Tokmanni lahjoitti lupauksensa mukaisesti lisää rahaa ukrainalaisten auttamiseksi – Halpakauppaketju on tukenut Ukrainaa jo 242 200 eurolla

Tokmanni     Lehdistötiedote     8.9.2022 klo 12.45

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni on jatkanut Teboil-tuotteista syntyneiden myyntituottojensa lahjoittamista Ukrainan sotaan kohdistuvaan humanitaariseen apuun. Tokmannin viimeisin Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon osoittama lahjoitus oli kooltaan 130 125 euroa. Sen myötä Tokmanni on tukenut Ukrainaa katastrofirahaston kautta jo 242 200 eurolla. Kokonaissumma tulee kasvamaan yhä, kun vielä myymättä olevat Teboilin tuotteet myydään asiakkaille.

Lahjoitukset ovat seurausta Tokmannin helmikuun lopussa tekemästä päätöksestä, jonka mukaisesti yhtiö lopetti venäläistä alkuperää olevien tuotteiden hankinnat kyseisenä päivänä. Samassa yhteydessä Tokmanni päätti lahjoittaa valikoimistaan poistuvien Teboilin öljy- ja voitelutuotteiden myyntituotot Ukrainaan kohdistuvaan humanitaariseen apuun.

Päätökseen jäljellä olevien Teboilin tuotteiden myymisestä päädyttiin, sillä käyttämättöminä niiden hävittäminen kuormittaisi ympäristöä turhaan, Tokmannin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri kertoo.

– Lupasimme helmikuista lahjoituspäätöstä tehdessämme kertoa avoimesti siitä, minne rahat ohjaamme. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että voimme nyt kertoi lahjoittaneemme rahaa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon jo 242 200 euroa. Tulemme lahjoittamaan lisää rahaa myöhemmin, kun vielä myymättömiä Teboilin tuotteita menee kaupaksi, hän lisää.

Tokmanni tukee Suomen Punaisen Ristin varainkeruuta

Tokmanni tukee pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Suomen Punaisen Ristin varainkeruuta Ukrainan sotaan liittyen monin eri keinoin. Yhdessä pullonpalautusjärjestelmistään tutun yhteistyökumppaninsa Tomran kanssa Tokmanni on keväästä lähtien tarjonnut asiakkailleen noin 30:ssä myymälässään mahdollisuuden lahjoittaa panttisumman Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Lahjoitusten ohella Tokmanni on Ukrainan sodan alusta lähtien tarjonnut näkyvyyttä Suomen Punaisen Ristin varainkeruulle esimerkiksi verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Lisäksi järjestön vapaaehtoiset lipaskerääjät ovat olleet tervetulleita Tokmannin myymälöihin keräämään varoja katastrofirahastoon.

Tokmanni on Suomen Punaisen Ristin kumppani myös Nälkäpäivä-keräyksessä. Vuosittain syys-lokakuussa järjestettävässä kampanjassa kerätään sitomattomia varoja katastrofirahastoon. Rahaston avulla voidaan auttaa nopeasti ja tehokkaasti siellä, missä avun tarve kulloinkin on suurin. Juuri nyt apua tarvitaan kipeästi esimerkiksi Itä-Afrikassa, jota uhkaa pahin ruokakriisi vuosikymmeniin. Suomessa Nälkäpäivä-keräyksen varoilla voidaan auttaa esimerkiksi tulipalossa kotinsa menettäneitä heti onnettomuuden jälkeen.

Veli-Pekka Ääri
johtaja, markkinointi ja viestintä

veli-pekka.aari(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.