Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus Tokmannin hallituksen kokoonpanoksi ja palkkioiksi

Tokmanni Group Oyj                        Pörssitiedote  31.1.2018 klo 13.00

Tokmanni Group Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten lukumäärä pysyy ennallaan ja olisi kuusi (6).

Hallituksen nykyisistä jäsenistä Christian Gyllingin ja Sven Kulldorffin ilmoitettua, että he eivät ole enää käytettävissä hallituksen jäseniä valittaessa, nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen nykyisistä jäsenistä hallitukseen valitaan uudelleen Therese Cedercreutz, Kati Hagros, Seppo Saastamoinen ja Harri Sivula.

Nimitystoimikunta ehdottaa, että hallitukseen valittaisiin uusina jäseninä Juha Blomster ja Erkki Järvinen.

Blomster (s.1957, kauppatieteiden maisteri) on toiminut viimeksi A-lehdet Oy:n pitkäaikaisena toimitusjohtajana ja tätä ennen mm. Talentum Oyj:n ja Kauppalehden toimitusjohtajana, Talentum Oyj:n hallituksen jäsenenä sekä erilaisissa johtotason tehtävissä Alma Media -konserniin kuuluvissa yhtiöissä.

Järvinen (s.1960, kauppatieteiden maisteri) on toiminut Tikkurila Oyj:n toimitusjohtajana vuosina 2009 -2017. Tätä ennen hän on toiminut mm. Rautakirja Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2001–2008 ja sen kioskidivisioonan toimialajohtajana 1997–2001. Järvisellä on pitkäaikainen kokemus hallitustyöskentelystä eri yhtiöissä. Järvinen on mm. ollut Oy Snellman Ab:n hallituksen jäsen vuodesta 2011 ja YIT Oyj:n vuodesta 2013. Hän kuuluu myös CEPE:n (European Council of Paint, Printing Ink and Artists' Colours Industry), East Office of Finnish Industries Oy:n, Helsingin seudun kauppakamarin, Kemianteollisuus ry:n, Mainostajien liiton ja Taloudellisen tiedotustoimisto ry:n hallituksiin.

Kaikki ehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa tehtäviin. Ehdokkaiden hallitustyöskentelyn kannalta olennaiset tiedot löytyvät Tokmanni Group Oyj:n internet-sivulla viikolla 8 osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/investors/corporate-governance/general-meeting. Nimitystoimikunnan ehdotukset sisällytetään yhtiökokouskutsuun.

Kaikki ehdolla olevat henkilöt ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista lukuun ottamatta Seppo Saastamoista, joka on ei-riippumaton yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista.

Nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen puheenjohtajaksi valittaisiin Seppo Saastamoinen.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle palkkioiden pitämistä ennallaan ja että

• Hallituksen puheenjohtajalle maksetaan kuukausipalkkiona 7.000,00 euroa;
  • Hallituksen jäsenelle maksetaan kuukausipalkkiona 2.500,00 euroa;
  • Lisäksi hallituksen puheenjohtajalla ja jäsenille maksetaan kokouspalkkio kutakin hallituksen kokousta kohden seuraavasti: (i) 1.000,00 euroa niille hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on Suomessa; (ii) 2.000,00 euroa niille hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on muualla Euroopassa; ja (iii) 3.000,00 euroa niille hallituksen jäsenille, joiden kotipaikka on Euroopan ulkopuolella.

Nimitystoimikuntaan kuuluvat Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elon nimeämä edustajana Hanna Hiidenpalo, Nordea Rahastojen nimeämä edustajana Marie Karlsson ja hänen sijaisenaan Henrika Vikman, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman nimeämä edustajana Timo Sallinen ja Takoa Invest Oy:n nimeämä edustajana Jari Sonninen (Rockers Tukku Oy on 31.12.2017 sulautunut Takoa Invest Oy:öön) sekä asiantuntijajäsenä Harri Sivula. Jari Sonninen toimii nimitystoimikunnan puheenjohtajana.

TOKMANNI GROUP OYJ

Harri Sivula
vt. toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja

harri.sivula (at)tokmanni.fi

Joséphine Mickwitz
Head of IR and Communications

josephine.mickwitz(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2016 Tokmannin liikevaihto oli 776 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 200 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä oli eri puolilla Suomea 162 myymälää 31.12.2016.

Jakelu: