Tokmanni Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2022: Liikevaihto edellisvuoden tasolla, kustannusten nousu rasitti tulosta

Tokmanni Group Oyj        Puolivuosikatsaus        29.7.2022 klo 8.30

KESKEISTÄ TOISELTA NELJÄNNEKSELTÄ 2022

• Liikevaihto kasvoi 1,7 % (5,4 %) ja oli 306,7 milj. euroa (301,5)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski 1,5 % (+4,4 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 106,9 milj. euroa (105,8) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 34,8 % (35,1 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 27,0 milj. euroa (32,3), 8,8 % liikevaihdosta (10,7 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 62,8 milj. euroa (61,5)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,35 euroa (0,41)

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI–KESÄKUU 2022

• Liikevaihto kasvoi 1,2 % (8,8 %) ja oli 534,1 milj. euroa (527,6)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski 2,0 % (+7,8 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 180,6 milj. euroa (180,5) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 33,8 % (34,2 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 26,5 milj. euroa (39,1), 5,0 % liikevaihdosta (7,4 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -2,3 milj. euroa (39,5)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,32 euroa (0,48)

TOKMANNIN NÄKYMÄT VUODELLE 2022

Vuonna 2022 Tokmanni ennustaa liikevaihdon olevan edellisvuoden tasolla. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton ennustetaan olevan 90–110 miljoonaa euroa. Ennusteeseen liittyy epävarmuustekijöitä inflaation, korkotason, Ukrainan sodan ja koronapandemian kehittymisen sekä niiden aiheuttamien vaikutusten johdosta.

TOKMANNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN

Poikkeuksellinen toimintaympäristö vaikutti selvästi Tokmannin toisen vuosineljänneksen myyntiin, myyntikatemarginaaliin ja liiketulokseen.

Toisen neljänneksen myynti oli käytännössä edellisvuoden tasolla, kokonaiskehitys 1,7 % (5,4 %) ja vertailukelpoinen kehitys -1,5 % (4,4 %). Toisen neljänneksen myyntiä varjosti matala kuluttajaluottamus, inflaation heikentämä ostovoima sekä selkeästi myöhästynyt kevät- ja kesäsesonki. Myynti kasvoi sisustuksen, päivittäistavaroiden, kosmetiikan ja pukeutumisen tuotteissa. Vastaavasti myynti oli heikkoa multien, lannoitteiden ja kasvien tuoteryhmissä sekä ulkoharrastustuotteissa.

Kevätkauden myöhästyminen johti vaihto-omaisuuden merkittävään nousuun. Toisen neljänneksen lopussa vaihto-omaisuuden arvo oli 313,9 (252,6) euroa. Kevätsesongin tuotteiden heikon myynnin lisäksi vaihto-omaisuutta nostivat selvästi kohonneet hankintahinnat, myymälöiden parantunut hyllysaatavuus sekä uudet ja laajennetut myymälät. Vaihto-omaisuuden määrän osalta käynnissä on toimenpiteet, jotka tähtäävät vaihto-omaisuuden normaalimpaan tasoon vuoden loppuun mennessä.

Toisen neljänneksen vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli lähes edellisvuoden tasolla, eli 34,8 % (35,1 %). Myyntikatemarginaalia painoivat päätöksemme halvan hintatason ylläpitämisestä, kevätkauden myöhästymisestä johtunut myynnin jakauma sekä kohonneet rahtikustannukset. Hankintahintojen noususta huolimatta olemme pitäneet tiukasti kiinni halvimmasta hintatasosta myyntikatemarginaalin kustannuksella. Luotamme siihen, että tämä päätös vahvistaa Tokmannin hintamielikuvaa ja asiakasluottamusta tulevaisuudessakin.

Toisen neljänneksen edellisvuotta heikompaan tulokseen, 27,0 miljoonaan euroon (32,3), vaikuttivat eniten kohonneet kustannukset. Käytännössä kaikki kustannukset nousivat. Henkilöstökuluja kasvattivat toukokuun alussa voimaan tullut palkkojen yleiskorotus ja pandemian aiheuttamat sairauspoissaolot, vaikka ne olivatkin jo hieman alkuvuotta alhaisemmalla tasolla. Kiinteistökustannusten nousuun vaikutti yleinen kustannusinflaatio ja uudet toimipisteet. Loppuvuonna tulemme keskittymään tiukkaan kulukuriin ja toiminnan tehostamiseen.

