• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni Group Oyj:n tilinpäätöstiedote 2023: Liikevaihto kasvoi 39,0 % ja vertailukelpoinen liikevoitto 29,3 % neljännellä vuosineljänneksellä

Tokmanni Group Oyj      Tilinpäätöstiedote      22.3.2024 klo 8.00

KESKEISTÄ NELJÄNNELTÄ VUOSINELJÄNNEKSELTÄ 2023

• Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 39,0 % (1,5 %) 471,2 milj. euroon (339,0)
  • Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,0 % (-1,0 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 172,0 milj. euroa (119,5) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 36,5 % (35,2 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 46,2 milj. euroa (35,8), 9,8 % liikevaihdosta (10,5 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 116,5 milj. euroa (92,2)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,44 euroa (0,41)

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI-JOULUKUU 2023

• Tokmanni-konserni sai Dollarstore-yrityshankinnan päätökseen 1.8.2023
  • Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 19,2 % (2,3 %) 1 392,7 milj. euroon (1 168,0)
  • Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,1 % (-0,7 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 489,5 milj. euroa (398,0) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 35,2 % (34,1 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 98,8 milj. euroa (85,8), 7,1 % liikevaihdosta (7,3 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 220,2 milj. euroa (86,3)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,92 euroa (1,00)

UUSI TALOUDELLISEN RAPORTOINNIN RAKENNE

Dollarstore-yrityshankinnan seurauksena Tokmanni-konserni on muuttanut taloudellisen raportoinnin rakennettaan. Vuoden 2023 viimeisestä vuosineljänneksestä alkaen raportoitavat segmentit ovat Tokmanni ja Dollarstore. Tokmanni-segmentti sisältää Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälät sekä Tokmannin ja Click Shoesin verkkokaupat. Click Shoesin ja Shoe Housen luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.3.2023 alkaen. Dollarstore-segmentti muodostuu Dollarstore- ja Bigdollar-myymälöistä. Dollarstore-liiketoiminnan taloudelliset luvut on yhdistetty Tokmanni-konsernin lukuihin 1.8.2023 alkaen. Tokmanni-konsernilla viitataan konserniin kokonaisuudessaan.

OSINKOEHDOTUS

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan enintään 0,76 euroa osakkeelta ja että se maksettaisiin kahdessa erässä.

TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2024

Tokmanni-konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 1 660–1 760 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 110–130 milj. euroa.

TOKMANNI-KONSERNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN
Tokmanni-konsernista Pohjoismaiden johtava halpakauppaketju

Vuosi 2023 oli Tokmanni-konsernin menestystarinassa erittäin merkittävä vuosi yrityskauppojen myötä. Dollarstore-yrityskaupan myötä Tokmanni-konsernista tuli Pohjoismaiden johtava halpakauppaketju. Yrityskauppaan liittyvien synergiatavoitteiden saavuttaminen on edennyt hyvin. Vuoden loppuun mennessä saavutimme noin 2,4 milj. euron vuositason synergiahyödyt. Click Shoes- ja Catmandoo-ostoilla vahvistimme merkittävästi pukeutumisen tarjontaamme Suomen markkinoilla. Vuoden 2023 aikana kaikkien ostokohteiden integraatiot etenivät suunnitelmien mukaisesti.

Viime vuonna asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyi selvästi käytettävissä olevien tulojen lasku.  Kauppakäyntejä ja ostokorin sisältöä harkittiin varsin tarkkaan erityisesti käyttötavaroiden suhteen. Viimeisellä vuosineljänneksellä myynnin kasvu Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa oli markkinatilanne huomioon ottaen kohtuullista ja konsernin liikevaihto kasvoi pääasiassa Dollarstore-yritysoston ansiosta kokonaisuudessaan 39,0 % ylsi 471,2 milj. euroon.

Tokmanni-segmentin liikevaihto oli vuosineljännellä neljänneksellä 351,5 milj. euroa. Kasvuun vaikutti Click Shoes -yritysosto ja hyvä neljänneksen aloitus. Vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli 0,6 %. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 36,1 milj. euroa (36,0). Liikevoiton tasoa tukivat osaltaan erittäin hyvin hallinnassa olevat kiinteät kustannukset.

Dollarstore-segmentin liikevaihto oli neljännellä vuosineljänneksellä 119,8 milj. euroa. Vertailukelpoisesti Dollarstoren liikevaihto kasvoi 2,1 % paikallisissa valuutoissa. Dollarstoren vahva hintamielikuva toimii Ruotsin markkinoilla hyvin myös kuluttajien ostovoiman heikentyessä. Dollarstoren vertailukelpoinen liikevoitto oli 10,7 milj. euroa. Liikevoiton kehitystä tukivat myynnin kasvu ja myyntikatteen parantuminen.

