• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni on yksi suomalaisten suosikkivaatettajista – Pukeutumisen tuotteiden myynti kasvoi läpi pandemia-ajan sekä edelleen vuonna 2022

Tokmanni     Lehdistötiedote     27.2.2023 klo 15.30

Muodin kivijalkamyymälöiden myynnin laskiessa korona-aikana Tokmannin myynnin kasvu pukeutumisen tuotteissa on ollut jatkuvalla nousulinjalla. Kuluttajat suosivat Tokmannin omien merkkien pukeutumisen tuotteita, joista valtaosa suunnitellaan Suomessa.

Tokmannin vaatteiden ja asusteiden kauppa kävi hyvin läpi pahimpien koronavuosien 2020–2021. Myynnin kasvu jatkui vuonna 2022.

Muoti- ja urheilukaupan liiton mukaan* muotia ostettiin Suomen kivijalkamyymälöistä 343 miljoonaa euroa vähemmän vuonna 2022, kun määrää verrataan vuoteen 2019, aikaan ennen koronaa.

– Tämä vaatteiden kokonaismarkkinaa luonnehtiva tulos ei kuitenkaan koske Tokmannia, päinvastoin, Tokmannin pukeutumisen tuotteiden ostoryhmäpäällikkö Timo Karanko kertoo.

– Kun vuoden 2022 pukeutumisen myyntiä verrataan vuoteen 2019, meillä kasvua on kaksinumeroisella kehityssuunnalla, vaikka Suomessa vaatteiden kokonaismyynti miinusti lähes 10 %. Kasvu on jatkunut tasaisena niin koronavuosina kuin edelleen vuonna 2022. Huomattava nousu vuonna 2022 nähtiin myös kengissä.

Tokmanni on suosikkivaatettaja etelästä pohjoiseen

Tokmannin paikka suomalaisten vaatetuksen ja jalkineiden ostopaikkojen terävimmässä kärjessä säilyi myös pandemian vuosina.

Kaikkia pukeutumisen tuoteryhmiä ajatellen Tokmanni on toisella sijalla Suomen kuluttajien vaatettajana. Jos tarkastellaan yli 50-vuotiaiden naisten vaateostoksia, Tokmannilla on markkinoiden ykkössija.**

Suomen suurin halpakauppaketju tarjoaa myymälöissään laajan valikoiman naisten, miesten ja lasten pukeutumisen tuotteita. Tokmannin pukeutumisen Private Label -tuotteista ostetuimmat vaatteet löytyvät Pola- ja Pola Plus-, Force New Attitude-, Peuhu-, Future TT Sport- ja Vaeltaja-mallistoista.

Perheiden kestosuosikkeja ovat erilaiset arki- ja kotikäyttöön sopivat paidat ja trikoot. Tokmannilta ostetaan paljon myös sukkia, alusvaatteita sekä naisten sisäpukeutumisen tuotteita.

Tokmannin omiin merkkeihin kuuluva Future TT Sport lähti vuoteen 2023 uudistuneella merkki-ilmeellä ja uudella urheilullisen pukeutumisen mallistolla. Uudistusvuoroon on tulossa myös merkin liikuntavälineitä.

Tokmannin sisä- ja ulkovaatteille Design from Finland -merkin käyttöoikeus

Valtaosa Tokmannin omia merkkejä edustavista pukeutumisen tuotteista suunnitellaan Mäntsälässä ensimmäisistä luonnoksista lähtien. Ostajien ja ostoassistenttien lisäksi Tokmannin pukeutumisen osastolla työskentelee oma suunnittelijatiimi. Tämä on poikkeuksellista suomalaisten markettiketjujen joukossa.

– Meillä työskentelee omilla palkkalistoilla iso joukko pukeutumisen huippuammattilaisia, suunnittelijoita, mallimestareita ja ostajia. Tokmannin omien merkkien vaatteet suunnitellaan ja mitoitetaan suomalaisille kuluttajille, kotimaisiin olosuhteisiin, Karanko kertoo.

Suomalaisen suunnittelutyön ansiosta Tokmannin omien merkkien sisä- ja ulkovaatteille on myönnetty Design from Finland -merkin käyttöoikeus. Suomalaisen Työn Liiton myöntämää merkkiä kantavat vaatteet on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Merkki näkyy Tokmannilla myynnissä olevissa vaatteissa toukokuusta 2023 alkaen.

Vastuullista hankintaa

Tokmanni tekee suunnitelmallista työtä vastuullisen hankinnan kehittämiseksi. Tokmannin omien merkkien riskimaissa valmistettavat tuotteet valmistetaan BSCI-auditoiduilla eli kolmannen osapuolen tarkastamilla tehtailla. Tokmanni tekee myös omia tehdastarkastuksia, joissa se tarkastaa työolosuhteiden ohella tuotteiden laatua ja tehtaiden laadunvarmistusprosesseja.

Toimitusketjun läpinäkyvyyden lisäämiseksi Tokmanni julkistaa omien tuotemerkkiensä vaatteiden, kenkien, laukkujen ja asusteiden valmistustehtaat verkkosivuillaan. Kyseinen tehdaslista päivitetään vuosittain.

Lue lisää Tokmannin omista tuotemerkeistä ja suorasta tuonnista osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/omattuotemerkit. Tutustu tarkemmin Tokmannin pukeutumisen omien merkkien tuotteisiin Tokmanni-myymälöissä tai Tokmannin verkkokaupassa.

* Muoti- ja urheilukauppa ry, 23.1.2023: ”Muotikaupan arvo kasvoi 5,1 %, käytettyjen vaatteiden kauppa +17 % vuonna 2022”.
muotijaurheilukauppa.fi/2023/01/23/muotikaupan-arvo-kasvoi-51-kaytettyjen-vaatteiden-kauppa-17-vuonna-2022

** Kurjenoja Jaana (2021): Muotikauppa koronan jälkeen, poimintoja tuloksista osa I ja II, 12.10.2021. Kaupan liitto.
kauppa.fi/uutishuone/2021/10/12/muotikauppa-koronan-jalkeen-miten-ala-toipuu-koronan-iskusta
kauppa.fi/lataa/26232

Timo Karanko
ostoryhmäpäällikkö, pukeutuminen

timo.karanko(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 200 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.