Tokmanni Group Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2024: Vahvaa kasvua haastavassa markkinatilanteessa

Tokmanni Group Oyj        Liiketoimintakatsaus        Tilintarkastamaton        17.5.2024 klo 8.00

KESKEISTÄ ENSIMMÄISELTÄ VUOSINELJÄNNEKSELTÄ 2024

• Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 42,4 % (4,7 %) 339,2 milj. euroon (238,2)
  • Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,7 % (2,7 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 115,4 milj. euroa (75,5) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 34,0 % (31,7 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli -5,1 milj. euroa (-2,2), -1,5 % liikevaihdosta (-0,9 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -40,0 milj. euroa (-12,9)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli -0,20 euroa (-0,07)

TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2024 ENNALLAAN

Tokmanni-konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 1 660–1 760 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 110–130 milj. euroa.

TOKMANNI-KONSERNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN
Kova kasvu Dollarstoren myötä, kiinteät kulut rasittivat tulosta

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 42,4 % ja oli 339,2 milj. euroa. Merkittävän kasvun taustalla on viime vuoden elokuussa toteutettu yrityskauppa. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,7 % (2,7 %). Päivittäistavaroiden 4,7 %:n kasvu vauhditti vertailukelpoista myyntiä. Asiakkaiden ostovoima ja luottamus omaan talouteen olivat edelleen matalalla tasolla. Halvat hinnat ja houkuttelevat kampanjat kiinnostivat asiakkaitamme entistä enemmän.

Tokmannin ja Dollarstoren integraatio etenee suunnitelmien mukaisesti. Päähuomio kohdistuu ostojen yhdistämiseen konsernitasolla. Tavoitteemme vuoden 2025 loppuun mennessä on yli 15 miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut. Maaliskuun loppuun mennessä saavutetut synergiaedut ovat vuositasolla jo 6.7 miljoonaa euroa.

Tokmanni-segmentin liikevaihto kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 4,2 % ja oli 248,1 milj. euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,7 %. Vertailukelpoinen asiakasmäärä kasvoi hieman edellisvuodesta ja samalla vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 1,2 %. Myynnin hyvään kehitykseen vaikutti ennen kaikkea pääsiäisen ajoittuminen maaliskuun loppuun, kun vertailukaudella pääsiäinen ajoittui huhtikuun alkupuolelle. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 32,8 % (31,7 %). Vertailukelpoinen liiketulos oli -1,7 euroa (-1,9).

Dollarstore-segmentin liikevaihto oli ensimmäisellä neljänneksellä 91,1 milj. euroa. Vertailukelpoisesti liikevaihto kasvoi 1,8 % paikallisissa valuutoissa. Vertailukelpoinen asiakasmäärä laski hieman edellisvuodesta, kun taas vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 3,4 %. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 37,4 %. Vertailukelpoinen liiketulos oli -2,8 milj. euroa.

Ensimmäinen vuosineljännes on sekä Tokmannille että Dollarstorelle heikoin myynnin ja kannattavuuden osalta. Molemmat segmentit kuitenkin suoriutuivat nykyisessä markkinatilanteessa kohtuullisesti.

Toisen neljänneksen alkuun ovat vaikuttaneet muun muassa Punaisenmeren tapahtumat ja poliittiset lakot. Tokmannilla tämä näkyi selkeinä puutteina hyllysaatavuudessa ja lisäkustannuksina. Tokmannin toiseksi tärkein myyntijakso, kevätsesonki, alkoi täysimääräisesti eteläisessä Suomessa vasta toukokuun alkupuolella.

Avainluvut (Dollarstoren luvut mukana 1.8.2023 alkaen)

1–3/2024 1–3/2023 Muutos% 1–12/2023
Nettovelat, milj. euroa 807,5 437,0 730,4
Nettovelat ilman vuokrasopimusvelkoja, milj. euroa 235,3 147,1 165,3
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate * 3,9 2,8 3,7
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate ilman vuokrasopimusvelkoja * 2,3 1,6 1,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 9,8 12,4 11,2
Oman pääoman tuotto, % 18,7 25,6 22,2
Omavaraisuus, % 18,6 26,9 18,8
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo
kauden aikana (1 000 kpl)
Laimennettu osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo
kauden aikana (1 000 kpl)
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa/osake) -0,20 -0,07 0,92
Laimennettu osakekohtainen tulos (euroa/osake) -0,20 -0,07 0,92
Henkilöstö kauden lopussa 6 128 4 107 6 206
Henkilöstö keskimäärin, henkilötyövuosi 4 219 2 923 3 706

* Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate

DOLLARSTOREN YRITYSHANKINNAN JA KAUPPAHINNAN KOHDISTAMISEN ALUSTAVA TALOUDELLINEN VAIKUTUS

Dollarstore-liiketoiminnan taloudelliset luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.8.2023 alkaen. Dollarstore muodostuu Dollarstore- ja Big Dollar -myymälöistä. Tokmanni sisältää Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälät sekä Tokmannin ja Click Shoesin verkkokaupat. Tarkennettujen alustavien laskelmien perusteella Dollarstoren kauppahinnan kohdistamisen vaikutus Tokmanni-konsernin lukuihin on seuraava: Dollarstoren alustava aineettomien oikeuksien ja omistettujen hyödykkeiden käyvän arvon arvostus lisää taseeseen 47,0 milj. euroa, jotka poistetaan Tokmanni-konsernin laskentaperiaatteilla 15–20 vuoden ajanjaksoilla. Näiden poistojen vuotuinen vaikutus Tokmanni-konsernin liiketulokseen on noin 2,5 milj. euroa vuodessa. Vaihto-omaisuuden käyvän arvon arvostuksen vaikutus raportoidaan vertailukelpoisuuteen vaikuttavissa erissä, eikä se vaikuta vertailukelpoiseen liiketulokseen, mutta vaikuttaa liiketulokseen ja osakekohtaiseen tulokseen. Käyvän arvon arvostus on 3,2 milj. euroa ja se kirjattiin kuluksi kuuden kuukauden aikana elokuusta 2023 alkaen.

VERTAILTAVUUTEEN VAIKUTTAVAT OIKAISUT

Tokmanni-konserni raportoi käyttökatetta ja liikevoittoa avainlukuinaan ja tekee oikaisuja, jotka parantavat vertailtavuutta sekä antavat paremman kuvan yhtiön toiminnallisesta tuloksesta. Käyttökate ei ole IFRS-tilinpäätösstandardien mukainen tunnusluku ja se kuvaa liikevoittoa ennen poistoja. Vertailukelpoinen käyttökate ja liikevoitto kuvaavat tunnuslukuja, joista on poistettu Tokmanni-konsernin johdon poikkeuksellisiksi ja kertaluontoisiksi katsomat erät. Eriin sisältyvät muutokset sähköjohdannaissopimusten ja valuuttajohdannaisten käyvissä arvoissa, jotka Tokmanni-konserni oikaisee, koska ne ovat konsernin avoimiin rahavirran suojautumispositioihin liittyviä realisoitumattomia voittoja ja tappioita, eivätkä ne siten liity Tokmanni-konsernin toiminnalliseen tulokseen katsauskausilla. Lisäksi vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin sisältyvät muut hankittuihin liiketoimintoihin ja yhtiöihin liittyvät kertaluonteiset kulut.

Tokmanni-konsernin johto käyttää vertailukelpoista käyttökate- ja liikevoittomarginaalia keskeisinä tunnuslukuina konsernin ja segmenttien liiketoiminnallisen tuloksen kehittymisen arvioinnissa.

Vertailtavuuteen vaikuttavat oikaisut

Milj. euroa 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Myyntikate 115,4 76,0 486,9
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa -0,6 -0,4 -0,3
Hankintamenolaskelman vaihto-omaisuuden käyvän arvon muutos 0,5 0,0 2,9
Vertailukelpoinen myyntikate 115,4 75,5 489,5
Liiketoiminnan kulut -89,4 -59,4 -301,2
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,0 0,0 0,0
Kertaluontoiset kulut liittyen hankittuihin liiketoimintoihin ja yhtiöihin 0,0 0,2 3,1
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut -89,4 -59,2 -298,1
Käyttökate 26,9 17,4 189,9
Liikevoitto -5,0 -2,0 93,0
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa -0,6 -0,4 -0,3
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,0 0,0 0,0
Hankintamenolaskelman vaihto-omaisuuden käyvän arvon muutos 0,5 0,0 2,9
Vertailukelpoinen käyttökate 26,8 17,2 195,6
Vertailukelpoinen liikevoitto -5,1 -2,2 98,8

MARKKINAKEHITYS

Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY, http://www.pty.fi) tilaston mukaan tavaratalo- ja hypermarketketjujen kokonaismyynti kasvoi 4,5 % vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Elintarvikkeiden myynti kasvoi, kun taas käyttötavaroiden myynti laski. On tärkeää huomioida, että PTY:n tilasto kattaa vain osan Tokmanni-segmentille olennaisesta markkinasta.

