• Tokmanni Group Oyj/

Kesäharjoittelusta tärkeitä tienestejä ja työelämätaitoja myös alaikäisille nuorille – Tokmannilla jälleen satoja kesäharjoittelupaikkoja nuorille eri puolilla Suomea

Tokmanni     Lehdistötiedote     28.2.2023 klo 10.00

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelusta kiinnostuneiden alaikäisten nuorten ei tarvitse jännittää työkokemuksen puuttumista. Tokmannilla tärkeintä on, että nuoret tekevät aina parhaansa ja haluavat oppia uutta.

Sadat alaikäiset nuoret pääsevät ottamaan ensiaskeliaan työelämässä Tokmannin myymälöissä eri puolilla Suomea myös tulevana kesänä. Kaksi viikkoa kestävään Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluun voi hakea Tokmannin verkkosivuilla viimeistään 3. huhtikuuta 2023.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelu on suunnattu tämän vuoden aikana vähintään 14 vuotta täyttäville peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille, TUVA- ja TELMA-koulutuksiin osallistujille sekä lukiolaisille. Kesäharjoittelun tavoitteena on tarjota työelämäkokemuksia mahdollisimman monelle nuorelle. Tämän myötä kesäharjoitteluun valitaan nuoria, jotka eivät ole aiemmin olleet Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelussa Tokmannilla.

– Ensimmäiset askeleet työelämässä ovat usein mieleenpainuvia ja merkityksellisiä. Me tokmannilaiset olemme iloisia voidessamme tarjota jälleen sadoille nuorille mahdollisuuden tutustua kaupan alan arkeen, työelämän pelisääntöihin ja samalla tietysti Tokmanniin ja meihin tokmannilaisiin, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

Kahden viikon eli kymmenen työpäivän mittainen kesäharjoittelu tutustuttaa nuoria moniin kaupan perustehtäviin, kuten kuorman purkamiseen, tuotteiden hyllyttämiseen, asiakkaiden opastamiseen ja hintajulisteiden kiinnittämiseen. Lisäksi myymälöiden yleisestä järjestyksestä pidetään huolta etenkin hyllyjä järjestelemällä, jotta asiakkaiden on mukava käydä ostoksilla.

– Rohkaisemme nuoria hakeutumaan kesäharjoittelijoiksi matalalla kynnyksellä. Työkokemusten puuttumista ei tarvitse jännittää, sillä sen työhistorian sijaan me tokmannilaiset arvostamme sitä, että nuori yrittää aina parhaansa ja on valmis opettelemaan uusia asioita, Huuskonen kertoo.

Tokmannilla Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelu sijoittuu 1. kesäkuuta ja 31. elokuuta 2023 väliselle ajalle. Työvuorot tehdään arkisin klo 8 ja 18 välisenä aikana niin, että yhtäjaksoisen työvuoron pituus on enintään kuusi tuntia.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelussa olennaista on, että nuori ei opiskele ammattiin, eikä hänellä ole tutkintoa. Tänä vuonna kesäharjoitteluohjelman suorittamisesta maksetaan kertakaikkisena palkkana 395 euroa. Kertakaikkinen korvaus sisältää harjoittelujaksolta kertyneen lomakorvauksen.

Tokmannilaiset uskovat reiluun kohteluun sekä hyvään perehdytykseen ja ohjaukseen. Tokmannilla jokainen kesäharjoittelija pääsee aidosti mukaan halpakaupan arjen pyörittämiseen.

Kesäharjoittelu tutustuttaa nuoria työelämään ja sen pelisääntöihin

Kaupan ala on suomalaisen elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja työllistää runsaasti erityisesti nuoria. Esimerkiksi vuonna 2022 Tokmanni tarjosi noin 1 600 henkilölle kesätyö- tai kesäharjoittelupaikan.

Tokmannilaiset uskovat reiluun kohteluun sekä hyvään perehdytykseen ja ohjaukseen ja haluavat tarjota paitsi täysi-ikäisille kesätyöntekijöille myös nuoremmille kesäharjoittelijoille mahdollisuuden kerryttää tärkeitä oppeja ja kokemuksia työelämästä, Huuskonen painottaa.

