Tokmanni lisää tukeaan Suomen Punaiselle Ristille – Osallistuu koronaepidemian vastaiseen työhön myös lahjoittamalla tuotteitaan ja tarjoamalla logistista apuaan

Tokmanni     Lehdistötiedote     30.4.2020 klo 14.20

Suomen Punainen Risti käsittelee tuotteita logistiikkakeskuksessaan Tampereen Kalkussa ennen niiden luovutusta avunsaajille. Kuva: Suomen Punainen Risti

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni osallistuu koronaepidemian vastaiseen työhön lahjoittamalla pitkäaikaiselle yhteistyökumppanilleen Suomen Punaiselle Ristille sekä siivoustarvikkeita järjestön katastrofivalmiusyksiköihin että erilaisia hygieniatuotteita järjestön jakamiin avustuspaketteihin. Lisäksi Tokmanni tarjoaa logistiikka-apuaan järjestölle ja sen paikallisosastoille sekä lisää tukeaan järjestön ystävätoimintaan.

Tokmanni ja Suomen Punaisen Risti ovat tehneet ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnin edistämiseen sekä yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisyyn keskittynyttä yhteistyötä viime vuodesta lähtien.

Koronaepidemian vastainen työ vahvistaa tätä yhteistyötä entisestään, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

Yhdessä tekeminen on entistäkin merkittävämmässä roolissa tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Tokmanni on koko Suomen yhteinen halpakauppa, ja hyvinvoinnin tukeminen eri puolilla maatamme on vahvasti läsnä meidän ja Suomen Punaisen Ristin välisessä yhteistyössä.

On selvää, että me tokmannilaiset haluamme auttaa Suomen Punaista Ristiä auttamaan nyt myös tästä äärimmäisen haastavasta ja poikkeuksellisesta kriisistä selviytymisessä. Olemme lisäksi päättäneet lisätä tukeamme järjestön ylläpitämään ystävätoimintaan, josta meillä on kertynyt kokemuksia yhteistyömme myötä jo aiemmin, Rautiainen lisää.

Konkreettisena osoituksena koronakriisin vastaisesta työstä Tokmanni on tehnyt Suomen Punaiselle Ristille kaksi tuotelahjoitusta. Toinen lahjoituksista on tarkoitettu potilaiden hoitamiseen suunniteltuihin järjestön katastrofivalmiusyksiköihin ja koostuu järjestön toivomista siivoustarvikkeista. Toinen lahjoituksista sisältää henkilökohtaisen hygienian tuotteita, joilla Tokmanni täydentää Suomen Punaisen Ristin noin 4 000 avuntarvitsijalle jaettavia avustuspaketteja. Yhteensä lahjoitettavia tuotteita on yli 20 erilaista ja niiden kappalemäärä on lähes 11 500.

Avunsaajille jaetaan esimerkiksi deodorantteja. Kuva on Suomen Punaisen Ristin jakotilaisuudesta Tampereen Kalkusta. Kuva: Suomen Punainen Risti

– On ilahduttavaa nähdä, kuinka yritykset ojentavat tukensa lahjoitustavaran muodossa. Tokmanni tukee myös logistisesti hyödyntäen yrityksen jo olemassa olevia resursseja ja henkilöstöä. Tällä tavoin yrityksen työntekijät ojentavat tukensa avuntarvitsijoille osana avustustarvikkeiden toimitusketjua, Suomen Punaisen Ristin logistiikkapäällikkö Ari Mäntyvaara kertoo.

Tokmanni haluaa hyödyntää avustustyössään myös logistiikkaosaamistaan ja onkin lupautunut auttamaan Suomen Punaista Ristiä avustusten kuljetuksissa Pohjois- ja Itä-Suomeen toukokuun alussa.

Maamme suurimpana ja ainoana valtakunnallisena halpakauppaketjuna Tokmannilla on erinomainen mahdollisuus tarjota apuaan ja osaamistaan monipuolisesti. Tämän mahdollisuuden haluamme myös käyttää, Rautiainen kertoo.

Lisätietoa Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin vuonna 2019 käynnistämästä yhteistyöstä löytyy esimerkiksi osoitteesta www.tokmanni.fi/spr.

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö
Tokmanni

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Ari Mäntyvaara
logistiikkapäällikkö
Suomen Punainen Risti

ari.mantyvaara(at)redcross.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.