Swedish Food Retailers Federation (https://www.svenskdagligvaruhandel.se/) tilaston mukaan elintarvikkeiden vähittäiskaupan indeksi (Food retail index) kasvoi yhteensä 6,4 % vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Kivijalkamyymälöiden myynti kasvoi 6,5 % ja verkkokaupan 4,8 %. Elintarvikkeiden vähittäiskaupan indeksi mittaa myynnin kehitystä päivittäistavarakaupassa eikä se kata erityisruokakauppoja tai palvelukauppaa. On tärkeää huomioida, että Swedish Food Retailers Federationin tilasto kattaa vain osan Dollarstore-segmentille olennaisesta markkinasta.

TOKMANNI-KONSERNIN MYYMÄLÄVERKOSTO

Maaliskuun 2024 lopussa Tokmanni-konsernilla oli yhteensä 372 myymälää (31.12.2023: 372 myymälää). Suomessa konsernilla oli 201 Tokmanni-, 28 Click Shoes-, 2 Shoe House- ja 6 Miny-myymälää. Ruotsissa Tokmanni-konserniin kuului 131 Dollarstore-myymälää ja Tanskassa 4 Big Dollar -myymälää.

Tokmanni-konsernin myymälät 31.3.2024 31.3.2023 31.12.2023
Tokmanni-segmentti 237 231 238
   Tokmanni 201 199 201
   Click Shoes ja Shoe House 30 28 31
   Miny 6 4 6
Dollarstore-segmentti 135 134
   Dollarstore 131 130
   Big Dollar 4 4
Yhteensä 372 231 372

Lisätietoa Tokmanni-konsernin myymäläverkostosta löytyy konsernin verkkosivuilta osoitteesta https://ir.tokmanni.fi.

TALOUDELLINEN KEHITYS

Raportointirakenne

Tokmanni-konserni koostuu Tokmanni- ja Dollarstore-segmenteistä sekä konsernitoiminnoista ja eliminoinneista. Tokmanni-segmentti sisältää Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälät sekä Tokmannin ja Click Shoesin verkkokaupat. Click Shoesin ja Shoe Housen luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.3.2023 alkaen. Dollarstore-segmentti muodostuu Dollarstore- ja Big Dollar -myymälöistä. Dollarstore-liiketoiminnan taloudelliset luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.8.2023 alkaen. Dollarstoren poikkeavan tilikauden ja IFRS-tilinpäätösraportoinnin puuttumisen vuoksi Tokmanni-konserni ei julkaise Dollarstoren vertailukauden lukuja liikevaihdon kasvua ja tiettyjä operatiivisia lukuja lukuun ottamatta.

Kausiluonteisuus

Tokmanni-konsernin liiketoiminta on kausiluonteista, mikä vaikuttaa merkittävästi liikevaihtoon, liiketoiminnan tulokseen ja rahavirtaan. Tokmanni-konsernin liikevaihto, kannattavuus ja rahavirta ovat yleensä matalimmat ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja korkeimmat neljännellä vuosineljänneksellä joulumyynnin ansiosta.

TOKMANNI-KONSERNI

Liikevaihto, milj. euroa 1–3/2024 1–3/2023 Muutos, % 1–12/2023
Tokmanni 248,1 238,2 4,2 1 208,6
Dollarstore* 91,1 0,0 0,0 184,1
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit 0,0 0,0 0,0 -0,1
Yhteensä 339,2 238,2 42,4 1 392,7

* Dollarstore-liiketoiminnan taloudelliset luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.8.2023 alkaen.

