Tokmanni juhlistaa Itämeripäivää jälleen tärkeällä tavalla – Tukee maailman saastuneimpiin meriin lukeutuvan Itämeren suojelutyötä uudella rahalahjoituksella

Tokmanni     Lehdistötiedote     23.8.2022 klo 16.05

John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt (kuvassa oikealla) vastaanotti Puhdas Itämeri -hankkeisiin osoitettua, 15 000 euron suuruista lahjoitusta symboloivan plakaatin Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaavalta johtajalta Sirpa Huuskoselta (keskellä) ja vastuullisuuden projektipäälliköltä Terhi Uusitalolta (vasemmalla) Helsingissä maanantaina 22.8.2022. Kuva: John Nurmisen Säätiö

Tokmanni vaalii luonnon monimuotoisuutta lahjoittamalla 15 000 euroa John Nurmisen Säätiön kautta Itämeren suojeluun. Torstaina 25. elokuuta vietettävän Itämeripäivän kunniaksi luovutettavalla lahjoituksella tuetaan Itämeren puhdistushankkeita. Konkreettisten, mitattavien hankkeiden avulla vähennetään maailman saastuneimpiin meriin lukeutuvan Itämereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Uusimman lahjoituksensa myötä Tokmanni on tukenut Itämeren suojelutyötä 148 000 eurolla tällä vuosikymmenellä. Tokmannin tavoitteena on olla vastuullisin halpakauppa ja rakentaa osaltaan hyvää tulevaisuutta.

Tokmannin asiakkaat ja kauneuteen ja puhtauteen keskittynyt oma tuotemerkki Pisara ovat jälleen tänä vuonna olleet tärkeässä roolissa kerryttämässä lahjoituspottia ja sitä kautta tukemassa John Nurmisen Säätiön työtä Itämeren suojelemiseksi. Pisara – Itämeren puolesta -nimisen yhteistyön mukaisesti Tokmanni lahjoittaa jokaisesta kuluvan vuoden touko–elokuussa myymästään Pisara-tuotteesta yhden sentin säätiön kautta Itämeren suojeluun.

– Tokmannilla vastuullisuus syntyy koko henkilöstön voimin tehdyistä todellisista, arkisista teoista. John Nurmisen Säätiön toiminnan tukeminen on luonteva osa Tokmannin ilmasto- ja ympäristötyötä. Yhteistyömme myötä olemme voineet kertoa paitsi Itämeren nykytilasta, myös John Nurminen Säätiön aidosti vaikuttavasta, pitkäjänteisestä työstä Itämereen kohdistuvan kuormituksen ja ympäristöriskien vähentämiseksi, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Lahjoituspotti ja saamamme myönteinen palaute osoittavat, että asiakkaamme kokevat Itämeren hyvinvoinnin ja kallisarvoisen kulttuuriperinnön turvaamisen merkitykselliseksi. Olemme tästä erittäin ilahtuneita, hän lisää.

Myös John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt iloitsee Tokmannin ja sen asiakkaiden halusta auttaa Itämerta.

– Kiitos Tokmannille ja Tokmannin asiakkaille, joiden kanssa sujuva yhteistyö on jatkunut jo kolmen vuoden ajan. Helpolla arjen teolla asiakkaat ovat mukana Itämeren pelastamisessa, hän kertoo.

Konkreettista työtä maailman saastuneimpien merien joukkoon kuuluvan Itämeren hyväksi

Suomalaisille rakas Itämeri lukeutuu maailman saastuneimpien merien joukkoon. Itämeren vakavin ympäristöongelma on rehevöityminen. Rehevöitymistä aiheuttavat typpi- ja fosforipäästöt, jotka ruokkivat levien ja vesikasvien kasvua vedessä. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kiihdyttävät meren rehevöitymistä entisestään.

Ilman lämmetessä myös meriveden lämpötila nousee, mikä kiihdyttää esimerkiksi sinilevän kasvua entisestään. Lisäksi monet Itämeren olosuhteisiin sopeutuneet pohjoiset lajit ovat ahdingossa.

Tokmannin tukemissa Itämeren pelastushankkeisissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Samalla jaetaan tietoa Itämeren tilasta.

