Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Tokmanni päivittää vuoden 2023 näkymiään saatuaan päätökseen Dollarstoren yritysoston

Tokmanni Group Oyj        Sisäpiiritieto        1.8.2023 klo 13.30

Tokmanni on tänään saattanut päätökseen yrityskaupan Ruotsin johtavan halpakauppaketjun Ahlberg-Dollarstore AB:n sekä Ahlberg Dollarstore ApS:n ostamisesta. Tokmanni osti 100 prosenttia Storsjöbygdens Kapitalförvaltning AB:n osakekannasta. Storsjöbygdens Kapitalförvaltning AB on Ahlberg-Dollarstore AB:n ja Ahlberg Dollarstore ApS:n holdingyhtiö (yhdessä Dollarstore). Lopullinen kauppahinta oli 2,028 miljardia Ruotsin kruunua, eli 172,8 milj. euroa toteutuneen valuuttakurssin mukaan.

Yritysoston seurauksena Tokmanni päivittää vuoden 2023 näkymiään.

Uudet näkymät vuodelle 2023 sisältäen Dollarstoren yritysoston

Vuonna 2023 Tokmanni ennustaa liikevaihdon olevan 1 370–1 440 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton ennustetaan olevan 90–110 milj. euroa.

Suuntaa antavat näkymien taustaoletukset vuoden 2023 osalta

Tokmanni ja Dollarstore jatkavat toistaiseksi nykyisten strategioidensa toteuttamista ja avaavat uusia liikkeitä aiempien suunnitelmiensa mukaisesti.

Dollarstorella ja Tokmannilla tulee olemaan yhdessä vahva asema Pohjoismaiden halpakauppamarkkinoilla. Tokmanni on tunnistanut yhdistymiseen liittyviä merkittäviä vuosittaisia synergioita. Tunnistettu synergiapotentiaali muodostuu (muttei rajoitu) mittakaavaeduista hankinnassa ja ostotoiminnassa sekä yhteisestä valikoimatarjonnasta. Tunnistettujen nettosynergioiden odotettu arvo, sisältäen lisäkustannukset tukemaan julkista yhtiötä koskevien vaatimusten täyttämistä ja jatkuvaa kasvua, on yli 15 milj. euroa vuosittain, ja niiden odotetaan toteutuvan täysimääräisesti 30 kuukauden kuluessa. Kertaluonteisia integraatioon liittyviä kustannuksia ei ole huomioitu nettosynergialaskelmissa.

Tokmanni kertoi Dollarstoren yrityskaupasta 7.7.2023 julkistetussa tiedotteessa.

Aiemmat näkymät vuodelle 2023 (julkistettu tilinpäätöstiedotteessa 10.2.2023)

Vuonna 2023 Tokmanni ennustaa liikevaihdon olevan 1 200–1 270 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton ennustetaan olevan 85–100 milj. euroa.

Tapio Arimo, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, tapio.arimo(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on yksi Pohjoismaiden suurimmista halpakauppaketjuista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.