Tammi–maaliskuu 2024

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 42,4 % (4,7 %) ja oli 339,2 milj. euroa (238,2). Tokmanni-konsernin päivittäistavaroiden myynti kasvoi 4,7 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Päivittäistavaroiden myynnin osuus kokonaismyynnistä oli 56,9 % (56,3 %). Päivittäistavaroiden luvut sisältävät Dollarstoren myynnin vertailukaudelta.

Tokmanni-konsernin vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,7 % (2,7 %). Vertailukelpoinen %-muutos on laskettu paikallisissa valuutoissa, ja vertailukausi sisältää Dollarstoren luvut.

Tokmanni-konsernin vertailukelpoinen asiakasmäärä laski 0,2 % (+2,9 %) ja kokonaisasiakasmäärä kasvoi 1,5 % (4,9 %) edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 1,9 % ja oli 18,81 euroa (18,46).

Kannattavuus

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa 1–3/2024 1–3/2023 Muutos, % 1–12/2023
Tokmanni -1,7 -1,9 10,1 87,8
Dollarstore* -2,8 0,0 0,0 12,6
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit -0,6 -0,3 -96,9 -1,6
Yhteensä -5,1 -2,2 -128,2 98,8

Tammi–maaliskuu 2024

Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tokmanni-konsernin myyntikate oli 115,4 milj. euroa (76,0) ja myyntikatemarginaali oli 34,0 % (31,9 %). Vertailukelpoinen myyntikate oli 115,4 milj. euroa (75,5), mikä vastaa 34,0 %:n vertailukelpoista myyntikatemarginaalia (31,7 %). Konsernin ensimmäisen neljänneksen myyntikatetta kasvatti ennen kaikkea Dollarstoren myyntikate, mutta myös Tokmannin-segmentin parantunut myyntikate tuki kokonaiskasvua.

Tokmanni-konsernin liiketoiminnan kulut olivat ensimmäisellä neljänneksellä 89,4 milj. euroa (59,4), eli 26,4 % liikevaihdosta (24,9 %). Kulujen kasvuun vaikutti erityisesti Dollarstore-segmentin kulujen liittäminen osaksi Tokmanni-konsernin kokonaiskuluja. Lisäksi kuluja kasvattivat kiinteistökustannusten ja henkilöstökulujen nousut. Henkilöstökulut olivat 53,1 milj. euroa (33,5), eli 15,7 % liikevaihdosta (14,1 %). Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 89,4 milj. euroa (59,2), eli 26,4 % liikevaihdosta (24,9 %).

Konsernin ensimmäisen neljänneksen käyttökate oli 26,9 milj. euroa (17,4), mikä vastaa 7,9 %:n käyttökatemarginaalia (7,3 %). Vertailukelpoinen käyttökate oli 26,8 milj. euroa (17,2) ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 7,9 % (7,2 %).

Tokmanni-konsernin poistot olivat yhteensä 31,9 milj. euroa (19,5). Kasvussa näkyi pääasiassa IFRS 16 -standardin vaikutus myymäläverkoston kasvaessa. Poistot ilman alustavia yrityshankinnoissa syntyneitä aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden poistoja (PPA) olivat 31,1 milj. euroa. Yrityshankinnoissa syntyneitä alustavia aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden poistoja (PPA) kirjattiin 0,7 milj. euroa.

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevoitto oli -5,0 milj. euroa (-2,0), mikä vastaa -1,5 %:n liikevoittomarginaalia (-0,8 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli -5,1 milj. euroa (-2,2) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali -1,5 % (-0,9 %). Liiketoiminnan kulujen kasvu laski liiketulosta.

Tokmanni-konsernin nettorahoituskulut olivat -9,1 milj. euroa (3,3). Tulos ennen veroja oli -14,1 milj. euroa (-5,3). Katsauskauden verot olivat 2,1 milj. euroa (1,0). Tulos oli -12,1 milj. euroa (-4,3). Edellisvuotta heikompaan tulokseen vaikuttivat eniten liiketoiminnan kasvaneet kulut, poistojen lisäys ja kasvaneet rahoituskulut.

Laimennettu osakekohtainen tulos oli -0,20 euroa (-0,07).