– Säätiömme tekee konkreettista ja vaikuttavaa työtä Itämeren tilan parantamiseksi ja työn mahdollistamiseksi tarvitsemme tukijoita. Mereen kohdistuvaa kuormitusta saadaan vähennettyä poistamalla meressä jo olevia ravinteita sekä vähentämällä mereen päätyviä ravinteita. Parhaillaan käynnissä olevissa hankkeissamme muun muassa parannetaan ravinnetasapainoa, kehitetään lannoitteiden kuljetusta ja käsittelyä, vähennetään biokaasutuotantoon liittyviä ravinnepäästöjä, niitetään ruovikoita, Arrakoski-Engardt kertoo.

– Lisäksi tavoitteemme on vahvistaa suomalaisten Itämeri-tietoisuutta, jotta meri tuntuu läheisemmältä. Vaalimme elämyksellistä merikulttuuria, tuotamme Itämereen liittyvää koulutusmateriaalia ja osallistumme aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun, hän lisää.

Tokmanni ottaa luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen vakavasti

Luonnon monimuotoisuuden eli biodiversiteetin köyhtyminen on ilmastonmuutoksen ohella kohonnut merkittäväksi uhaksi ympäristölle.

Tokmannin merkittävimmät vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen ja ilmastoon syntyvät sen myymien tuotteiden ja niiden raaka-aineiden kautta. Tokmannin tavoitteena on omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan ottaa huomioon ne tekijät, joilla se voi edistää monimuotoisuuden säilymistä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Tästä esimerkkejä ovat lahjoitusten lisäksi linjaukset Tokmannin tuotevalikoiman kannalta keskeisimmille raaka-aineille, eli puuvillalle, palmuöljylle, puulle ja kalalle, sekä tuotteiden sertifioinnit, joilla pystytään vaikuttamaan luonnon monimuotoisuuteen kuten hillitsemisemään eliölajien ja ekosysteemien köyhtymistä.

– Olemme mukana myös ympäristöohjelma amfori BEPI:ssä, joka myös auttaa ehkäisemään luonnon monimuotoisuudelle aiheutuvaa riskiä yrityksen hankintaketjussa. Amfori BEPI:ssä tehtaat arvioivat esimerkiksi maankäyttönsä vaikutuksia biodiversiteettiin, veden kulutustaan ja päästöjään maaperään ja vesistöihin, Tokmannin vastuullisuuden projektipäällikkö Terhi Uusitalo kertoo.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä tukevat myös Tokmannin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Science Based Targets -aloitteen virallisesti hyväksymien ilmastotavoitteiden mukaan Tokmanni on sitoutunut rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan. Tokmannin tavoitteena on myös olla hiilineutraali vuonna 2025 oman toiminnan, eli Scope 1:n ja 2:n päästöjen, osalta.

– Saavuttaaksemme kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteemme tarvitsemme John Nurmisen Säätiön kaltaisia yhteistyökumppaneita. John Nurmisen Säätiö on tehnyt jo peräti 30 vuotta johdonmukaisesti töitä pelastaakseen Itämeren ja sen perinnön tuleville sukupolville. Arvostamme suuresti säätiön konkreettisia hankkeita, joilla parannetaan Itämeren tilaa ja mereen kohdistuvaa kuormitusta sekä vähennetään ympäristöriskejä, Uusitalo kertoo.

Lue lisää Itämerestä ja sen suojelusta John Nurmisen Säätiön verkkosivuilta www.johnnurmisensaatio.fi sekä Tokmannin vastuullisuustyöstä Tokmannin verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

TOKMANNI JA JOHN NURMISEN SÄÄTIÖ

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Terhi Uusitalo
vastuullisuuden projektipäällikkö

terhi.uusitalo(at)tokmanni.fi

Johanna Suni
viestinnän asiantuntija
John Nurmisen Säätiö

johanna.suni(at)jnfoundation.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

John Nurmisen Säätiö – Pelastamassa Itämerta

Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiön hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa. Säätiön tehtävänä on myös vaalia, elävöittää ja välittää mereen liittyviä tarinoita sekä kulttuuriperintöä. Työtä ohjaavat tulokset ja vaikuttavuus. Säätiön toiminta rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla. www.johnnurmisensaatio.fi

Tokmanni

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.