Tokmanni-halpakauppaketjun tuoreet myyntiluvut paljastavat: Tällaiset joulusomisteet ovat asiakkaiden suosiossa juuri nyt

Tokmanni     Lehdistötiedote     13.12.2023 klo 16.25

Jouluvalmistelut ovat hyvässä vauhdissa lukemattomissa kodeissa eri puolilla Suomea. Alta näet esimerkkejä siitä, millaiset joulusomisteet ovat olleet suosiossa Tokmanni-halpakauppaketjussa lokakuusta lähtien.

Tokmannin asiakkaita ovat kiinnostaneet kovasti esimerkiksi talvisia kyliä, pihapiirejä ja kulkuneuvoja kuvastavat valokoristeet. Niitä ostettiin Tokmanni-myymälöistä ja -verkkokaupasta lokakuun ja itsenäisyyspäivän välisenä aikana kappalemääräisesti lähes viidennes viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Suosio on ollut niin suurta, että malleista suosituimmat myytiin lähes loppuun jo marraskuun puolella, muun muassa koristevaloja Tokmannin valikoimiin hankkiva ostaja Viktoria Lindberg kertoo.

– Tällaiset valokoristeet vetoavat luultavasti erityisesti värikkyydellään ja yksityiskohdillaan. Muun muassa mäenlaskuaiheinen valokoriste lienee lukeutunut lukuisten lapsiperheiden suosikkeihin, sillä siitä löytyy väriloiston ohella niin mäkeä laskevia lapsihahmoja kuin lumiukko ja lumipallojakin.

– Useimmissa valokoristeissa on selkeä jouluteema. Oma suosikkini on jouluaaton viettoa kuvastava valokoriste, jossa avatun kirjan päälle luodussa pihapiirissä kaksi lasta ihastelee kodin yli porojen vetämällä reellä lentävää joulupukkia.

Tokmannin asiakkaat ovat ostaneet monenlaisia valokyliä. Monessa niistä seikkailee joulupukki poroineen.

Lindberg nimeää viime viikkojen suosikeiksi myös joulunajan sekä monien muiden juhlapäivien kattaukseen mainiosti sopivat, usein lehdin, havunoksin tai helmin koristellut valoköynnökset. Niiden kappalemääräinen myynti kasvoi Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa lokakuun ja itsenäisyyspäivän välillä lähes viidenneksen edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta.

Myös esimerkiksi lämpö-, lyhty- ja tuoksukynttilät ovat kiinnostaneet Tokmannin asiakkaita eri puolilla Suomea. Ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 lämpökynttilöiden kappalemääräinen myynti kasvoi edellisvuodesta noin neljänneksellä, lyhtykynttilöiden noin viidenneksellä ja tuoksukynttilöidenkin noin 13 %. Tuoksuista etenkin vanilja kiinnostaa asiakkaita, sillä vaniljantuoksuisia tuoksukynttilöitä myytiin kappalemääräisesti lähes kolmannes vertailukautta enemmän.

Esimerkiksi kuvan lumikoristeinen tekokuusi, tonttuhahmot, talolyhdyt ja kuusikuosiset sisustustekstiilit ovat olleet Tokmannin asiakkaiden suosiossa tänä vuonna.

Myös keraamiset, kynttilöitä sisäänsä kätkevät talolyhdyt ovat entistäkin suositumpia. Niitä myytiin Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 kappalemääräisesti peräti 260 % viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

– Asiakkaamme ovat ostaneet talolyhtyjä klassisen valkoisen ohella uusissa maanläheisissä väreissä, beigenä ja savunharmaana. Tarjolla on tänä vuonna useita eri kokoja ja muotoja, muun muassa joulukoristeita Tokmannin valikoimiin hankkiva ostaja Ulla Talsi kertoo.