Tase, rahoitus ja rahavirta

Tokmanni-konsernin vaihto-omaisuus oli 370,8 milj. euroa (300,7) maaliskuun 2024 lopussa. Tokmanni-segmentin vaihto-omaisuus oli 271,6 milj. euroa (300,7) ja Dollarstore-segmentin 99,1 milj. euroa kauden lopussa.

Konsernin vuoden 2024 ensimmäisen vuosineljänneksen liiketoiminnan rahavirta oli -40,0 milj. euroa (-12,9). Liiketoiminnan rahavirran kehitykseen vaikutti erityisesti vaihto-omaisuuden arvon muutos verrattuna vertailukauteen. Yhtiöllä oli nostettavissa yhteensä 211,0 milj. euron (139,6) luottolimiitit, jotka koostuivat rahoituslaitoslainasopimuksista ja yrityslainaohjelmasta. Rahavarat olivat 18,8 milj. euroa (4,2) ja konsernin rahoitusasema on vakaa.

Maaliskuun 2024 lopussa Tokmanni-konsernilla oli korollista velkaa yhteensä 826,3 milj. euroa (441,2), josta pitkäaikaisia rahoituslaitoslainoja on 220,0 milj. euroa (100,4) ilman emissiokulujen jaksotusta ja lyhytaikaisia rahoituslaitoslainoja ja yritystodistuksia 35,0 milj. euroa (51,4). Loput velat ovat pääasiassa IFRS 16 -standardin perusteella raportoitavia vuokrasopimusvelkoja. Konsernin nettovelan määrä ilman vuokrasopimusvelkoja oli 235,3 milj. euroa (147,1), ja sitä kasvattivat pääasiassa yritysostot ja kauppapaikkainvestoinnit.

Tokmanni-konsernin nettovelan suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen ilman IFRS 16:n vaikutusta oli 2,3 maaliskuun 2024 lopussa (1,6). Tokmanni-konsernin tavoitteena on säilyttää tehokas pääomarakenne. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että nettovelan suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen ilman IFRS 16:n vaikutusta on alle 2,25 tilikauden lopussa.

Tokmanni-konsernin omavaraisuusaste oli 18,6 % (26,9 %) maaliskuun 2024 lopussa.

Investoinnit

Tokmanni-konsernin vuoden 2024 ensimmäisen vuosineljänneksen investoinnit olivat 5,9 milj. euroa (18,3). Investoinnit kohdistuivat myymäläverkoston laajentamiseen, kehittämiseen ja ylläpitämiseen sekä digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Vertailukauden luvut sisältävät Moreeni-logistiikkakeskuksen ja tieyhteyden rakentamiseen liittyvien kulujen lisäksi Jyskän Varastomyymälä Oy:n liiketoiminnan ja suomalaisten kenkäkauppaketjujen Click Shoes Oy:n ja Shoe House Oy:n kaikkien osakkeiden ostot.

TOKMANNI-SEGMENTTI

Liikevaihto, milj. euroa 248,1 238,2 1 208,6
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kehitys, % 1,7 2,7 0,7
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 81,3 75,5 415,5
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 32,8 31,7 34,4
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa -1,7 -1,9 87,8
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % -0,7 -0,8 7,3
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto, %, rullaava 12 kk 12,2 12,9 12,5
Vaihto-omaisuus kauden lopussa, milj. euroa 271,6 300,7 248,8
Investoinnit, milj. euroa 4,7 18,3 236,5
Henkilöstö keskimäärin, henkilötyövuosi 3 001 2 919 3 160
Myymälöiden määrä kauden lopussa 237 231 238

Tammi–maaliskuu 2024

Vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tokmanni-segmentin liikevaihto kasvoi 4,2 % (4,7 %) ja oli 248,1 milj. euroa (238,2). Myynnin hyvään kehitykseen vaikutti ennen kaikkea pääsiäisen ajoittuminen maaliskuun loppuun, kun vertailukaudella pääsiäinen ajoittui huhtikuun alkupuolelle. Prosentuaalisesti eniten kasvoivat lelu- ja autoiluosastojen myynnit. Vastaavasti asiakkaat ostivat edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän vapaa-aikaan ja kodin sisustukseen liittyviä tuotteita. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 4,2 %. Päivittäistavaroiden myynnin osuus Tokmanni-segmentin kokonaismyynnistä oli 55,9 % (55,5 %).

