Tokmanni rakentaa Catmandoo-brändistään miestenvaatetarjontansa lippulaivaa − Perinteikkäältä suomalaisbrändiltä myyntiin kymmeniä uusia, Suomessa suunniteltuja pukeutumisen tuotteita

Tokmanni     Lehdistötiedote     12.8.2024 klo 17.00

Perinteikäs suomalaisbrändi Catmandoo siirtyi Tokmannin omistukseen viime vuonna ja on nyt saamassa erittäin merkittävän roolin Tokmannin pukeutumisen tuotetarjonnassa.

Laadukkuutta, selkeyttä, käytännöllisyyttä sekä rentoa kaupunkityyliä, joka toimii eri tilanteissa ja kestää aikaa ja elämää. Erityisesti tällaista tarjoaa suomalaisten suosikkivaatettajiin* lukeutuva Tokmanni Catmandoo-brändiltään jatkossa. Suomessa laajalti tunnettu kotimainen brändi siirtyi Tokmannin omistukseen viime vuonna, ja markettimuodistaan tuttu Tokmanni lanseeraa parhaillaan itse Suomessa suunnittelemaansa Catmandoo-miestenvaatemallistoa. Syksyllä myyntiin on tulossa myös talviseen säähän sopivia jalkineita. Catmandoon avulla Tokmanni nostaa profiiliaan etenkin miestenvaatemarkkinoilla.

Perinteikäs, tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Catmandoo on totuttu yhdistämään etenkin ulkoiluun ja muuhun aktiiviseen liikkumiseen tarkoitettuihin pukeutumisen tuotteisiin.

Tokmannin käsissä Catmandoosta on muotoutumassa pukeutumisen brändi, joka keskittyy etenkin siistiä ja rentoa arkipukeutumista edustavan casual-tyylin sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteisiin. Osoituksena tästä Tokmanni on tuonut tarjolle eri värivaihtoehdot mukaan lukien noin 30 tuotteen laajuisen miestenvaatemalliston. Valikoimissa on niin työhön kuin vapaa-aikaan soveltuvia flanelli- ja t-paitoja, neuleita, collegehuppareita ja -housuja sekä ulkoilutakkeja, -liivejä ja -housuja.

Uutuusmalliston suunnittelusta on vastannut tiimi Tokmannin omia pukeutumisen ammattilaisia, kuten vaatesuunnittelijoita, mallimestareita ja tuotepäälliköitä.

Tokmanni luo nyt uutta historiaa perinteikkäälle suomalaisbrändille, Tokmannin pukeutumisen tuoteryhmistä vastaava Head of Apparel Tiina Ritari iloitsee.

− Catmandoo tuo lisää erinomaisen hinta-laatusuhteen miestenvaatteita ja jalkineita käytännössä kaikkialle Suomeen. Tavoitteemme on tarjota sellaisia käytännöllisiä, aina ajankohtaisia pukeutumisen tuotteita, jotka sopivat monenlaisiin tilanteisiin ja ovat helposti yhdisteltävissä paitsi toistensa myös vaatekaapista entuudestaan löytyvien tuotteiden kanssa.

Uutuusmalliston miestenvaatteiden hintataso on Catmandoon brändistatuksesta huolimatta erittäin mielenkiintoinen. Esimerkiksi ulkotakit maksavat vain 49,99−79,99, flanellipaidat vain 24,99−39,99 ja t-paidat vain 9,99−14,99 euroa. Valikoima vaihtelee Tokmanni-myymälöittäin niin, että suurimmissa myymälöissä on laajin valikoima. Myös verkossa tuotetarjonta on kattava.

Tokmannilla uskotaan, että Catmandoon uutuuksista etenkin flanellipaidat ja neuleet sekä kevyet toppatakit ja -liivit nousevat trikootuotteiden ohella suurimpaan suosioon. Vaatteiden yksityiskohtiin on kiinnitetty erityistä huomiota, ja esimerkiksi malliston toppatakeissa ja -liiveissä nähdään saumatonta tekniikkaa, Ritari kertoo.

− Haluamme, että Catmandoosta tulee mieleen aikaa ja elämää kestävät pukeutumisen tuotteet sekä mahdollisuus tuntea olonsa itsevarmaksi ilman, että joutuu maksamaan siitä liikaa. Tavoitteemme on luoda pukeutumisen tuotteita, joiden joukosta jokainen löytää mieleisensä ja joita halutaan hetken huuman sijaan pukea ylle kerta toisensa jälkeen, hän kertoo.

