Tokmanni hakee uusia kykyjä tammikuussa alkavaan trainee-ohjelmaansa

Tokmanni     Lehdistötiedote     11.10.2018 klo 13.00

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni hakee vastavalmistuneita tai valmistumisen kynnyksellä olevia korkeakouluopiskelijoita tammikuussa käynnistyvään trainee-ohjelmaansa. Toista kertaa toteutettavaan Tokmanni Trainee -ohjelmaan kaivataan tulevaisuuden lupauksia, joilla on halua kehittyä kaupan alan vaikuttajaksi. Hakuaika ohjelmaan on alkanut ja päättyy 4.11.2018.

Vuoden mittainen Tokmanni Trainee -ohjelma tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää ja syventää ammatillista osaamista yhdessä Suomen tunnetuimmassa, jo 177 myymälän ja verkkokaupan voimin operoivassa halpakauppaketjussa. Palkallisen ohjelman aikana traineet pääsevät tutustumaan monipuolisesti kaikkiin Tokmannin toimintoihin ja osallistumaan aidosti käytännön työhön muiden tokmannilaisten kanssa.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme käynnistää trainee-ohjelman toistamiseen. Haluamme rekrytoida Tokmannille tulevaisuuden moniosaajia, jotka ovat motivoituneita kehittämään halpakauppaketjuamme ja omaa ammattitaitoaan. Jokainen trainee-ohjelmaan osallistuva vastavalmistunut tai pian valmistuva saa meiltä erittäin arvokasta oman alan työkokemusta, Tokmannin henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

Hakuvaiheessa ohjelmasta kiinnostuneet valitsevat koulutuksensa, kokemuksensa ja mielenkiintonsa perusteella sopivan suuntautumisalan, esimerkiksi myynnin, IT:n, markkinoinnin tai liiketoiminnan kehityksen. Lopulliset valinnat tammikuussa 2019 alkavaan Tokmanni Trainee -ohjelmaan ilmoitetaan hakijoille joulukuun aikana. Valitut palkataan toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin.

Ohjelman alkuvaiheessa traineet perehtyvät Tokmanniin ja kaupan alaan esimerkiksi varastolla, hallinnossa ja myymälöissä. Myöhemmin jokainen trainee pääsee mukaan omaa suuntautumisalaansa ja tehtävänkuvaansa koskeviin projekteihin. Trainee-vuoteen kuuluu myös muun muassa kansainvälinen opintomatka.

Paljon uusia kokemuksia

Tokmanni käynnisti ensimmäisen trainee-ohjelmansa vuoden 2018 alussa. Hakuprosessin kautta mukaan valikoitui kaksi henkilöä, kauppatieteitä opiskelleet Juho Ahtiluoto ja Jesper Sundell. Heistä Ahtiluoto oli etsinyt sopivia trainee-ohjelmia, sillä hänellä ei ollut mielessään selkeää urasuunnitelmaa. Trainee-ohjelmassa hän ajatteli voivansa tutustua erilaisiin työtehtäviin ja oppia uutta. Tokmannista Ahtiluoto kiinnostui, sillä hän piti kauppaketjun asemaa mielenkiintoisena muuttuvalla kaupan alalla. Sundell puolestaan oli jo kerryttänyt työkokemusta kaupan alan tavarantoimittajapuolelta ja halusi Tokmannille kokemaan, millaista työ jälleenmyynnin ja vähittäiskaupan parissa on.

Kokemukset Tokmannista ja Tokmanni Trainee -ohjelmasta ovat olleet positiivisia.

– Meidät otettiin erittäin hyvin vastaan, kun tulimme taloon. Oli hienoa huomata, miten meille annettiin heti alusta paljon vastuuta ja mahdollisuuksia tuoda omia näkemyksiä esiin, Sundell kertoo.

– Trainee-ohjelman kautta olen päässyt tutustumaan koko Tokmannin organisaatioon ja näin ollen saanut erittäin laajan ymmärryksen siitä, miten eri toiminnot toimivat ja vaikuttavat kokonaisuuteen. Toisaalta olen myös päässyt keskittymään omaan intohimooni eli markkinointiin ja sen kehittämiseen. Viime aikoina olen työskennellyt paljon digitaalisen markkinoinnin ja asiakasymmärryksen parissa, hän lisää.

Yksi mieleenpainuvimmista tapahtumista on ollut kesällä tehty työmatka Kiinan Shanghaihin. Siellä Ahtiluoto ja Sundell pääsivät paitsi tutustumaan Tokmannin ja norjalaisen halpakauppa Europrisin yhteisen hankintakonttorin toimintaan, myös vierailemaan esimerkiksi messuilla, tehtailla ja tuotetestauksia tekevässä laboratoriossa.

– Trainee-ohjelmassa olen saanut oppia reilusti kaupan alasta ja Tokmannista yrityksenä. Viime aikoina olen työskennellyt Tokmannin laatuosastolla eri tehtävien parissa. Eniten työtä on teettänyt toimitusketjun valvonta vastuullisen hankinnan osalta, Ahtiluoto kertoo.

– Henkilökunta on hyvä sekoitus pitkään talossa olleita ja uusia tokmannilaisia. Yleisesti ottaen täällä Tokmannilla on hyvä meininki tehdä töitä, Ahtiluoto lisää.

Tammikuussa käynnistyvään trainee-ohjelmaan hakemista pohtivia Ahtiluoto ja Sundell opastavat seuraavasti:

– Trainee-ohjelma voi auttaa tilanteessa, jossa ei ole ihan selvillä siitä, mitä haluaa ryhtyä tekemään tai minkälaiset tehtävät kiinnostavat. Vaikka oma ammatillinen suuntautuminen olisikin jo tiedossa, laaja perehdytys auttaa toimimaan muita tehokkaammin ja ymmärtämään yrityksen tapaa toimia, Ahtiluoto summaa.

– Jos olet vasta-valmistunut tai pian valmistumassa ja olet kaupan alasta kiinnostunut, suosittelen lämpimästi hakemaan mukaan. Trainee-ohjelman kautta saat erittäin arvokkaan ymmärryksen kaupan alasta samalla, kun pääset erikoistumaan siihen omaan juttuusi ja muovaamaan polkuasi kohti omaa asiantuntijaroolia, Sundell kertoo.

Tokmanni Trainee
-ohjelman hakuaika on käynnissä 4.11.2018 saakka. Ohjelma käynnistyy tammikuussa 2019. Lisätietoa aiheesta löytyy Tokmannin verkkosivuilta www.tokmanni.fi/trainee.

PÄIVITYS 24.10.2018: Tokmanni Trainee -ohjelman hakuajan päättymisajankohdaksi on päivitetty 4.11.2018.

Sirpa Huuskonen
henkilöstöjohtaja

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni on käyttötavaroiden myyntiin keskittynyt vähittäiskauppaketju. Noin 3 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 175:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2017 Tokmannin liikevaihto oli 797 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.