Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus Tokmanni-konsernin hallituksen kokoonpanoksi ja palkkioiksi

Tokmanni Group Oyj        Pörssitiedote        24.1.2024 klo 9.00

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten lukumäärä pysyisi ennallaan ja olisi kuusi.

Nimitystoimikunta ehdottaa, että yhtiön hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen Seppo Saastamoinen, Harri Sivula, Erkki Järvinen, Ulla Serlenius ja Mikko Bergman. Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että hallitukseen valittaisiin uutena jäsenenä Eja Tuominen. Nykyinen hallituksen jäsen Thérèse Cedercreutz on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä hallituksen jäseneksi.

Kaikki ehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa tehtäviin. Ehdokkaiden hallitustyöskentelyn kannalta olennaiset tiedot ovat esillä Tokmanni Group Oyj:n verkkosivulla osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/yhtiokokous2024.

Nimitystoimikunta toteaa, että kaikki ehdolla olevat henkilöt ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista lukuun ottamatta Seppo Saastamoista, joka on ei-riippumaton yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista. Harri Sivulan osalta nimitystoimikunta toteaa, että vaikka Sivula on yhtäjaksoisesti ollut Tokmannin hallituksen jäsenenä yli kymmenen vuotta, on Sivula kokonaisarvioinnin perusteella yhtiöstä riippumaton.

Nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen puheenjohtajana jatkaa Seppo Saastamoinen.

Hallituksen jäsenten palkkiot

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten palkkioina maksetaan seuraavaa:

• Hallituksen puheenjohtajalle maksetaan vuosipalkkiona 70 000 euroa;
  • Hallituksen varapuheenjohtajalle maksetaan vuosipalkkiona 47 000 euroa; ja
  • Hallituksen jäsenelle maksetaan vuosipalkkiona 33 000 euroa.

Lisäksi hallituksen puheenjohtajalla ja jäsenille maksetaan kokouspalkkio kutakin hallituksen kokousta kohden seuraavasti:

• 1 000 euroa hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on Suomessa;
  • 2 000 euroa hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on muualla Euroopassa; ja
  • 3 000 euroa hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on Euroopan ulkopuolella.

Lisäksi talous- ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle sekä kestävyys- ja henkilöstövaliokunnan puheenjohtajalle maksetaan kuukausipalkkiona 1 000 euroa kuukaudelta.

Hallituksen jäsenten vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että noin 40 %:lla vuosipalkkion määrästä hankitaan hallituksen jäsenille yhtiön osakkeita ja loput maksetaan rahana. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta. Hallituksen jäsenelle hankittuja osakkeita ei voi luovuttaa ennen kuin ostopäivästä on kulunut 3 vuotta tai ennen kuin hallituksen jäsenen jäsenyys hallituksessa on päättynyt, riippuen siitä kumpi ajankohdista on aikaisempi.

Hallitusten jäsenten kokouspalkkio ja talous- ja tarkastusvaliokunnan sekä kestävyys- ja henkilöstövaliokunnan puheenjohtajien palkkiot maksetaan rahana.

Nimitystoimikunnan kokoonpano

Nimitystoimikuntaan kuuluvat Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman nimeämänä edustajana Hanna Kaskela, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Ilmarisen nimeämänä edustajana Esko Torsti, Nordean rahastojen nimeämänä edustajana Marie Karlsson ja Takoa Invest Oy:n nimeämänä edustajana Jari Sonninen sekä asiantuntijajäsenenä Seppo Saastamoinen. Jari Sonninen toimii nimitystoimikunnan puheenjohtajana.

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi

Tokmanni-konserni lyhyesti

Tokmanni-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista halpakauppaketjuista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.