Parhaillaan Tokmanni markkinoi Catmandoo-brändiään ja sen uusinta miestenvaatemallistoa vahvasti esimerkiksi myymälöissään, Tarjoussanomat-suorajakelumainoksessaan, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Sisältö on huomiota herättävää brändimainontaa – sellaista, jollaista Tokmanni ei ole omille merkeilleen useinkaan tehnyt.

Jo keväällä myyntiin saapunut golfvaatemallisto osoittautui menestykseksi
− Luvassa on paitsi lisää vaatteita myös esimerkiksi jalkineita

Catmandoo siirtyi Tokmannin omistukseen vuoden 2023 keväällä. Ensimmäiset kuukaudet kaupan jälkeen Tokmanni myi kaupan myötä siirtyneitä eriä Catmandoo-vaatteita ja -asusteita. Lisäksi tänä vuonna se toi myyntiin erilaisia rentoja sisäpukeutumisen tuotteita, kuten lyhythihaisia kaulus- ja t-paitoja sekä shortseja.

Tähän saakka suurin mielenkiinto on kuitenkin kohdistunut Tokmannin markkinoille tuomaan Catmandoo-golfvaatemallistoon. Suomessa suunniteltu, kaksi naisten ja miesten asukokonaisuutta käsittänyt mallisto saapui myyntiin kahdessa erässä kuluvan vuoden keväällä.

Vastaanotto on ollut mieluisa yllätys, Tokmannin pukeutumisen tuoteryhmien Concept Designer Satu Johansson kertoo.

− Pyrimme suunnittelemaan golfvaatemallistomme sellaisista hyvältä näyttävistä, yllä mukavista ja golfharrastajien tarpeet täyttävistä vaatteista, joita halutaan pukea ylle muuallekin kuin viheriölle. Asiakkaidemme kommenteista ja myyntiluvuistamme on helppo päätellä, että olemme onnistuneet todella hienosti.

− Myönteisen vastaanoton rohkaisemana tulemme luomaan uuden Catmandoo-golfvaatemalliston myös ensi kevääksi. Siinä missä Catmandoon muut vaatemallistot koostuvat miestenvaatteista, tulee ensi vuoden golfvaatemallisto sisältämään myös naistenvaatteita.

Parhaillaan Tokmannilla suunnitellaan luottavaisina muutakin uutta, ja tulevaisuudessa Catmandoon tuotetarjonta vahvistuu entisestään.

− Seuraavat mallistokokonaisuudet tulevat myyntiin syys- ja marraskuussa. Syksyllä Catmandoo tulee tarjoamaan myös talvikauteen sopivia nilkkureita ja ulkoilukenkiä. Kerromme tulevasta lisää myöhemmin, Johansson paljastaa.

Catmandoon uutuusvaatteet on suunniteltu ja mitoitettu Tokmannin omien pukeutumisen ammattilaisten voimin, valmistettu amfori BSCI -auditoiduilla eli kolmannen osapuolen tarkastamilla tehtailla ja tarkoitettu säännöllistä käyttöä varten, ei vaatekaappiin säilytettäväksi. Esimerkiksi Design from Finland -merkin käyttöoikeus brändin tekstiileille myönnettiin jo vuonna 2019. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä merkki kertoo, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti.

Moderni halpakauppaketju myy Suomessa suunniteltua, amfori BSCI -auditoitua käyttömuotia

Osa kuluttajista saattaa yhä epäillä halpakauppaketjun tuotetarjontaa. Muun muassa Catmandoon avulla Tokmanni haluaa muistuttaa, että nykyaikainen, pörssilistattu halpakauppayhtiö kykenee tarjoamaan hinta-laatusuhteeltaan mainioita tuotteita.

− Erityisesti omakohtaiset kokemukset muuttavat mielikuvia. Esimerkiksi Catmandoo auttaa meitä paitsi monipuolistamaan tuotevalikoimiamme myös kertomaan ihmisille, että moderni Tokmanni tarjoaa aidosti hintansa arvoista käyttömuotia hyvin monipuolisesti erilaisiin tarpeisiin, Ritari kertoo.