Yritysmyynnin osuus Tokmanni-segmentin liikevaihdosta oli 3,4 % (3,5 %). Yritysmyynnin liikevaihto kasvoi 1,8 % (20,9 %). Tokmannin verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli 1,4 % (1,2 %). Verkkokaupan liikevaihto nousi 20,3 % (-21,5 %).

Tokmanni-segmentin vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,7 % (2,7 %). Vertailukelpoinen asiakasmäärä kasvoi 0,5 % (2,9 %) ja kokonaisasiakasmäärä kasvoi 2,1 % (4,9 %). Vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 1,2 % ja oli 20,39 euroa (20,15).

Tokmanni-segmentin hallinnoimien merkkien (omat tuotemerkit, yksinoikeusmerkit ja merkittömät tuotteet) osuus ensimmäisen vuosineljänneksen myynnistä oli 29,6 % (30,5 %). Suoran tuonnin osuus myynnistä oli 23,9 % (25,1 %). Tämä jakautuu siten, että 16,9 % (18,2 %) oli Tokmanni-segmentin Kiinan Shanghain hankintayhtiötä hyödyntäen hankittuja tuotteita ja 7,0 % (6,8 %) muuta suoraa tuontia.

Tammi–maaliskuu 2024

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Tokmanni-segmentin myyntikate oli 81,9 milj. euroa (76,0) ja myyntikatemarginaali oli 33,0 % (31,9). Vertailukelpoinen myyntikate oli 81,3 milj. euroa (75,5), mikä vastaa 32,8 %:n vertailukelpoista myyntikatemarginaalia (31,7 %). Vertailukauden myyntikatemarginaalia laskivat pukeutumisen merkittävät talvivaatteiden poistomyynnit.

Tokmanni-segmentin liiketoiminnan kulut olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä 63,4 milj. euroa (59,1), eli 25,6 % liikevaihdosta (24,8 %). Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 63,4 milj. euroa (58,9), eli 25,6 % liikevaihdosta (24,7 %). Kulujen kasvuun vaikuttivat erityisesti kiinteistökustannusten sekä markkinointi- ja henkilöstökulujen nousut. Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät henkilöstökulut olivat 35,9 milj. euroa (33,3), eli 14,5 % liikevaihdosta (14,0 %).

Tokmanni-segmentin ensimmäisen vuosineljänneksen käyttökate oli 19,3 milj. euroa (17,7), mikä vastaa 7,8 %:n käyttökatemarginaalia (7,4 %). Vertailukelpoinen käyttökate oli 18,7 milj. euroa (17,5) ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 7,5 % (7,4 %).

Tokmanni-segmentin ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos oli -1,1 milj. euroa (-1,7), mikä vastaa -0,5 %:n liikevoittomarginaalia (-0,7 %). Vertailukelpoinen liiketulos oli -1,7 milj. euroa (-1,9) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali -0,7 % (-0,8 %).

Tokmanni-segmentin investoinnit olivat tammi–maaliskuussa 4,7 milj. euroa (18,3).

DOLLARSTORE-SEGMENTTI

Dollarstore-liiketoiminnan taloudelliset luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.8.2023 alkaen. Dollarstore-segmentti muodostuu Dollarstore- ja Big Dollar -myymälöistä.

1–3/2024 1–3/2023 8–12/2023
Liikevaihto, milj. euroa 91,1 0,0 184,1
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kehitys, % 1,8 0,0 3,8
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 34,1 0,0 74,1
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 37,4 0,0 40,2
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa -2,8 0,0 12,6
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % -3,0 0,0 6,8
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto, %, rullaava 12 kk * 0,0 0,0 0,0
Vaihto-omaisuus kauden lopussa, milj. euroa 99,1 0,0 94,1
Investoinnit, milj. euroa 1,2 0,0 2,2
Henkilöstö keskimäärin, henkilötyövuosi 1 209 0
Myymälöiden määrä kauden lopussa 135 0,0 134

* Ei laskettavissa.

