• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024: Tiukka markkinatilanne ja myöhässä alkanut kevätsesonki vaikuttivat liikevaihtoon ja liikevoittoon

Tokmanni Group Oyj        Puolivuosikatsaus        Tilintarkastamaton        16.8.2024 klo 8.00

KESKEISTÄ TOISELTA VUOSINELJÄNNEKSELTÄ 2024

• Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 32,5 % (4,0 %) 422,5 milj. euroon (318,9)
  • Vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,4 % (+1,0 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 155,2 milj. euroa (115,1) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 36,7 % (36,1 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 27,9 milj. euroa (28,5), 6,6 % liikevaihdosta (8,9 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 43,9 milj. euroa (79,8)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,25 euroa (0,33)

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI–KESÄKUU 2024

• Liikevaihto kasvoi 36,7 % (4,3 %) ja oli 761,7 milj. euroa (557,1)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski 0,6 % (+1,7 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 270,6 milj. euroa (190,6) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 35,5 % (34,2 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 22,8 milj. euroa (26,2), 3,0 % liikevaihdosta (4,7 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 4,0 milj. euroa (66,8)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,05 euroa (0,26)

TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2024

Tulosohjeistus vuodelle 2024 (päivitetty 23.7.2024)

Vuonna 2024 Tokmanni-konserni arvioi liikevaihdon olevan 1 650–1 730 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 98–118 milj. euroa.

Aiempi tulosennuste vuodelle 2024 (julkaistu 13.2.2024)

Vuonna 2024 Tokmanni-konserni arvioi liikevaihdon olevan 1 660–1 760 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 110–130 milj. euroa.

TOKMANNI-KONSERNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN

Asiakkaat harkitsevia tiukassa taloustilanteessa

Vaisu kulutuskysyntä heijastui toisen neljänneksen myyntiin ja tulokseen sekä Suomessa että Ruotsissa. Asiakkaiden luottamus omaan talouteen oli edelleen matalalla tasolla, mikä näkyi vertailukelpoisten asiakasmäärien laskuna ja pienentyneenä keskiostoksena. Lisäksi kevätsesonki alkoi myöhässä emmekä onnistuneet kirimään kiinni menetettyä myyntiä touko-kesäkuun aikana. Koko konsernin myyntikatemarginaali oli hyvällä tasolla ja kiinteät kulut pysyivät hyvin hallinnassa.

Toisella neljänneksellä Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 32,5 % ja oli 422,5 milj. euroa Dollarstore-yrityskaupan tukemana. Konsernin vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,4 % (+1,0 %). Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,3 % ja sen osuus kokonaismyynnistä oli 53,7 %. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 36,7 % (36,1 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 27,9 milj. euroa (28,5).

Dollarstore ja Tokmanni tulevat hyötymään merkittävästi hankinnan, oston ja jakelun mittakaavaeduista. Yhdessä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa yhä paremman ja optimoidumman tuotevalikoiman sekä halvemmat hinnat. Vaikka talous- ja markkinatilanne ovat juuri nyt haastavia, on Dollarstore laajentumisemme keihäänkärki nykyisillä ja mahdollisilla uusilla markkinoilla. Tokmannin kasvun arvioimme tulevan päätuoteryhmistä ja vertailukelpoisen myynnin kasvusta.

Tokmannin ja Dollarstoren integraatio etenee suunnitelmien mukaisesti. Kesäkuun loppuun mennessä saavutetut synergiaedut olivat vuositasolla jo 9,9 milj. euroa. Tavoitteemme on saada vuoden 2025 loppuun mennessä yli 15 milj. euron vuosittaiset synergiaedut. Jatkamme hyvää työtä ostojen yhdistämiseksi konsernitasolla. Ruotsissa ja Tanskassa keskitymme laajentumisen lisäksi konseptin kehittämiseen esimerkiksi tuotevalikoimaa laajentamalla. Tavoitteena on houkutella uusia asiakasryhmiä Dollarstoren asiakkaiksi sekä vahvistaa tarjontaa nykyisille asiakkaille.

