Noin 750 omaishoitajalle pieni joululahja Suomen Punaiselta Ristiltä ja Tokmannilta – Huomionosoitus muistuttaa läheisten hyväksi tehtävästä merkityksellisestä työstä

Tokmanni     Uutinen     4.12.2020 klo 15.55

Omaishoitajille annettavat joululahjat voivat olla hyvinkin erilaisia eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin Satakunnan piirin joululahjat sisältävät suklaata ja kahvia. Kuva: Eeva-Liisa Koskinen / Suomen Punainen Risti

Omaishoitajat tekevät äärimmäisen arvokasta työtä läheisten ihmisten auttamiseksi. Omaishoitajien tukitoimintaa toteuttava Suomen Punainen Risti vapaaehtoisineen haluaa yhdessä pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Tokmannin kanssa muistaa noin 750 eri puolilla Suomea asuvaa omaishoitajaa pienellä joululahjalla.

Omaishoitajille suunnattu jouluinen huomionosoitus tukee luontevalla ja konkreettisella tavalla Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin yhteistyökumppanuutta, jonka tavoitteena on edistää ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia sekä vähentää yksinäisyyttä ja syrjäytymistä.

Tämä pian päättymäisillään oleva vuosi on ollut monin tavoin poikkeuksellinen. Arvokasta työtä tekevät omaishoitajat kuuluvat eittämättä heihin, joille tämä aika on erityisen haastavaa. Huomioimalla satoja omaishoitajia pienellä joululahjalla haluamme tuoda piristystä joulunodotukseen sekä muistuttaa omaishoidon ja sen tukitoiminnan tärkeydestä, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

Turvallisia kohtaamisia eri puolilla Suomea

Omaishoitajien joululahjojen luovuttamisesta vastaavat tänä jouluna Suomen Punaisen Ristin Satakunnan, Länsi-Suomen, Savo-Karjalan, Varsinais-Suomen, Helsingin ja Uudenmaan, Oulun sekä Kaakkois-Suomen piirien vapaaehtoiset lukuisilla paikkakunnilla eri puolilla Suomea. Joulumuistaminen kohdentuu niille noin 750 omaishoitajalle, jotka ovat olleet mukana Suomen Punaisen Ristin omaishoitajien ryhmätoiminnassa vuoden 2020 aikana.

Turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää myös joululahjoja luovutettaessa. Monilla paikkakunnilla joululahjat toimitetaan turvaväleistä huolehtien omaishoitajan kotiovelle. Myös mahdolliset tilaisuudet ja tapahtumat järjestetään turvallisuus huomioiden.

Turvallisten kohtaamisten tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.

Korona-ajan yksinäisyys koskettaa monia omaishoitajaperheitä. Harrastukset ja yhteisölliset kohtaamiset ovat jääneet. Osa perheistä on eristäytynyt kotiin. Ulkoilun ja uusien yhteydenpitoapujen merkitys on nyt suuri. Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme, Suomen Punaisen Ristin omaishoidon koordinaattori Sisko Aalto kertoo.

Omaishoitajat saavat tukea Suomen Punaiselta Ristiltä

Suomen Punaisen Ristin toteuttaman omaishoitajien tukitoiminnan tavoitteena on vahvistaa ja edistää omaishoitajien ja heidän perheidensä terveyttä, hyvää elämänlaatua ja itsenäistä selviytymistä arjessa.

Yli 80 paikkakunnalla toteutettava tukitoiminta on muotoutunut omaishoitajien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Käytännössä esimerkiksi lapsen, puolison tai vanhemman omaishoitajille tarjotaan muun muassa vertaistukea, vapaaehtoisia ystäviä sekä terveyttä ja fyysistä toimintakykyä ylläpitäviä koulutuksia ja virkistystilaisuuksia.

– Omaishoitajia ja heidän läheisiään autetaan myös koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa terveysturvallisuus huomioiden asiointiavulla, verkkotapaamisilla ja puhelinauttamisella, Aalto kertoo.

Omaishoidosta ja -hoitajista lyhyesti:

• Omaishoito on hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun läheisen henkilön avulla.
  • Omaishoitaja on henkilö, joka pitää huolta perheenjäsenestään tai muusta läheisestään, joka sairaudesta, vammaisuudesta tai muusta erityisestä hoivan tarpeesta johtuen ei selviydy arjestaan omatoimisesti.
  • Suomessa on noin 360 000 omaishoidettavaa, joista noin 47 500 omaishoitajaa saa kunnallista omaishoidon tukea.
  • Valtaosa omaishoitajista on naisia.
  • Muistisairaudet ovat omaishoidon yleisin syy.

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Lue lisää Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin pitkäaikaisesta yhteistyöstä Tokmannin verkkosivuilta www.tokmanni.fi/spr.

Lisäys 7.12.2020: Tekstiä on täydennetty virkkeellä ”Joulumuistaminen kohdentuu niille noin 750 omaishoitajalle, jotka ovat olleet mukana Suomen Punaisen Ristin omaishoitajien ryhmätoiminnassa vuoden 2020 aikana.”

TOKMANNI JA SUOMEN PUNAINEN RISTI

Sisko Aalto
omaishoidon koordinaattori
Suomen Punainen Risti

puh. 0400 815 518
sisko.aalto(at)punainenristi.fi

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö
Tokmanni

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Suomen Punainen Risti on yksi Suomen suurimmista kansalaisjärjestöistä. Punaisen Ristin tehtävänä on auttaa apua eniten tarvitsevia kotimaassa ja ulkomailla.

Punainen Risti auttaa ihmisiä katastrofien ja onnettomuuksien sattuessa ja kouluttaa heitä varautumaan niihin. Järjestö kannustaa ihmisiä hoitamaan terveyttään ja pitämään huolta toisistaan. Inhimillisyyden puolustaminen on yksi järjestön päätavoitteista.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.