Suojaa ihoa auringolta myös vaatteilla, Tokmanni muistuttaa

Tokmanni     Lehdistötiedote     10.7.2024 klo 10.15

Etenkin pienten lasten herkkä iho kannattaa suojata vaatteilla ja päähineillä. Lähtökohtaisesti mitä tiiviimpi kangas on, sitä parempi on myös sen UV-suoja.

Lasten suojaamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Paidalla ja lierihatulla voidaan suojata helpoimmin palavat ihoalueet, kuten niska, olkapäät ja käsivarret. Hattu suojaa kasvoja ja silmiä, maamme kärkivaatettajiin* lukeutuvalta Tokmannilta muistutetaan.

UV-suojavaatteet eli ultraviolettisäteilyltä suojaavat vaatteet tarjoavat esimerkiksi rantakeleihin otollisen vaihtoehdon.

– UV-suojavaatteiden materiaali on kevyttä, jolloin niissä on helppo liikkua eikä niissä hikoile helposti. On kuitenkin hyvä muistaa suojata vaatteen ulkopuolelle jäävät ihoalueet esimerkiksi aurinkovoiteella, Tokmannin pukeutumisen Concept Designer Satu Johansson kertoo.

Tokmannin valikoimissa on erityisiä auringolta suojaavia, mutta nopeasti kuivuvia ja pienten lasten Peuhu-aurinkosuoja-asuja, jotka päällä voi myös uida. Peuhu-aurinkosuojalippiksissä on myös kaarevan lippaosan lisäksi myös lapsen niskaa suojaava kangas. Tokmannin omiin merkkeihin lukeutuvan Peuhun aurinkosuoja-asuissa käytetty polyesteri on kierrätettyä.

– UPF eli Ultraviolet Protection Factor on luokitusjärjestelmä, joka osoittaa kankaiden tarjoaman UV-suojan. Varsinaisten UV-suojavaatteiden luokitus on UPF40+, eli ne suojaavat auringonsäteilyltä hyvin. Nämä vaatteet tunnistaa UV40-suojasta kertovasta lapusta, Johansson kertoo.

Hattu päähän ja kohti valoa!

Erilaiset päähineet, kuten lipat, lippikset ja kevyet lierihatut, suojaavat tehokkaasti niin aikuisen kuin lapsenkin päätä ja kasvoja auringon paahteelta. Valinnanvaraa löytyy moneen eri tyyliin ja tilanteeseen.

Tokmannin kuluvan kesän uutuuksista asiakkaita ovat kiinnostaneet erityisesti Tokmannin oman Noixx-merkin Mitzy-pitsilippis sekä pellavasekoitteiset Milana-hattu ja Minne-lippis. Suosittuja päähineitä Tokmannin valikoimassa ovat myös esimerkiksi paperiset kesähatut. Bucket-hatuista eniten ostetaan yksivärisiä malleja, kuten Noixx Zummer -hattuja. Myös merkin ohuista huiveista on auringon suojaksi arkeen ja juhlaan. Lisäksi bandana-huivit ovat Tokmannilla kestosuosikkeja vuosi toisensa perään.

Oikea vaatehuolto on tärkeää

Vaatteista ja asusteista tulisi huuhdella välittömästi käytön jälkeen niin meri- kuin kloorivesi, Johansson kertoo.

– Kesäkäytössä myös esimerkiksi hiekkaleikkien hiekat kannattaa huuhdella mahdollisimman nopeasti jokaisen uintireissun jälkeen. Pinttyneimpiin tahroihin, kuten aurinkovoiteisiin, tarvitaankin jo laimeaa pesunestettä. Lisäksi vaatteet ja asusteet on syytä kuivata varjossa, hän vinkkaa.

* Kurjenoja Jaana (2024): Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella, kuluttajamarkkinat ja kuluttajan ostopolku, poimintoja tuloksista, 22.6.2024. Kaupan liitto. kauppa.fi/uutishuone/2024/05/22/marketmuodin-suosio-nayttaisi-toistaiseksi-patoavan-kiinalaisen-ultrapikamuodin-vyorya
kauppa.fi/lataa/633165

Lisätietoa aiheesta:

Tokmannin viestintä
viestinta(at)tokmanni.fi

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.