Arviomme mukaan arvonlisäveroasteen nousu Suomessa syyskuun alussa hidastaa kulutuskysynnän vahvistumista. Tämä vaikuttaa luonnollisesti toisen vuosipuoliskon myynnin kasvuodotuksiin. Toisen vuosipuoliskon aikana keskitymme myynnin ja asiakasmäärien kasvattamiseen Tokmannin ja Dollarstoren integraation lisäksi.

Avainluvut (Dollarstoren luvut mukana 1.8.2023 alkaen)

4–6/
4–6/
Muutos
1–6/
1–6/
Muutos
1–12/
Liikevaihto, milj. euroa 422,5 318,9 32,5 % 761,7 557,1 36,7 % 1 392,7
Vertailukelpoinen liikevaihdon kehitys, % -2,4 1,0 -0,6 1,7 1,1
Asiakasmäärän muutos % -0,2 0,4 0,6 2,4 0,7
Myyntikate, milj. euroa 155,2 115,3 34,6 % 270,6 191,2 41,5 % 486,9
Myyntikatemarginaali, % 36,7 36,1 35,5 34,3 35,0
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 155,2 115,1 34,9 % 270,6 190,6 41,9 % 489,5
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 36,7 36,1 35,5 34,2 35,2
Liiketoiminnan kulut, milj. euroa -96,4 -67,7 42,4 % -185,7 -127,1 46,1 % -301,2
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut, milj. euroa -96,4 -67,7 42,4 % -185,7 -126,9 46,4 % -298,1
Käyttökate, milj. euroa 59,6 48,5 22,8 % 86,4 65,9 31,1 % 189,9
Käyttökatemarginaali, % 14,1 15,2 11,3 11,8 13,6
Vertailukelpoinen käyttökate, milj. euroa 59,6 48,3 23,4 % 86,4 65,5 31,8 % 195,6
Vertailukelpoinen käyttökatemarginaali, % 14,1 15,1 11,3 11,8 14,0
Liikevoitto, milj. euroa 27,8 28,7 -2,9 % 22,8 26,7 -14,3 % 93,0
Liikevoittomarginaali, % 6,6 9,0 3,0 4,8 6,7
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa 27,9 28,5 -2,1 % 22,8 26,2 -13,2 % 98,8
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % 6,6 8,9 3,0 4,7 7,1
Nettorahoituskulut, milj. euroa -9,8 -4,2 130,9 % -18,9 -7,5 152,1 % -24,7
Investoinnit, milj. euroa 12,8 15,0 -14,9 % 18,6 33,3 -44,0 % 238,7
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 43,9 79,8 4,0 66,8 220,2
Nettovelat, milj. euroa 824,2 453,1 730,4
Nettovelat ilman vuokrasopimusvelkoja, milj. euroa 250,0 120,2 165,3
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate * 3,8 2,8 3,7
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate ilman vuokrasopimusvelkoja * 2,4 1,3 1,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 8,9 12,3 11,2
Oman pääoman tuotto, % 16,8 24,1 22,2
Omavaraisuus, % 17,8 27,5 18,8
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana (1 000 kpl) 58 849 58 824 58 823 58 817 58 819
Laimennettu osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana (1 000 kpl) 58 877 58 874 58 861 58 868 58 878
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,25 0,33 0,05 0,26 0,92
Laimennettu osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,25 0,33 0,05 0,26 0,92
Henkilöstö kauden lopussa 7 299 5 004 6 206
Henkilöstö keskimäärin, henkilötyövuosi 4 695 3 311 4 457 3 117 3 706

* Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Tapio Arimo esittelevät katsausta analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille julkaisupäivänä klo 10.00. Esitys pidetään englanniksi.

Linkki suoraan webcast-lähetykseen löytyy alta ja osoitteesta https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Webcast-linkki: https://rajucast.tv/en/tokmanni-group/half-year-financial-review-for-january-june-2024.

Osallistujat voivat esittää kysymyksiä liittymällä Teams-kokoukseen, joka järjestetään suoran webcast-lähetyksen yhteydessä. Linkki Teamsiin löytyy yllä mainitulta webcast-sivulta.

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Tapio Arimo, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, tapio.arimo(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni-konserni lyhyesti

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 392,7 milj. euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 98,8 milj. euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.

Jakelu