Kuusikauppa kasvoi huimasti jo lokakuussa, Tokmannin myyntitilastot yllättävät – Tällaisia kuusia kaivataan moniin suomalaiskoteihin luomaan tunnelmaa jo hyvän aikaa ennen joulua

Tokmanni     Lehdistötiedote     6.11.2023 klo 18.00

Kuusikaupoilla lokakuussa? Tämä saattaa kuulostaa monien mielestä erikoiselta. Totuus kuitenkin on, että lokakuu oli Suomessa entistä vahvemmin myös kuusikuukausi, kertovat Tokmanni-halpakauppaketjun myyntitilastot. Kuusia kaivataan suomalaiskotien tunnelmanluojiksi jo syksystä lähtien, eli ei vain jouluksi, Tokmannilla arvioidaan.

Suurinta suosion kasvua on kuusikaupoilla Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa nähty koristevaloin varustetuissa, sisä- ja ulkokäyttöön tarkoitetuissa tekokuusissa. Niiden myynti kasvoi Tokmanni-ketjussa lokakuussa kappalemääräisesti peräti noin 200 % viime vuoden lokakuuhun nähden. Niin ikään kappalemääräisesti runsaasti, yli 60 %, vilkastui muiden kuin koristevaloja sisältävien tekokuusien myynti. Kaupaksi meni paitsi perinteisen vihreän värisiä myös esimerkiksi lumipeitteen saaneita puita muistuttavia ja kokovalkoisia tekokuusia.

Kuusikaupan suosio on herättänyt mielenkiintoa Tokmannilla, muun muassa koristevaloin varustettuja tekokuusia Tokmannin valikoimiin hankkiva ostaja Viktoria Lindberg kertoo.

– Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on vilahdellut tänä syksynä entistä enemmän tekokuusin sisustettuja koteja, pihoja ja parvekkeita. Lisäksi monet ihmiset vaikuttavat ostavan useita erilaisia kuusia eri huoneisiin. Havaintojemme ja myyntitilastojemme perusteella näyttää vahvasti siltä, että kuusia halutaan tuoda yhä enemmän tunnelmanluojiksi ja näyttäväksi osaksi koko loppuvuoden sisustusta, ei vain joulukuussa osaksi joulunviettoa.

Tekokuuset vaikuttaisivat päässeen osaksi entistä useamman suomalaiskodin sisustusta jo syksyllä, eli reilusti ennen joulua, Tokmannilla arvioidaan.­

”Meillä Suomessa on paljon joulufaneja”

Tokmannin Lindberg löytää monta syytä tekokuusien suosion kasvulle.

– Meillä Suomessa on paljon joulufaneja. Lisäksi tämän päivän tekokuuset ovat kaukana muutaman vuoden takaisista edeltäjistään. Nykyisin tekokuuset näyttävät ja tuntuvat hyvin aidoilta – jopa niin aidoilta, ettei niitä aina erota luonnonkuusista kuin lähemmällä tarkastelulla. Kiitosta saavat myös nykyaikaiset led-valot, sillä ne takaavat, että sähköä kuluu erittäin maltillisesti.

Moni kotitalous päätyy tekokuuseen myös sen helppohoitoisuuden ja pitkäikäisyyden vuoksi.

– Tekokuusien avulla voi luoda tunnelmaa ilman, että tarvitsee huolehtia esimerkiksi kastelusta tai varisevien neulasten imuroimisesta. Ne eivät myöskään aiheuta allergian kaltaisia oireita, kuten nuhaa tai astmaoireita. Tekokuuset sopivat näin ollen loistavasti esimerkiksi pienten lasten perheisiin, lemmikkitalouksiin, vapaa-ajan asuntoihin sekä ihmisille, jotka eivät vietä paljon aikaa kotona, Lindberg kertoo.

– Lisäksi kun siirtää tekokuusen joulun jälkeen esimerkiksi varastoon ja säilyttää siellä oikeaoppisesti, välttyy uuden kuusen hankinnalta ja hävittämiseltä joka vuosi. Mutta toki myymme myös kotimaisia metsäkuusia kaikille niitä haluaville marraskuun loppupuolelta lähtien, hän täydentää.

Tärkeimmät syyt tekokuusien suosiolle Tokmannin näkemyksen mukaan:

• Tämän päivän kuusi vaikuttaa olevan yhä useammalle muutakin kuin joulunajan tunnelmanluoja. Tekokuusista näyttäisi tulleen tärkeä osa loppuvuoden sisustusta. Tekokuusia suositaan, sillä ne ovat luonnonkuusia pitkäikäisempiä.
  • Tekokuusien ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti viime vuosina. Esimerkiksi ulkonäöltään tämän päivän tekokuuset vetävät yhä useammin vertoja luonnonkuusille – ja ovat monien mielestä jopa luonnonkuusia paremman näköisiä.
  • Tekokuuset ovat erittäin helppohoitoisia ja sopivat loistavasti esimerkiksi lapsi-, lemmikki- tai paljon aikaa kodin ulkopuolella viettävien talouksiin. Tekokuuset eivät varise, vaadi kastelua tai aiheuta allergian kaltaisia oireita. Niitä ei myöskään tarvitse hankkia tai hävittää joka vuosi, vaan niitä voi halutessaan säilyttää esimerkiksi varastossa.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.