• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni-halpakauppaketju palkkaa jälleen runsaasti sekä alaikäisiä kesäharjoittelijoita että täysi-ikäisiä kesätyöntekijöitä – Kesätöihin ja -harjoitteluun Tokmannille voi hakea 4.1.–15.2.2024

Tokmanni     Lehdistötiedote     4.1.2024 klo 17.35

Yhteensä yli tuhat alaikäistä kesäharjoittelijaa ja täysi-ikäistä kesätyöntekijää pääsee tänäkin vuonna tutustumaan Tokmanni-halpakauppaketjun monipuolisiin työtehtäviin eri puolilla Suomea. Kesätyö- ja -harjoittelupaikkoja voi hakea Tokmannin verkkosivuilla tyopaikat.tokmanni.fi/kesatyo viimeistään torstaina 15. helmikuuta 2024. Tokmannilla on pitkät perinteet nuorten työllistäjänä ja kaupan alan arkeen tutustuttajana. Esimerkiksi viime vuonna yhtiö työllisti yhteensä noin 1 500 kesätyöntekijää ja -harjoittelijaa.

Tokmanni-myymälöissä työtehtäviä on tarjolla sekä täysi-ikäisille kesätyöntekijöille että kaksiviikkoiseen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluun* osallistuville, tänä vuonna vähintään 14 vuotta täyttäville alaikäisille nuorille. Monipuolista tehtävää riittää, ja tutuiksi tulevat esimerkiksi kuorman purkaminen, tuotteiden hyllyttäminen sekä kassatyö ja muu asiakaspalvelu. Arjen tekemistä on usein tapana jakaa osaamisen tai mielenkiinnon mukaan esimerkiksi kassoille tai kodintekniikan, nikkaroinnin, pukeutumisen tai kosmetiikan osastoille. Lisäksi puutarhan hoidosta kiinnostuneille, puutarha-alan opiskelijoille ja kokeneillekin puutarha-alan osaajille on tarjolla puuhaa Tokmannin puutarhamyymälöissä. Kesällä voi päästä myös tuottamaan sisältöä oman myymälän sosiaalisen median kanaviin.

Tekemistä riittää edellisvuosien tavoin täysi-ikäisille myös Tokmannin Mäntsälässä sijaitsevassa hallinto- ja logistiikkakeskuskokonaisuudessa ja erityisesti sen varastoissa. Varastotyötä on tarjolla määräaikaisten kesätöiden ohella toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin. Toimistolle voi hakeutua kesäksi esimerkiksi asiakaspalveluun, tavaranvirranhallintaan ja -täydennykseen, huolintaan ja taloushallintoon liittyviin työtehtäviin.

– Kesä on perinteisesti vilkasta ostosaikaa, ja esimerkiksi mökkipaikkakunnilla asiakkaita käy ostoksilla tasaisesti pitkin päivää. On todella hienoa voida tarjota kesätyöntekijöillemme ja -harjoittelijoillemme mielekkäitä ja kaupan arjen sujumisen kannalta aidosti merkityksellisiä työtehtäviä eri puolilla Suomea, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

Vaikka usein puhutaan kesätöistä, Tokmannille pääsee töihin monesti jo keväällä.

– Kesän ohella kevät on Tokmannille tärkeää aikaa esimerkiksi siksi, että silloin käynnistyy puutarhasesonki ja myymälöissämme päästään rakentamaan tuote-esillepanoja valmiiksi kesää varten. Myös varastoillamme kevät on vilkasta aikaa, kun kevään ja kesän tuotteita multasäkeistä puutarhakalusteisiin ja grillaustarvikkeista kesäpeleihin matkaa myymälöihimme asiakkaidemme ostettaviksi.

Tokmannin puutarhamyymälöissä eri puolilla Suomea on tarjolla kesätöitä puutarhan hoidosta kiinnostuneille, puutarha-alan opiskelijoille ja kokeneillekin puutarha-alan osaajille.

Kesä halpakaupassa tarjoaa paljon arjessa hyödyllisiä oppeja ja taitoja

Kaupan ala on suomalaisen elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja työllistää paljon etenkin nuoria. Tokmannille on tärkeää voida tarjota mielekästä tekemistä sekä kokemattomille että työelämässä jo pidempään olleille henkilöille.

– Kokemustemme valossa useimmat kesätyöntekijämme ja -harjoittelijamme kaipaavat monipuolisesti erilaista tekemistä ja ovat halukkaita oppimaan uusia, töissä ja elämässä ylipäänsä hyödyllisiä asioita. Tämä sopii meille tokmannilaisille loistavasti, sillä meillä jokainen pääsee aidosti paitsi näyttämään myös vahvistamaan omaa osaamistaan, Huuskonen kertoo.

Vankan työkokemuksen ja osaamisen sijaan tokmannilaiset arvostavat sitä, että nuoret yrittävät aina parhaansa.

– Työpäivät Tokmannilla tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden kehittää esimerkiksi priorisointi- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä kykyä toimia oma-aloitteisesti ja erilaisten ihmisten kanssa. Näitä oppeja ja taitoja voi hyödyntää paitsi tulevaisuuden työpaikoissa myös vapaa-ajalla, hän lisää.

Tokmannilla nuorille tarjotaan mieluusti tietoa ja kokemuksia myös erilaisten koulutus- ja uravalintojen tekemisen tueksi.

– Monelle nuorelle kaupan arki näyttäytyy huomattavasti monipuolisempana kuin he etukäteen osaavat kuvitella. Samalla he huomaavat, että kaupan ala voi tarjota valtavasti uramahdollisuuksia hyvin erilaisista asioista kiinnostuneille, Huuskonen kertoo.

