Savonlinnan Tokmannin katolle aurinkovoimala

Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja ilmastovaikutusten vähentäminen ovat Tokmannin tärkeimpiä yritysvastuun alueita. Tokmanni on lisännyt kotimaisen uusiutuvan aurinkoenergian käyttöä elokuussa 2017 asennuttamalla Savonlinnassa sijaitsevan myymälänsä katolle sähköä tuottavan aurinkovoimalan.

Savonlinnan Tokmannin katolla on 455 kappaletta 275 watin aurinkopaneelia, jotka tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä. Aurinkovoimalan ennustettu 115 000 kilowattitunnin vuosituotanto vastaa noin 60 pienen kerrostaloasunnon vuotuista sähkönkulutusta ja noin 10–15 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta. Savonlinnassa energia käytetään myymälän omaan käyttöön, esimerkiksi valaistukseen sekä kylmähuoneiden ja -kalustuksen sähkönkulutukseen. Mahdollisissa poikkeustapauksissa sähköä voidaan syöttää verkkoon myytäväksi.

Energiakulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen tukevat Tokmannin liiketoimintastrategian tavoitteita ja parantavat kannattavuutta, koska pienempi energiankulutus vähentää kustannuksia. Tokmannin ilmastostrategian pääpaino on kiinteistöjen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tokmannin tavoitteena on olla hiilineutraali kiinteistöjen, lentomatkustamisen sekä leasingautojen osalta vuoteen 2030 mennessä.

Savonlinnan Tokmanni-myymälän aurinkovoimalan myötä Tokmanni ottaa uuden askeleen kohti merkittävään kotimaisen uusiutuvan energian käyttäjää Suomessa. Aurinkovoimaloiden käytöstä Tokmannissa on kokemusta jo entuudestaan, sillä se otti ensimmäisen aurinkovoimalansa käyttöön Jämsän myymälässään viime syyskuussa.

Tokmanni Oy