Tokmanni sitoutui EU:n elintarviketjun hyvän kauppatavan periaatteisiin

Suomen ja Pohjoismaiden suurin halpakauppakonserni Tokmanni on allekirjoittanut aiesopimuksen elintarvikeketjua koskevista hyvän kauppatavan periaatteista. Periaatteet on valmisteltu EU:n komission elintarvikeketjun toiminnan parantamista käsittelevässä High Level Forumissa. Niiden avulla pyritään lisäämään elintarvikeketjun läpinäkyvyyttä ja kilpailukykyä.

– Tokmanni-konserni korostaa kattavan, toimivan ja reiluja käytäntöjä sisältävän elintarvikeketjun tärkeyttä. EU:n komission tavoin koemme itsesääntelyn pakottavaa lainsäädäntöä parempana lähtökohtana toimivalle elintarvikeketjulle, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Heikki Väänänen sanoo.

Hyvän kauppatavan periaatteet luovat pohjan elintarvikeketjun itsesääntelymekanismille kaupan, teollisuuden ja maataloustuottajien välisissä kauppasuhteissa. Periaatteiden mukaan elintarvikeketjun toimijoiden tulee huomioida kuluttajan intressit, kunnioittaa sopimusvapautta sekä noudattaa liikesuhteessa hyvää käytäntöä.

EU:n komission vuonna 2010 perustetussa High Level Forumissa ovat mukana jäsenvaltioiden ohella Euroopan keskeiset elintarvikeketjun toimijat kaupan, elintarviketeollisuuden ja maatalouden alalta.

Heikki Väänänen, toimitusjohtaja
Tokmanni-konserni