– Oppimisen ja hyvän fiiliksen kannalta on tärkeää ottaa nuoret aidosti mukaan halpakaupan arjen pyörittämiseen. Aiempina kesinä on ollut upea huomata, miten monet nuoret ovat saaneet lisää itseluottamusta näyttäessään omaa osaamistaan sekä itselleen että meillä tokmannilaisille ja tietysti myös asiakkaillemme, hän kertoo.

Mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa

Tokmanni osallistuu tänäkin vuonna Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan ja on sitoutunut kampanjan hyvän kesätyön periaatteisiin, jotka auttavat sekä kesätyöntekijää että työnantajaa tekemään kesätyökokemuksesta onnistuneen. Tokmanni noudattaa hyvän kesätyön periaatteita luonnollisesti myös Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelussa.

Tarjolla tekemistä myös sadoille täysi-ikäisille kesätyöntekijöille

Tokmanni palkkaa tulevaksi kesäksi myös satoja täysi-ikäisiä kesätyöntekijöitä. Haku täysi-ikäisten kesätyöpaikkoihin päättyi helmikuussa.

Vastuullisen työpaikan ja kesäduunin periaatteet

1. Kunnioitamme työnhakijaa.

Viestimme vuorovaikutteisesti, inhimillisesti ja selkeästi työnhakijoillemme.

2. Perehdytämme työhön kunnolla.

Tarjoamme työhön tarvittavan perehdytyksen ja tukea itsenäisen työskentelyn alkaessa. Uudella työntekijällä on aina ensimmäisessä työvuorossa mukana kokeneempi työkaveri. Työturvallisuuteen perehdytetään etenkin työsuhteen alkaessa.

3. Esihenkilömme ovat työntekijöitä varten.

Työntekijöillemme on selkeää oman esihenkilön rooli ja käytettävyys. Esihenkilömme ovat koulutettuja auttamaan ja tunnistamaan ennakoivasti työntekijöiden kohtaamia ja esiintuomia haasteita.

4. Tarjoamamme työ on merkityksellistä, jossa saa kehittyä.

Säännöllisillä kehityskeskusteluilla huomioimme sekä työntekijöiden halut että mahdollisuudet kehittyä ja edetä työssään. Tarjoamme mahdollisuuden vaikuttaa omaan työnkuvaan, jotta työ on ja tulee jatkossakin olemaan merkityksellistä.

5. Puutumme syrjivään kohteluun heti.

Kohtelemme työntekijöitä oikeudenmukaisesti palkkauksen, työtehtävien ja roolien suhteen. Meillä kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä, emmekä syrji ketään. Työntekijöille on selkeästi viestitty, kuinka he voivat välittää tietoa kohtaamistaan epäkohdista. Kaikkiin epäkohtiin puututaan.

6. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista.

Työpäivien pituudet ja resursointi suunnitellaan niin, että ne mahdollistavat jaksamisen työssä ja etteivät työntekijät ylikuormitu. Meillä kuunnellaan työntekijää ja joustetaan elämän eri vaiheissa.

7. Maksamme kohtuullista palkkaa.

Palkka on tärkeä motivaatiotekijä, joka lisää myös työn merkityksellisyyden kokemusta. Palkkojen perusteiden tulee olla organisaatiossa avoimet ja selkeät. Työntekijän tulee saada palkka ajoissa ja oikein.

Kesäharjoitteluun voi hakea Tokmannin verkkosivuilla tyopaikat.tokmanni.fi/kesatyo/tutustu-tyoelamaan-ja-tienaa. Lisäksi Tokmannin aiempien kesäharjoittelijoiden tai -työntekijöiden kokemuksiin voi tutustua Instagramin Kesätyö-kohokohdissa ja Tokmannin urasivuilla tyopaikat.tokmanni.fi/tutustu-tokmannilaisiin.

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.