Tammi–maaliskuu 2024

Dollarstore-segmentin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 91,1 milj. euroon. Paikallisissa valuutoissa liikevaihto kasvoi 4,1 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Prosentuaalisesti eniten kasvoivat säilytystuotteiden, lelujen ja erilaisiin juhliin liittyvien tuotteiden myynnit. Vastaavasti asiakkaat ostivat selvästi edellisvuotta vähemmän erilaisia valaistuksen ja elektroniikan tuotteita sekä huonekaluja. Päivittäistavaroiden myynti kasvoi paikallisissa valuutoissa 6,0 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Päivittäistavaroiden myynnin osuus Dollarstoren kokonaismyynnistä oli 59,5 %.

Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,8 % paikallisissa valuutoissa. Vertailukelpoinen asiakasmäärä laski 1,5 % ja kokonaisasiakasmäärä kasvoi 0,2 % edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Vertailukelpoinen keskiostos kasvoi 3,4 % ja oli 15,59 euroa.

Dollarstore-segmentin hallinnoimien merkkien (omat tuotemerkit, yksinoikeusmerkit ja merkittömät tuotteet) osuus ensimmäisen vuosineljänneksen myynnistä oli 4,9 %.

Tammi–maaliskuu 2024

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Dollarstore-segmentin myyntikate oli 33,6 milj. euroa ja myyntikatemarginaali oli 36,8 %. Vertailukelpoinen myyntikate oli 34,1 milj. euroa, mikä vastaa 37,4 %:n vertailukelpoista myyntikatemarginaalia.

Dollarstore-segmentin liiketoiminnan kulut olivat vuosineljänneksellä 25,4 milj. euroa, eli 27,9 % liikevaihdosta. Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 25,4 milj. euroa, eli 27,9 % liikevaihdosta. Liiketoiminnan kuluihin sisältyvät henkilöstökulut olivat 16,9 milj. euroa, eli 18,5 % liikevaihdosta.

Dollarstore-segmentin ensimmäisen vuosineljänneksen käyttökate oli 8,2 milj. euroa, mikä vastaa 9,0 %:n käyttökatemarginaalia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 8,7 milj. euroa ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 9,6 %.

Dollarstore-segmentin ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos oli -3,3 milj. euroa, mikä vastaa -3,6 %:n liikevoittomarginaalia. Vertailukelpoinen liiketulos oli -2,8 milj. euroa ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali -3,0 %.

Dollarstore-segmentin investoinnit olivat tammi–maaliskuussa 1,2 milj. euroa.

HENKILÖSTÖ

Tokmanni-konsernilla oli 6 128 (4 107) työntekijää maaliskuun 2024 lopussa. Suomessa työskenteli 4 229 työntekijää (4 107), Ruotsissa 1 839 ja Tanskassa 60. Henkilöstön määrä kokoaikaisiksi työntekijöiksi muutettuna oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä keskimäärin 4 219 (2 923).

VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Tokmanni Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Mäntsälässä 23.4.2024. Yhtiökokouksen päätökset ja muut materiaalit löytyvät yhtiön internetsivuilta osoitteesta https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/hallinnointi/yhtiokokous/yhtiokokous2024.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Tokmannin riskejä ja epävarmuustekijöitä on kuvattu yksityiskohtaisesti yhtiön vuoden 2023 hallituksen toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä sekä yhtiön internetsivuilla osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/riskienhallinta.

Mäntsälässä 17.5.2024

Tokmanni Group Oyj

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Tapio Arimo esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille klo 10.00. Esitys pidetään englanniksi. Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat tai alla olevan linkin kautta. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Webcast-linkki: https://rajucast.tv/tokmanni-group/business-review-for-january-march-2024/

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa tunnussanaa.

Suomi: (09) 2319 5437
Ruotsi: +46 (0) 8 5052 0424
UK: +44 (0) 33 0551 0200
Yhdysvallat: +1 786 697 3501
Tunnussana: Tokmanni / 170524

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Tapio Arimo, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, tapio.arimo(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni-konserni lyhyesti

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 392,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 98,8 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.

Tokmanni Group Oyj:n liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2024

LAATIMISPERIAATTEET

Tämä liiketoimintakatsaus on laadittu noudattaen samoja laadintaperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin vuoden 2023 tilinpäätöksessä. Kaikki luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen summa voi poiketa esitetystä summasta. Liiketoimintakatsauksen luvut esitetään miljoonina euroina.

Kausiluonteisuus

Arvioiden käyttö

Liiketoimintakatsaus laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista.

