• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni laajentaa myymäläverkostoaan – Luvassa useita myymäläavajaisia tälle ja ensi vuodelle, paikkakuntina mm. Helsinki, Nurmijärvi, Sipoo ja Jyväskylä

Tokmanni     Lehdistötiedote     6.5.2022 klo 14.00, päivitetty* 25.2.2022 klo 17.05

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni on sopinut avaavansa tänä vuonna vielä ainakin kaksi uutta myymälää ja laajentavansa vielä kolmea nykyistä myymäläänsä. Jo aiemmin tänä vuonna Tokmanni avasi yhden uuden myymälän ja laajensi kahta myymäläänsä. Lisäksi Tokmanni on tehnyt sopimukset kolmen uuden myymälän avaamisesta ensi vuoden aikana.

Myymäläverkoston laajentaminen on yksi Tokmannin liikevaihdon ja tuloksen kehittämisen keinoista. Tokmannin tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostonsa yli 220 myymälän laajuiseksi Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä.

– Halvat hinnat ja monipuoliset valikoimat kiinnostavat kuluttajia, ja näemme myymäläverkostomme kasvattamiselle ja myymälöidemme laajentamiselle olevan selvää tilausta. Tällä hetkellä eri puolilla Suomea on 197 Tokmanni-myymälää, Tokmannin myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja Harri Koponen kertoo.

Viimeisimmän uuden myymälänsä Tokmanni avasi Espoossa sijaitsevaan uuteen kaupunkikeskus Lippulaivaan maaliskuun lopussa. Tällä hetkellä solmittujen sopimusten myötä Tokmanni tulee laajentamaan myymäläverkostoaan tänä vuonna myös Nurmijärven Kirkonkylään ja Helsingin Kontulaan.

– Julkaisemme tietoa uusista myymälöistämme sitä mukaa kuin sopimuksia solmitaan. Uuden myymälämme avajaisia tullaan viettämään Nurmijärvellä osoitteeseen Sairaalantie 3 rakennettavassa uudessa liikerakennuksessa elokuussa. Lisäksi Helsingin Kontulaan tullaan avaamaan marraskuussa uusi Tokmanni-myymälä osoitteessa Sirrikuja 1 marraskuussa, Koponen kertoo.

Nurmijärvellä uuden Tokmannin pinta-alaksi tulee noin 3 000 ja Helsingin Kontulassa noin 2 000 neliömetriä. Espoon Lippulaivan Tokmannilla neliöitä on noin 1 500.

Aiemmin Tokmanni kertoi avaavansa uuden myymälän myös Oulun Ruskoon. Viime vuonna Tokmanni-myymälän avajaisia kaavailtiin tälle keväälle, mutta myymälän rakentamis- ja avaamismahdollisuuksia arvioidaan nousseiden rakentamiskustannusten johdosta vielä uudelleen.

Tälle vuodelle lisäksi vielä kolme myymälälaajennusta

Uusien myymälöiden avaamisen ohella Tokmanni on päättänyt laajentaa tänä vuonna vielä kolmea nykyistä myymäläänsä.

– Myymälälaajennuksia on luvassa kauppakeskus Kompissa Ikaalisissa, kauppakeskus Koskikeskuksessa Tampereella ja Vantaan Tammistossa. Jo alkuvuoden aikana uudistimme ja laajensimme myymälöitämme sadoilla neliöillä sekä Hyvinkäällä että Kuusamossa, Koponen kertoo.

Ikaalisissa Tokmanni-myymälän laajennus toteutetaan alkusyksyllä, Tampereen Koskikeskuksessa ja Vantaan Tammistossa loka–marraskuussa.

– Ikaalisissa myymälämme pinta-ala kasvaa noin 500, Tampereen Koskikeskuksessa noin 1 000 ja Vantaan Tammistossa noin 2 500 neliömetrillä. Laajennusten tavoitteena on tuotevalikoimien kasvattaminen ja näin asiakaspalvelun parantaminen.

Ensi vuonna myymäläavajaisia juhlitaan Jyväskylässä, Sipoossa ja Suonenjoella

Tokmanni kasvattaa myymäläverkostoaan jatkossakin. Uusien myymälöiden avajaisia on määrä viettää ensi vuoden aikana Jyväskylän Keljon alueella, Sipoon Söderkullassa ja Suonenjoella.

– Jyväskylän Keljon alueella avattavasta myymälästämme on tulossa tuotevalikoimaltaan erittäin kattava ja kooltaan noin 5 000 neliömetrin laajuinen. Sipoossa myymälämme tullaan avaamaan Söderkullan keskustaan, ja myymälästä on tulossa noin 3 000 neliömetrin kokoinen, Koponen kertoo.

– Suonenjoella Tokmanni muuttaa uuteen, noin kolme kertaa nykyisen Tokmanni-myymälämme kokoiseen liikerakennukseen. Uusi myymälämme tullaan rakentamaan nykyistä myymäläämme paremmalle liikepaikalle Iisvedentien ja valtatie 9:n liittymäalueelle, hän lisää.

Luettelo Tokmannin myymäläverkoston merkittävimmistä muutoksista vuosilta 2016–2022 ja lähitulevaisuuden jo julkaistuista muutoksista löytyy osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

*Päivitetty 25.5.2022 klo 17.05: Päivitetty tekstiä niin, että siinä kerrotaan Keljon alueesta, ei Keljosta tai Keljonharjusta.

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.