– Esimerkiksi meillä on töissä tokmannilaisia, jotka ovat aloittaneet nuorena kaupan kesätöissä ja edenneet urillaan esimerkiksi myymäläpäälliköiksi tai erilaisiin asiantuntija-, tiiminvetäjä- tai päällikkötehtäviin varastojemme tai toimistomme puolelle. Taustalla voi olla kiinnostusta esimerkiksi liiketaloutta, logistiikkaa, markkinointia tai henkilöstöhallintoa kohtaan, Huuskonen kertoo.

Kesätöissä voi kehittää esimerkiksi priorisointi- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä kykyä toimia oma-aloitteisesti ja erilaisten ihmisten kanssa.

Hyvää perehdytystä ja rehtiä kohtelua

Tokmanni osallistuu tänäkin vuonna Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan ja on sitoutunut kampanjan vastuullisen työpaikan ja kesäduunin periaatteisiin, jotka auttavat sekä kesätyöntekijää että työnantajaa tekemään kesätyökokemuksesta onnistuneen.

Tokmannin edellisvuosina tekemissä kyselyissä kesätyöntekijät ovat nostaneet esiin myönteisessä valossa erityisesti työkaverit ja monipuoliset työtehtävät, Huuskonen kertoo.

– Haluamme työpaikalla olevan mukavaa, joten panostamme tänäkin vuonna erityisesti hyvään perehdytykseen ja ohjaukseen sekä reiluun kohteluun. Meillä jokainen kesätyöntekijä ja -harjoittelija saa tukea kannustavilta työkavereilta ja perehdytyskummilta. Myymälätyöntekijämme osallistuvat myös yhteiseen perehdytyspäivään Teamsin avulla. Lisäksi esimerkiksi henkilökunta-alennuksemme kuuluvat kaikille tokmannilaisille, eli myös kesätyöntekijöillemme ja -harjoittelijoillemme.

Vastuullisen työpaikan ja kesäduunin periaatteet

1. Kunnioitamme työnhakijaa.

Viestimme vuorovaikutteisesti, inhimillisesti ja selkeästi työnhakijoillemme.

2. Perehdytämme työhön kunnolla.

Tarjoamme työhön tarvittavan perehdytyksen ja tukea itsenäisen työskentelyn alkaessa. Uudella työntekijällä on aina ensimmäisessä työvuorossa mukana kokeneempi työkaveri. Työturvallisuuteen perehdytetään etenkin työsuhteen alkaessa.

3. Esihenkilömme ovat työntekijöitä varten.

Työntekijöillemme on selkeää oman esihenkilön rooli ja käytettävyys. Esihenkilömme ovat koulutettuja auttamaan ja tunnistamaan ennakoivasti työntekijöiden kohtaamia ja esiintuomia haasteita.

4. Tarjoamamme työ on merkityksellistä, jossa saa kehittyä.

Säännöllisillä kehityskeskusteluilla huomioimme sekä työntekijöiden halut että mahdollisuudet kehittyä ja edetä työssään. Tarjoamme mahdollisuuden vaikuttaa omaan työnkuvaan, jotta työ on ja tulee jatkossakin olemaan merkityksellistä.

5. Puutumme syrjivään kohteluun heti.

Kohtelemme työntekijöitä oikeudenmukaisesti palkkauksen, työtehtävien ja roolien suhteen. Meillä kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä, emmekä syrji ketään. Työntekijöille on selkeästi viestitty, kuinka he voivat välittää tietoa kohtaamistaan epäkohdista. Kaikkiin epäkohtiin puututaan.

6. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista.

Työpäivien pituudet ja resursointi suunnitellaan niin, että ne mahdollistavat jaksamisen työssä ja etteivät työntekijät ylikuormitu. Meillä kuunnellaan työntekijää ja joustetaan elämän eri vaiheissa.

7. Maksamme kohtuullista palkkaa.

Palkka on tärkeä motivaatiotekijä, joka lisää myös työn merkityksellisyyden kokemusta. Palkkojen perusteiden tulee olla organisaatiossa avoimet ja selkeät. Työntekijän tulee saada palkka ajoissa ja oikein.

* Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelu on suunnattu tämän vuoden aikana vähintään 14 vuotta täyttäville peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille, TUVA- ja TELMA-koulutuksiin osallistujille sekä lukiolaisille. Kahden viikon (kymmenen päivän) pituinen harjoittelujakso sijoittuu 1.6. ja 31.8.2024 väliselle ajalle. Kesäharjoittelussa työvuorot tehdään arkisin klo 8 ja 18 välisenä aikana niin, että yhtäjaksoisen työvuoron pituus on enintään kuusi tuntia. Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelussa olennaista on, että nuori ei opiskele ammattiin eikä hänellä ole tutkintoa. Kesäharjoitteluun valitaan nuoria, jotka eivät ole aiemmin olleet Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelussa Tokmannilla. Vuonna 2024 kesäharjoitteluohjelman suorittamisesta maksetaan kertakaikkisena palkkana lomakorvauksineen 395 euroa. Lue lisää Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelusta Tokmannin verkkosivuilla tyopaikat.tokmanni.fi/kesatyo/tutustu-tyoelamaan-ja-tienaa.

Kesätöihin ja -harjoitteluun voi hakea Tokmanni-halpakauppaketjun verkkosivujen tyopaikat.tokmanni.fi/kesatyo kautta 4.1.–15.2.2023. Lisäksi Tokmannin aiempien vuosien kesätyöntekijöiden ja -harjoittelijoiden kokemuksiin voi tutustua Instagramin Kesätyöt-kohokohdissa ja Tokmannin verkkosivujen Tutustu tokmannilaisiin -osiossa.

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.