Tokmanni avaa myymälänsä laajennettuina ja uudistettuina Hollolassa ja Turun kauppakeskus Skanssissa – Valikoimat kasvavat ja asiointikokemus paranee

Tokmanni     Lehdistötiedote     11.10.2019 klo 12.35

Tokmannin myymlkuva

Tokmanni avaa myymälänsä laajennettuina ja uudistettuina Hollolassa ja Turun kauppakeskus Skanssissa torstaina 17.10.2019, Hollolassa klo 8.00 ja Skanssissa tuntia myöhemmin klo 9.00. Uudistusten ja laajennusten myötä asiointikokemus kohenee ja myymälöiden tuotevalikoimat kasvavat merkittävästi. Myymälöiden avajaisissa on tokmannimaiseen tapaan runsaasti tarjouksia ja asiakkaille jaettavia maankuuluja yllätysämpäreitä tuotelahjoineen.

Uudistetuissa myymälöissään Tokmanni tarjoaa aiempaa runsaamman valikoiman esimerkiksi kodin ja sisustuksen, vapaa-ajan sekä kauneuden, terveyden ja hyvinvoinnin tuotteita. Hollolan Tokmannilla on myynnissä aiempaa enemmän myös pukeutumisen tuotteita ja Skanssissa työkaluja, leluja ja jalkineita. Molempien myymälöiden valikoimissa on kattavasti myös muun muassa kuivaelintarvikkeita sekä kodintekniikan, viihteen ja eri sesonkien tuotteita.

Muiden Tokmannien tavoin Hollolan ja Skanssin myymälät palvelevat ketjun verkkokaupan noutopisteinä. Uutta Hollolan Tokmannilla on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu pienenelektroniikkaromun kierrätyspiste. Hollolan Tokmannin tavoin myös Skanssissa myydään jatkossa Veikkauksen pelejä.

Miellyttävää ja modernia asiointikokemusta tukevat Tokmannin uusimman myymäläkonseptin mukaisesti avarat kulkureitit ja tuotteiden sijainteja havainnollistavat opasteet. Lisäksi uudistetun hyllyjärjestyksen ansiosta tuotteet ja tuoteryhmät ovat aiempaa paremmin esillä. Skanssissa kulkuyhteyksiä myymälään on parannettu, sillä toisessa kerroksessa sijaitsevaan myymälään pääsee jatkossa kätevästi myös liukuportaiden avulla suoraan ensimmäisestä kerroksesta. Myös Skanssin Tokmannin energiatehokkuutta on parannettu korvaamalla perinteinen myymälävalaistus led-tekniikalla. Hollolassa led-valaistukseen on siirrytty jo aiemmin.

Tokmanni Hollola aurinkovoimala

Hollolassa Tokmannin aurinkovoimalassa on 504 aurinkopaneelia. Kuva: Solarigo

Hollolan Tokmannin ilmanvaihdossa, jäähdytyksessä ja valaistuksessa hyödynnetään aurinkoenergiaa. Myymälän katolle hiljattain asennettu 504 aurinkopaneelin aurinkovoimala tuottaa sähköä arviolta noin 114 MWh vuodessa. Ennuste vastaa noin 57 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkökulutusta tai noin 568 000 sähköautolla ajettua kilometriä*. Aurinkovoimalan tuottaman sähkön arvioidaan kattavan noin 10–15 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta.

Laajennuksen myötä myymälöiden myyntipinta-alat kasvavat huomattavasti, Hollolassa noin 3 100 neliömetristä noin 4 400 neliömetriin ja Turun Skanssissa noin 1 000 neliömetristä noin 1 800 neliömetriin. Lisäksi Hollolassa myymälän yhteydessä palveleva puutarhamyymälä laajenee noin 150 neliömetristä peräti noin 700 neliömetriin.

– Hollolan ja Skanssin Tokmannit ovat ilahduttavan avaria ja valikoimiltaan aiempaakin monipuolisempia. Uudistuksia on tehty erityisesti asiakkaidemme toiveiden perusteella, ja olemme varmoja siitä, että asiointikokemus on nyt kaikin tavoin aiempaa parempi, Tokmannin myynti- ja markkinointijohtaja Mathias Kivikoski iloitsee.

Avajaisviikon torstaista sunnuntaihin uudistetuissa myymälöissä on paljon loistavia tarjouksia. Tokmannille tuttuun tapaan myymäläavajaisissa jaetaan tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä ilmaiseksi. Hollolassa yllätysämpäreitä on jaossa 700 ja Turun Skanssissa 500 kappaletta avajaisaamun nopeimmille asiakkaille.

Hollolan Tokmannilla työskentelee myymäläpäällikkö Veeruska Salmelan johdolla noin 20 työntekijää. Turun Skanssissa asiakkaita palvelevat myymäläpäällikkö Monica Gustafsson mukaan lukien noin kymmenen tokmannilaista.

Tokmannit palvelevat uudistustöiden ajan normaalisti ja jatkossakin pitkin aukioloajoin. Hollolan Tokmanni on avoinna arkisin klo 8–21, lauantaisin klo 8–19 ja sunnuntaisin klo 11–19. Turun Skanssissa Tokmanni palvelee arkisin klo 9–21, lauantaisin klo 9–19 ja sunnuntaisin klo 11–18.

Hollolan Tokmanni osoite on Keskikankaantie 4, 15860 Hollola. Turun Skanssin Tokmanni palvelee osoitteessa Skanssinkatu 10, 20730 Turku.

Tänä vuonna vielä kaksi uutta Tokmanni-myymälää

Tokmannin tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostonsa yli 200 myymälään ja lisätä vuosittain uuden myyntipinta-alan määrää nettomääräisesti laskettuna noin 12 000 neliömetrillä, mikä tarkoittaa noin viittä uutta tai uudelleensijoitettua myymälää. Tällä hetkellä Tokmannilla on 189 myymälää eri puolilla Suomea.

Kuluva vuosi on ollut Tokmannille erittäin vilkas. Aiemmin tänä vuonna Tokmanni avasi kahdeksan Ale-Makasiini-ketjumyymälää, kaksi TEX-ketjumyymälää ja yhden Säästökuoppa-myymälän Tokmanni-brändinimellä sekä uudet myymälät Lopella ja Tampereen Tesomalla. Lisäksi Tokmanni muutti uusiin liiketiloihin Hangossa ja Juuassa sekä avasi myymälänsä uudistettuna Kajaanin Kehräämöntiellä ja uudistettuna ja laajennettuna Turengissa. Siilinjärvellä Tokmanni keskitti kaikki myymälätoimintonsa pitkään palvelleeseen Tokmannin myymälään sulkemalla läheisessä liiketilassa toimineen Ale-Makasiini-myymälän.

Vielä tämän vuoden aikana Tokmannin myymäläverkosto laajenee kahdelle uudelle paikkakunnalle, sillä ketju avaa uuden myymälän Vääksyyn ja Virroille.¹)

¹) https://ir.tokmanni.fi/fi/investors/tokmanni-as-an-investment/new_stores

* Laskelmissa on käytetty kerrostaloasunnon 2 000 kWh:n vuotuista sähkönkulutusta ja sähköauton 20 kWh:n sähkönkulutusta sataa ajettua kilometriä kohden.

Mathias Kivikoski
myynti- ja markkinointijohtaja

mathias.kivikoski(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
kauppapaikka- ja konseptijohtaja

puh. 020 728 6030
harri.koponen(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 600 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2018 Tokmannin liikevaihto oli 870,4 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.