Monelle kuluttajalle tulee yhä myönteisenä yllätyksenä, että valtaosa Tokmanni-myymälöissä myytävistä Tokmanni-konsernin omien tuotemerkkien pukeutumisen tuotteista on jo pitkään suunniteltu ja mitoitettu Suomessa. Näin on tilanne myös Catmandoo-vaatteiden kanssa.

Tokmannilla vaatteita suunnitellaan ja valmistutetaan säännöllistä käyttöä varten, ei vaatekaappiin säilytettäväksi, pukeutumisen suunnittelutiimiä Tokmannilla Mäntsälässä vetävä Johansson kiteyttää.

− Mallistoja luodessamme pukeutumisen asiantuntijamme pyrkivät esimerkiksi siihen, että tuotteemme palvelisivat mahdollisimman montaa erilaista vartalotyyppiä, olisivat mukavia käyttää ja sopisivat pohjoisiin sääolosuhteisiimme. Lisäksi tarkoituksena on, että oikein hoidettuna vaatteet myös kestävät pitkään.

Catmandoon tekstiileille myönnettiin Design from Finland -merkin käyttöoikeus jo vuonna 2019. Samainen merkki näkyy nykyisin myös monien Tokmannin omien pukeutumisen tuotemerkkien, kuten Polan ja Peuhun, sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteissa. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Design from Finland -merkki kertoo, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti.

Nykyaikaiselle halpakauppaketjulle sopivaan tyyliin Tokmanni on lisäksi sitoutunut esimerkiksi amfori BSCI:n eettisiin periaatteisiin. Niiden tavoitteena on varmistaa, että tuotteet valmistetaan sosiaalisesti ja eettisesti hyväksyttävissä tuotanto-olosuhteissa.

Catmandoon ja muiden Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa myytävien Tokmanni-konsernin omien merkkien riskimaissa valmistettavat tuotteet valmistetaan amfori BSCI -auditoiduilla eli kolmannen osapuolen tarkastamilla tehtailla. Tokmanni tekee myös omia tehdastarkastuksia, joissa se tarkastaa työolosuhteiden ohella tuotteiden laatua ja tehtaiden laadunvarmistusprosesseja.

Catmandoon uutuusmallistoon kuuluu eri värivaihtoehdot mukaan lukien noin 30 miestenvaatetta. Myöhemmin valikoimat täydentyvät paitsi uusilla miestenvaatteilla myös jalkineilla. Lisäksi ensi kevääksi on suunnitteilla myös sekä miesten- että naistenvaatteista koostuva golfvaatemallisto.

Catmandoo lyhyesti:

• Suomalainen Catmandoo-brändi on perustettu vuonna 1974. Tokmanni osti Catmandoon Nanso Groupilta vuoden 2023 keväällä.
  • Moni muistaa Catmandoon etenkin urheilu- ja ulkoiluvaatteista. Tokmannin käsissä Catmandoo keskittyy vahvasti sekä sisä- että ulkopukeutumiseen: brändi tarjoaa etenkin siistiä ja rentoa arkipukeutumista edustavan casual-tyylin miestenvaatteita sekä jalkineita.
  • Catmandoon tekstiileille myönnettiin Design from Finland -merkin käyttöoikeus jo vuonna 2019. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä sertifikaatti kertoo, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti.

* Kurjenoja Jaana (2024): Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella, kuluttajamarkkinat ja kuluttajan ostopolku, poimintoja tuloksista, 22.6.2024. Kaupan liitto.
kauppa.fi/uutishuone/2024/05/22/marketmuodin-suosio-nayttaisi-toistaiseksi-patoavan-kiinalaisen-ultrapikamuodin-vyorya
kauppa.fi/lataa/633165

Kurjenoja Jaana (2021): Muotikauppa koronan jälkeen, poimintoja tuloksista osa I ja II, 12.10.2021. Kaupan liitto.
kauppa.fi/uutishuone/2021/10/12/muotikauppa-koronan-jalkeen-miten-ala-toipuu-koronan-iskusta
kauppa.fi/lataa/26232

Lue lisää Tokmanni-konsernin vastuullisuustyöstä osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus sekä omista tuotemerkeistä ja suorasta tuonnista osoitteesta ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/omattuotemerkit.

Tiina Ritari
Head of Apparel

tiina.ritari(at)tokmanni.fi

Satu Johansson
Concept Designer, pukeutuminen

satu.johansson(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.