Tämä katsaus on tilintarkastamaton.

Konsernin tuloslaskelma (milj. euroa)
LIIKEVAIHTO 339,2 238,2 1 392,7
Liiketoiminnan muut tuotot 0,8 0,9 4,2
Materiaalit ja palvelut -223,7 -162,2 -905,8
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut -53,1 -33,5 -174,4
Poistot -31,9 -19,5 -96,8
Liiketoiminnan muut kulut -36,3 -26,0 -126,9
Osuus yhteisyritysten tuloksesta 0,0 0,0 0,1
LIIKEVOITTO -5,0 -2,0 93,0
Rahoitustuotot 1,9 0,1 2,6
Rahoituskulut -11,0 -3,3 -27,3
TULOS ENNEN VEROJA -14,1 -5,3 68,4
Tuloverot 2,1 1,0 -14,4
TILIKAUDEN TULOS -12,1 -4,3 54,0
Tilikauden tuloksen jakautuminen
Emoyhtiön omistajille -12,1 -4,3 54,0
Konsernin laaja tuloslaskelma (milj. euroa)
Tilikauden tulos -12,1 -4,3 54,0
Muut laajan tuloksen erät
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot -7,2 0,0 8,8

Dollarstore -3,3 0,0 9,9
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit -0,6 -0,3 -1,6
Konserni yhteensä -5,0 -2,0 93,0
Vertailukelpoinen liikevoitto segmenteittäin, milj. euroa 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Tokmanni -1,7 -1,9 87,8
Dollarstore -2,8 0,0 12,6
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit -0,6 -0,3 -1,6
Konserni yhteensä -5,1 -2,2 98,8
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali segmenteittäin, % 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Tokmanni -0,7 -0,8 7,3
Dollarstore -3,0 0,0 6,8
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit 0,0
Konserni yhteensä -1,5 -0,9 7,1
Vertailukelpoinen sidotun pääoman tuotto, %, rullaava 12 kk 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Tokmanni 12,2 12,9 12,5
Dollarstore 0,0 0,0 0,0
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit 0,0 0,0 0,0
Konserni yhteensä 9,9 12,7 11,6
Vaihto-omaisuus kauden lopussa, milj. euroa 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Tokmanni 271,6 300,7 248,8
Dollarstore 99,1 0,0 94,1
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit 0,0 0,0 0,0
Konserni yhteensä 370,8 300,7 342,9
Investoinnit segmenteittäin 1–3/2024 1–3/2023 1–12/2023
Tokmanni 4,7 18,3 236,5
Dollarstore 1,2 0,0 2,2
Konsernitoiminnot ja eliminoinnit 0,0
Konserni yhteensä 5,9 18,3 238,7

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Vertailukelpoinen liikevaihdon kehitys, % = Vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu/kehitys lasketaan ottamalla huomioon niiden myymälöiden liikevaihdon kasvu, joita ei katsota uusiksi ja uudelleensijoitetuiksi myymälöiksi nettomääräisesti laskettuna. Tokmanni-konsernin määritelmän mukaan uusiin ja uudelleensijoitettuihin myymälöihin kuuluvat: (i) uudet avatut myymälät; (ii) myymälöiden uudelleensijoittamiset, kun myymälän koko muuttuu 30 prosenttia tai enemmän ja kun valikoima laajenee tai supistuu merkittävästi; (iii) myymälöiden laajentamiset, kun myymälän koko muuttuu 30 prosenttia tai enemmän. Jos myymälä kuuluu johonkin näistä ryhmistä, sitä pidetään uutena tai uudelleensijoitettuna myymälänä avaamisvuotenaan ja sitä seuraavana kalenterivuotena. Nettomääräisesti laskettuna Tokmanni-konserni vähentää uusista ja uudelleensijoitetuista myymälöistä tilikaudella suljetut myymälät.
Asiakasmäärän muutos, % = Asiakasostotapahtumien lukumäärän kehitys
Myyntikate = Liikevaihto - Materiaalit ja palvelut
Vertailukelpoinen myyntikate = Myyntikate - Valuuttajohdannaisten käyvän arvon muutokset - Muut kertaluonteiset kulut
Liiketoiminnan kulut = Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut + Liiketoiminnan muut kulut