Joulupakkauksia Tokmannin ja Etevan perinteisellä yhteistyöllä

Tokmanni     Lehdistötiedote     29.11.2022 klo 13.25

Tokmanni tukee vammaisalan osaamiskeskus Etevan toimintaa jälleen tänä vuonna. Etevan asiakkaat ovat pakanneet Tokmannin joululahjapakkauksia eri puolilla Etelä-Suomea järjestettävissä työharjoitteluissa.

Tokmannin elintarvikkeita ja kodin tuotteita sisältävät joululahjapakkaukset kootaan vammaisalan osaamiskeskus Etevan päiväaikaisen toiminnan yksiköissä. Erityistä tukea tarvitsevat Etevan Duunarit pakkaavat kaikkiaan 38 000 joulupakkausta ryhmämuotoisessa työharjoittelussa, jossa he opettelevat työelämän taitoja ja pelisääntöjä. Joulupakkauksia on myynnissä Tokmannin myymälöissä ja verkkokaupassa sekä suoramyynnissä yrityksille.

Kaikille löytyy sopiva työtehtävä

Tokmannin joulupakkauksia kootaan myös Porvoossa Etevan Työtupa-yksikössä. Työtuvassa on työsalin lisäksi kaupunkilaisille avoimet galleria ja kahvila.

Joulupakkausten kokoaminen aloitettiin syyskuussa ja työ jatkuu marraskuun loppuun saakka. Porvoon yksikössä pakkausten parissa työskentelee 32 Etevan asiakasta. Tuotepakkauksia kootaan reilut 1 000 kappaletta viikossa. Valmiit pakkaukset kuljetetaan viikoittain Tokmannille myyntiin. Mari Pursio on ollut Etevan päiväaikaisen toiminnan ohjaajana useita vuosia.

– Asiakkaamme täällä Porvoossa ovat kaikki aikuisia, ikähaarukka on 19–64 vuotta. He tulevat Askolasta, Porvoosta ja Sipoosta. Pakkaustyö on sellaista, että kaikki pystyvät siihen osallistumaan, ja siksi se on hyvin pidettyä, Pursio kertoo.

Merkityksellistä tekemistä

Työtuvan tiimi kokoaa Tokmannin Joulun suosikit -pakkausta, jossa on mm. kahvia, suklaata, hunajaa ja glögiä. Kukin tekee itselleen sopivia työtehtäviä, joku taittelee laatikoita, toinen asettelee tuotteita paikoilleen. Työtä tehdään arkipäivisin kymmenestä kahteen. Pakkaustyön ohella tiimin jäsenillä on muitakin tehtäviä. Näitä ovat siivousvastuut, kahvilan pyörittäminen sekä käsitöiden valmistus.

Porvoon päiväaikaisessa toiminnassa tehdään erilaisia töitä ympäri vuoden. Ohjelmassa on edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi ulkotöitä tai asiointikäyntejä.

Etevan asiakkaille maksetaan työosuusrahaa, jonka käyttökohteista päätetään yhteisesti. Tämän vuoden ansioilla Porvoon Työtuvan ryhmän on tarkoitus käydä retkillä pääkaupunkiseudulla sekä tehdä hankintoja yhteiseen käyttöön.

– Yhteistyö Tokmannin kanssa on meillä Työtuvassa tänä vuonna ainut iso yrityksen tilaama työ, joka työllistää asiakkaitamme useita kuukausia. Asiakkaat kokevat pakkaustyön hyvin merkitykselliseksi. Monet ovat myös käyneet Tokmannin myymälöissä katsomassa, miten heidän työnsä tulokset ovat kauniisti esillä.

Tokmannin ja Etevan yhteistyö on jatkunut jo kolme vuotta.

– Olemme todella iloisia siitä, että voimme tarjota mahdollisuuden tuettuun työhön, toimintaan ja osallisuuteen kymmenille Etevan asiakkaille, kertoo Sirpa Huuskonen, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.

– Yhteistyö käynnistettiin, koska haluamme kantaa yhteiskuntavastuumme olemalla kaikkien kauppa niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemmekin. Yhteinen hankkeemme on myös synnyttänyt paljon onnistumisen iloa ja hyvää mieltä niin Etevan asiakkaiden kuin Tokmannin henkilökunnankin keskuudessa, Huuskonen toteaa.

Kuvat: Mari Pursio/Eteva

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.