Vuonna 2023 kiinnitimme erityistä huomiota varastotason hallintaan ja toimitusketjun tehostamiseen. Tokmanni-konsernin vaihto-omaisuuden arvo oli kokonaisuudessaan 342,9 milj. euroa (281,3). Onnistuneiden toimenpiteiden ansiosta Tokmanni-segmentin vaihto-omaisuuden arvo laski ja oli vuoden lopussa 248,8 milj. euroa (281,3). Dollarstoren vaihto-omaisuuden arvo oli 94,1 milj. euroa. Onnistuneet toimenpiteemme varastotason hallitsemiseksi kasvattivat osaltaan konsernin liiketoiminnan rahavirtaa. Konsernin vuoden 2023 liiketoiminnan rahavirta oli 220,2 milj. euroa (86,3).

Helmikuussa 2024 pidetyllä pääomamarkkinapäivänä kerroimme päivitetyn strategiamme ja tavoitteemme. Asiakasluottamuksen ja asiakasuskollisuuden vahvistaminen ovat edelleen kaiken toimintamme ytimessä. Jatkamme systemaattista työtä toimintamme kehittämiseksi.

Lämpimät kiitokset asiakkaille, kumppaneille ja ennen kaikkea kaikille upeille Tokmanni-konsernin työntekijöille vuodesta 2023. Yhdessä meillä on erinomaiset edellytykset jatkaa strategiamme toteuttamista ja vahvistaa asemaamme Pohjoismaiden johtavana halpakauppaketjuna.

Avainluvut
Dollarstoren luvut mukana 1.8.2023 alkaen
10–12/
10–12/
Muutos
1–12/
1–12/
Muutos
Liikevaihto, milj. euroa 471,2 339,0 39,0 % 1 392,7 1 168,0 19,2 %
Vertailukelpoinen liikevaihdon kehitys, % 1,0 -1,0 1,1 -0,7
Asiakasmäärän muutos % 0,5 0,3 0,7 0,8
Myyntikate, milj. euroa 169,5 117,8 43,9 % 486,9 396,8 22,7 %
Myyntikatemarginaali, % 36,0 34,7 35,0 34,0
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 172,0 119,5 44,0 % 489,5 398,0 23,0 %
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 36,5 35,2 35,2 34,1
Liiketoiminnan kulut, milj. euroa -96,5 -67,3 43,4 % -301,2 -243,7 23,6 %
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut, milj. euroa -96,2 -66,2 45,4 % -298,1 -243,1 22,6 %
Käyttökate, milj. euroa 74,4 51,7 43,7 % 189,9 157,1 20,8 %
Käyttökatemarginaali, % 15,8 15,3 13,6 13,5
Vertailukelpoinen käyttökate, milj. euroa 77,2 54,5 41,5 % 195,6 158,9 23,2 %
Vertailukelpoinen käyttökatemarginaali, % 16,4 16,1 14,0 13,6
Liikevoitto, milj. euroa 43,4 33,0 31,7 % 93,0 84,1 10,7 %
Liikevoittomarginaali, % 9,2 9,7 6,7 7,2
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa 46,2 35,8 29,3 % 98,8 85,8 15,2 %
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % 9,8 10,5 7,1 7,3
Nettorahoituskulut, milj. euroa -10,4 -2,9 255,4 % -24,7 -10,7 129,4 %
Investoinnit, milj. euroa 17,5 20,5 -14,7 % 238,7 54,3 339,8 %
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 116,5 92,2 220,2 86,3
Nettovelat, milj. euroa 730,4 383,4
Nettovelat ilman vuokrasopimusvelkoja, milj. euroa 165,3 100,4
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate * 3,7 2,4
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate ilman vuokrasopimusvelkoja * 1,6 1,1
Sijoitetun pääoman tuotto, % 11,2 12,8
Oman pääoman tuotto, % 22,2 26,9
Omavaraisuus, % 18,8 31,2
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana (1 000 kpl) 58 825 58 818 58 819 58 815
Laimennettu osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana (1 000 kpl) 58 884 58 860 58 878 58 858
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,44 0,41 0,92 1,00
Laimennettu osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,44 0,41 0,92 1,00
Henkilöstö kauden lopussa 6 206 4 241
Henkilöstö keskimäärin, henkilötyövuosi 4 313 3 013 3 706 3 126

* Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate

LEHDISTÖ- JA ANALYYTIKKOTILAISUUS

Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Tapio Arimo esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille klo 10.00. Esitys pidetään englanniksi.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat tai alla olevan linkin kautta. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Webcast-linkki: https://rajucast.tv/en/tokmanni/q4-financial-statements-review-for-2023/

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa tunnussanaa.

Suomi: (09) 2319 5437
Ruotsi: +46 (0) 8 5052 0424
UK: +44 (0) 33 0551 0200
Yhdysvallat: +1 786 697 3501
Tunnussana: Tokmanni / 220324

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Tapio Arimo, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, tapio.arimo(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni-konserni lyhyesti

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 6 600 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Bigdollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 392,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 98,8 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.

Jakelu