Talsin mukaan myös esimerkiksi kuusiaiheet ja tonttuhahmot ovat edellisvuosiakin suositumpia. Kauppaa käydään juuri nyt vilkkaasti lukemattomista uutuuksista, kuten kuusikuosisista verhoista ja tonttuaiheisista koristetyynyistä. Erityisen suosittuja ovat teleskooppijalkaiset tonttuhahmot, joiden korkeutta voi säätää tarpeen mukaan 80–125 senttimetrin välillä. Niitä Tokmanni-myymälät ja -verkkokauppa myivät ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 kappalemääräisesti kolmanneksen edellisvuotta enemmän. Erilaisia kuusikuosisia sisustustekstiilejä myytiin samassa ajassa kappalemääräisesti peräti noin 130 % vertailukautta enemmän.

Erilaisia tonttuhahmoja on ostettu Tokmannilta runsaasti tänäkin vuonna. Esimerkiksi oheisen kuvan takimmaisia hahmoja, teleskooppijalkaisia tonttuja, ostettiin ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 kappalemääräisesti peräti kolmanneksen verran edellisvuotta enemmän.

Joulu näkyy tänä vuonna entistä vahvemmin myös esimerkiksi kynnysmatoissa. Jouluisten kynnysmattojen kappalemääräinen myynti kasvoi Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 merkittävästi, peräti noin 50 %. Kynnysmatoista tonttuaiheisia malleja myytiin noin viidennes edellisvuotta enemmän.

Myös erilaiset kuusenkoristeet käyvät kaupaksi. Niitä myytiin Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa ajanjaksolla 1.10.–10.12.2023 kappalemääräisesti noin viidennes edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

– Värisävyistä kulta on yhä suositumpi, ja esimerkiksi kuusenkoristeissa se vaikuttaisi korvaavan etenkin hopean sävyä. Pallopakkauksissa perinteisten jouluvärien rinnalle suosituiksi väreiksi ovat nousseet sininen ja lila. Tekokuusista puolestaan tämän joulun hittejä ovat erityisesti 120 senttimetriä korkeat kuuset, joita on myyty vihreänä ja lumikoristeisena, Talsi kertoo.

Kulta on yhä suositumpi värisävy esimerkiksi joulukuusissa, Tokmannin ostaja Ulla Talsi kertoo.

Esimerkiksi näiden tuotteiden suosio on selvässä nousussa Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa tämän joulun alla:

• jouluisia kyliä, pihapiirejä ja kulkuneuvoja kuvastavat valokoristeet, kappalemääräinen myynnin kasvu noin 20 % (1.10.–6.12.2023 vrt. 1.10.–6.12.2022)
  • koristevaloköynnökset, esim. Kotikullan 50-osainen Helmilanka-valosarja, kappalemääräinen myynnin kasvu noin 18 % (1.10.–6.12.2023 vrt. 1.10.–6.12.2022)
  • lämpökynttilät, kappalemääräinen myynnin kasvu 23 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • lyhtykynttilät, kappalemääräinen myynnin kasvu 18 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • tuoksukynttilät, kappalemääräinen myynnin kasvu noin 13 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • vaniljantuoksuiset tuoksukynttilät, kappalemääräinen myynnin kasvu 29 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • keraamiset talolyhdyt, kappalemääräinen myynnin kasvu 260 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • teleskooppijalkaiset tonttuhahmot 80–125 cm, kappalemääräinen myynnin kasvu 33 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • kuusiaiheiset sisustustekstiilit, kappalemääräinen myynnin kasvu 129 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • jouluiset kynnysmatot, kappalemääräinen myynnin kasvu 52 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • tonttuaiheiset kynnysmatot, kappalemääräinen myynnin kasvu 21 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022)
  • kuusenkoristeet, kappalemääräinen myynnin kasvu 22 % (1.10.–10.12.2023 vrt. 1.10.–10.12.2022).

Joulunalusajan 2023 uutuustuotteista erityisen suosittuja ovat olleet mm. nämä tuotteet:

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.