Tokmanni jatkaa Itämeren pelastamisen tukemista – Järjestää hyväntekeväisyyskampanjan John Nurmisen Säätiön kanssa jo viidettä kertaa

Tokmanni     Lehdistötiedote     29.4.2024 klo 16.15

Tokmanni on tukenut Itämeren suojelutyötä jo vuodesta 2020. Halpakauppaketjun ja John Nurmisen Säätiön yhteistyössä järjestämissä kampanjoissa kertyneet lahjoitukset on ohjattu säätiön Itämeren pelastustoimiin. Näin toimitaan myös tänä vuonna, ja jokainen Tokmannilta touko–elokuussa ostettu Pisara-tuote kasvattaa lahjoituspottia yhdellä sentillä.

Tokmanni ja Itämeren ja sen perinnön pelastamiseen keskittynyt John Nurmisen Säätiö jatkavat pitkäaikaista yhteistyötään uudella hyväntekeväisyyskampanjalla. Pisara – Itämeren puolesta -nimisen kampanjan myötä halpakauppaketju lahjoittaa jokaisesta Tokmanni-myymälöistään ja -verkkokaupastaan touko–elokuussa ostetusta Pisara-tuotteesta yhden sentin Itämeren suojeluun. Tokmanni on tukenut erityisesti rehevöitymisestä kärsivän Itämeren hyväksi tehtävää työtä vuodesta 2020 lähtien ja jo yhteensä 163 000 eurolla.

Nyt jo viidettä kertaa järjestettävä hyväntekeväisyyskampanja antaa Tokmannille ja John Nurmisen Säätiölle erinomaisen mahdollisuuden kertoa suojelutyön merkityksestä ja vaikutuksista Itämerelle. Lisäksi Tokmannin asiakkaille tarjoutuu todella helppo keino osallistua yhdeksän valtion rajaaman Itämeren suojeluun.

– Me Tokmannilla uskomme erityisesti pitkäjänteiseen yhteistyöhön ja käytännönläheiseen arkiseen tekemiseen. John Nurmisen Säätiöllä on runsaasti kokemusta todistetusti vaikuttavasta työstä Itämeren ja sen perinnön suojelemiseksi. Arvostamme myös sitä, että säätiö pyrkii kertomaan avoimesti paitsi Itämeren suojelutyön tarpeesta myös siitä, mitä lahjoitusvaroilla konkreettisesti tehdään, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Uutiset Itämeren tilasta yhdistettynä saamaamme todella myönteiseen palautteeseen liittyen Pisara – Itämeren puolesta -kampanjaamme ovat vahvistaneet käsitystämme siitä, että tällaiselle hyväntekeväisyysyhteistyölle on todellista tarvetta ja Itämerellä ja sen rannikolla on tärkeä paikka suomalaisten sydämissä. Olemmekin jälleen innolla mukana keräämässä varoja Itämeren hyväksi, hän lisää.

Rahalahjoitus suunnataan konkreettiseen suojelutyöhön

Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön hyväntekeväisyyskampanjassa kertyvä rahalahjoitus tullaan ohjaamaan John Nurmisen Säätiön työhön Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi. Jo tähän saakka Tokmanni on tukenut säätiön työtä 163 000 eurolla.

Itämeri kärsii ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta, joita rehevöityminen, meren saastuminen ja maankäyttö kiihdyttävät. Rehevöitymisen vähentäminen on Itämeren näkökulmasta elintärkeää, sillä rehevöityminen on luontokadon merkittävin syy.

– John Nurmisen Säätiön hankkeissa vähennämme rehevöitymistä maa- ja metsätaloudessa, lannoitteiden kuljetuksessa ja meressä jo olevia ravinteita poistamalla. Lisäksi ennallistamme meriluontoa ja torjumme haitallisten aineiden pääsyä mereen. Konkreettisen suojelutyön lisäksi edistämme ihmisten merisuhdetta, jotta meren suojelu nähtäisiin yhä tärkeämmäksi, John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt kertoo.

– Säätiömme työ rahoitetaan pääosin lahjoitusvaroin. Lahjoitusten avulla voimme varmistaa toimintamme jatkuvuutta. Olemme kiitollisia Tokmannin arvokkaasta ja merkittävästä tuesta, joka käytetään tulokselliseen työhön Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi, hän jatkaa.

Tokmannin omiin tuotemerkkeihin lukeutuvan Pisaran valikoimissa on noin 200 erilaista tuotetta, kuten nestesaippuoita, shampoita, puhdistusvesiä ja -vaahtoja sekä käsi- ja jalkavoiteita.

Pisara sopii hyväntekeväisyyskampanjaan jälleen erinomaisesti

Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön yhteistyössä näkyvän roolin saanut Pisara on halpakauppaketjun vuonna 2019 lanseeraama, kauneuteen ja puhtauteen keskittynyt oma tuotemerkki. Sen valikoimissa on jo pitkään ollut noin 200 ihon-, hiusten- ja vartalonhoitoon sekä muuhun henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvää tuotetta.

Lisäksi viime vuoden hyväntekeväisyyskampanjan jälkeen Tokmanni on tuonut ensimmäisenä suomalaisena marketketjuna markkinoille Ecocert-sertifioidun luonnonkosmetiikkasarjan omalla tuotemerkillään. Pisara-merkkiin kuuluva Luonnon Pisara -niminen tuotesarja käsittää tällä hetkellä kymmenisen tuotetta, ja tarjolle tulee vielä kesän kuluessa 12 uutuustuotetta. Luonnonkosmetiikka on luonnollisista raaka-aineista valmistettua, biohajoavaa kosmetiikkaa. Siinä ei käytetä raakaöljyjohdannaisia, parabeeneja tai keinotekoisia hajusteita tai säilöntä- tai väriaineita.