Odotettavissa on, että poikkeuksellinen markkinatilanne jatkuu loppuvuonna. Tokmannin tavoitteena on jatkossakin reagoida nopeasti muuttuneeseen markkinatilanteeseen ja tehdä hyviä ratkaisuja asiakasluottamuksen parantamiseksi.

Avainluvut
4–6/
4–6/
Muutos
1–6/
1–6/
Muutos
1–12/
Liikevaihto, milj. euroa 306,7 301,5 1,7 % 534,1 527,6 1,2 % 1 141,8
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kehitys, % -1,5 4,4 -2,0 7,8 4,8
Asiakasmäärän muutos, % 0,7 2,4 0,0 0,9 0,8
Myyntikate, milj. euroa 108,0 105,6 2,3 % 181,7 181,6 0,1 % 397,8
Myyntikatemarginaali, % 35,2 35,0 34,0 34,4 34,8
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 106,9 105,8 1,0 % 180,6 180,5 0,0 % 396,4
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 34,8 35,1 33,8 34,2 34,7
Liiketoiminnan kulut -62,5 -57,3 9,1 % -119,6 -110,0 8,7 % -226,9
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut -63,0 -57,8 8,9 % -120,2 -110,3 9,0 % -227,6
Käyttökate, milj. euroa 46,6 49,1 -5,0 % 64,1 73,3 -12,5 % 174,5
Käyttökatemarginaali, % 15,2 16,3 12,0 13,9 15,3
Vertailukelpoinen käyttökate, milj. euroa 45,1 48,7 -7,5 % 62,4 71,9 -13,2 % 172,5
Vertailukelpoinen käyttökatemarginaali, % 14,7 16,2 11,7 13,6 15,1
Liikevoitto, milj. euroa 28,6 32,6 -12,4 % 28,3 40,4 -30,0 % 107,7
Liikevoittomarginaali, % 9,3 10,8 5,3 7,7 9,4
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa 27,0 32,3 -16,3 % 26,5 39,1 -32,1 % 105,7
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % 8,8 10,7 5,0 7,4 9,3
Nettorahoituskulut, milj. euroa -2,5 -2,5 0,0 % -5,0 -5,1 -2,5 % -10,1
Nettoinvestoinnit, milj. euroa * 11,6 3,6 22,4 5,9 21,7
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate ** 2,6 2,0 2,6 2,0 1,8
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 62,8 61,5 -2,3 39,5 126,8
Sijoitetun pääoman tuotto, % 4,6 5,5 4,6 6,8 17,1
Sijoitetun pääoman tuotto, % liukuva 12 kk 15,3 18,1 15,3 18,1 18,0 ***
Oman pääoman tuotto, % 10,4 12,6 9,3 14,8 33,8 ***
Oman pääoman tuotto, % liukuva 12 kk 31,8 40,7 31,8 40,7 37,9 ***
Omavaraisuus, % 24,8 25,9 24,8 25,9 30,0 ***
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo tilikauden aikana (1 000 kpl) 58 759 58 731 58 759 58 731 58 731
Laimennettu osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana (1 000 kpl) 58 789 58 775 58 781 58 762 58 776
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,35 0,41 0,32 0,48 1,33
Laimennettu osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,35 0,41 0,32 0,48 1,33
Henkilöstö kauden lopussa 4 832 4 701 4 832 4 701 4 105
Henkilöstö keskimäärin 4 445 4 357 4 182 4 099 4 132

* Nettoinvestoinnit ilman pitkäaikaisia saamisia muilta.
** Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate.
*** Vertailuvuoden 2021 lukuja on oikaistu aikaisempiin tilikausiin kohdistuneen korjauksen seurauksena ostohyvitteiden kirjauskäytäntöihin liittyen. Kauden 1–6/2021 varojen oikaisut kohdistuvat vaihto-omaisuuteen -3,2 milj. euroa ja laskennallisiin verosaamisiin 0,6 milj. euroa. Velkojen oikaisun vaikutus kaudella 1–6/2021 kohdistuu oman pääoman kertyneisiin voittovaroihin -2,6 milj. euroa.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuus

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Markku Pirskanen esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille suomeksi kello 10.00.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat tai seuraavan linkin kautta https://tokmanni.videosync.fi/2022-q2-tulos. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa osallistujatunnusta.

Suomi: (09) 8171 0310
Ruotsi: +46 8 5664 2651
UK: +44 33 3300 0804
Yhdysvallat: +1 63 1913 1422
Osallistujatunnus: 88449305#

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Markku Pirskanen, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, markku.pirskanen(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.