– Kuuntelemme tarkkaan asiakkaidemme ja henkilöstömme toiveita tuotetarjontamme kehittämiseksi yhä vastuullisemmaksi. Yksi osoitus tästä on Luonnon Pisara -tuotesarjamme, jonka tuotteet ovat muun muassa saaneet hyväksynnän tiukoista standardeistaan tunnetulta Tanskan allergia- ja astmaliitolta. Tuotesarjamme on saanut myös runsaasti myönteistä palautetta esimerkiksi asiakkailtamme, Huuskonen kertoo.

Pisara on Tokmannin vuonna 2019 lanseeraama, kauneuteen ja puhtauteen keskittynyt oma tuotemerkki. Merkki ja sen tuotteet ovat olleet näkyvässä roolissa Tokmannin ja John Nurmisen Säätiön yhdessä toteuttamissa hyväntekeväisyyskampanjoissa.

Tokmanni ottaa luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen vakavasti

Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen on yhdessä ilmastonmuutoksen kanssa kohonnut merkittäväksi uhaksi ympäristölle. Tokmanni* pyrkii huomioimaan omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan ne tekijät, joilla se voi edistää monimuotoisuuden säilymistä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Halpakauppaketju* on muun muassa laatinut linjaukset puuvillalle, palmuöljylle, puulle, kalalle ja kahville – eli tuotevalikoimansa kannalta keskeisimmille raaka-aineille.

Tokmannin* riskiraaka-ainelinjauksista kalalinjaus perustuu WWF:n kalaoppaaseen. Kalalinjauksensa mukaisesti Tokmannin* valikoimissa olevien kalatuotteiden kalan alkuperän tulee aina olla tunnettu. Tokmannin omiin merkkeihin kuuluvan Priiman tonnikalasäilykkeet ovat MSC-sertifioituja. Sertifikaatti osoittaa uskottavan dokumentaation kalan pyyntialueesta ja -menetelmästä.

Tokmanni* on mukana myös ympäristöohjelma amfori BEPI:ssä, joka auttaa ehkäisemään luonnon monimuotoisuudelle aiheutuvaa riskiä hankintaketjuissa. Amfori BEPI:ssä tehtaat arvioivat esimerkiksi maankäyttönsä vaikutuksia biodiversiteettiin, veden kulutustaan ja päästöjään maaperään ja vesistöihin.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä tukevat osaltaan Tokmannin* kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Tieteeseen perustuvissa, Science Based Targets -aloitteen virallisesti hyväksymissä ilmastotavoitteissaan Tokmanni* on sitoutunut rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan.

Tokmannin* tavoitteena on myös olla hiilineutraali oman toimintansa päästöjen osalta vuonna 2025. Yhtiön ilmastotyöstä kertoo esimerkiksi se, että vuoden 2023 lopulla Tokmanni-segmentti** oli vähentänyt oman toimintansa absoluuttia päästöjä (scope 1 ja 2) 69,2 % verrattuna vuoteen 2015.

Tokmanni* on lisäksi sitoutunut siihen, että 80 %:lla Tokmannin* tuotteiden ja palveluiden tavarantoimittajista hankintojen mukaan laskettuna tulee olemaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuoteen 2025 mennessä. Vuoden 2023 lopussa yli 49 %:lla Tokmannin* tavarantoimittajista hankintojen mukaan laskettuna oli sitoutunut tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin.

Tokmanni kertoo Pisara – Itämeren puolesta -hyväntekeväisyyskampanjastaan esimerkiksi myymälöissään, mainoksissaan, verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Lisätietoa kampanjasta ja Pisaran tuotevalikoimasta löytyy esimerkiksi kampanjasivulta tokmanni.fi/itamerenpuolesta.

Lue lisää Itämerestä ja sen suojelusta John Nurmisen Säätiön verkkosivuilta johnnurmisensaatio.fi sekä Tokmannin vastuullisuustyöstä Tokmannin verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

** Pl. Shoe House. Taustaa: Tokmanni-konserni teki vuonna 2023 useita yritysostoja ja on siksi siirtymävaiheessa Dollarstoren, Bigdollarin sekä Click Shoes- ja Shoe House -liiketoimintojen ottamiseksi mukaan yhtiön vastuullisuustavoitteiden asetantaan ja kestävyysraportointiin. Kun viitataan Click Shoes- ja Shoe House -kauppaketjuihin, Shoe House -nimi kattaa molemmat kenkäkauppaketjut, ellei toisin mainita. Tokmanni-konsernin vastuullisuustyötä käsitellään laajemmin vuoden 2023 vastuullisuusraportissa.

** Tokmanni-konserni koostuu Tokmanni- ja Dollarstore-segmenteistä. Tokmanni-segmentti sisältää Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälät sekä Tokmannin ja Click Shoesin verkkokaupat. Dollarstore-segmentti muodostuu Dollarstore- ja Bigdollar-myymälöistä.

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.
fi

Johanna Suni
viestintäpäällikkö
John Nurmisen Säätiö

johanna.suni(at)jnfoundation.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

John Nurmisen Säätiö – Pelastamassa Itämerta

John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiön hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa. Vuonna 1992 perustetun säätiön tehtävänä on myös vaalia, elävöittää ja välittää mereen liittyvää kulttuuriperintöä. Työtä ohjaavat tulokset ja vaikuttavuus. Säätiön toimintaa rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla. www.johnnurmisensaatio.fi

Tokmanni

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 6 600 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Bigdollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.