Tokmanni sulkee myymälänsä kauppakeskus Columbuksessa Helsingin Vuosaaressa

Tokmanni     Lehdistötiedote     1.3.2024 klo 13.30

Tokmanni-halpakauppaketju sulkee myymälänsä Helsingin Vuosaaressa sijaitsevassa kauppakeskus Columbuksessa vuokrasopimuksen päättymisen seurauksena. Myymälä suljetaan huhtikuun puolivälin tienoilla. Tokmanni etsii parhaillaan uutta liiketilaa suljettavan myymälän korvaajaksi.

Kauppakeskus Columbuksessa vuodesta 2017 palvellut myymälä työllistää noin 15 kaupan alan ammattilaista. Heille on tarjolla työtä muissa pääkaupunkiseudun Tokmanni-myymälöissä.

Tokmannilla on tällä hetkellä 12 Tokmanni-myymälää Helsingissä ja 22 eri puolilla pääkaupunkiseutua. Näistä myymälöistä viimeisin avautui Helsingin Konalaan viime vuonna. Pääkaupunkiseudulla Tokmanni-konsernilla on lisäksi kaksi Miny-myymälääyksi Shoe House -myymälä ja kolme Click Shoes -myymälää.

Tokmanni-konsernin myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu jatkossakin

Tokmanni on solminut sopimuksia uusien Tokmanni-myymälöiden avaamisesta Pälkäneelle, Eurajoelle sekä Sipoon Söderkullaan ja Nikkilään. Pälkäneellä ja Sipoon Söderkullassa rakennustyöt ovat käynnissä, ja myymälöiden avajaisia tullaan viettämään huhtikuussa. Myös Eurajoella Tokmanni-myymälän rakentaminen on käynnistynyt, ja avajaisia on suunniteltu vietettävän kuluvan vuoden syksyllä. Sipoon Nikkilässä Tokmanni-myymälän rakentamisen on tarkoitus käynnistyä kevään aikana, ja myymäläavajaisia on tavoitteena viettää vielä kuluvan vuoden aikana. Viimeisimpiä myymäläavajaisiaan Tokmanni-myymäläketju juhlisti viime joulukuussa Kouvolan Katajaharjussa.

Edellä mainitun ohella Tokmanni muun muassa uudistaa useita myymälöitään tänäkin vuonna. Parhaillaan uudistustyöt ovat käynnissä esimerkiksi Tokmanni-myymälässä Ylöjärven Elovainiolla sijaitsevassa liikekeskuksessa. Tokmanni-konserni sopi viime syksynä kauppias- ja yrittäjäpariskunta Terttu ja Jaakko Pirtinahon Mutalan Kauppa Oy:n kanssa liikekeskuksessa palvelleen ruokakauppa Villen Kaupan liiketoiminnan ostamisesta. Ostettava liiketoiminta siirtyi Tokmannin haltuun kuluvan vuoden alussa. Villen Kaupan liiketoiminta tullaan yhdistämään osaksi liikekeskuksessa palvelevaa Tokmanni-myymälä alkuvuoden aikana.

Suomessa Tokmanni-konserniin kuuluvat Tokmanni-halpakauppaketjun ohella kenkäkauppaketjut Click Shoes ja Shoe House sekä lifestylebrändi Miny. Tällä hetkellä Tokmanni-halpakauppaketjulla on 201, Click Shoesilla 28, Shoe Housella kaksi ja Minyllä kuusi myymälää Suomessa. Kuluvana keväänä myymälämäärä Suomessa kasvaa edellä mainittujen Tokmanni-myymälöiden ohella ainakin Click Shoes -ketjussa, sillä Click Shoes avaa uuden kenkäkaupan Tampereen ydinkeskustan kauppakeskus Koskikeskuksessa huhtikuun loppuun mennessä. Suomessa Tokmanni-konserni palvelee asiakkaitaan myös Tokmannin ja Click Shoesin verkkokauppojen avulla.

Tokmanni-konsernin omistaa myös ruotsalaisen Dollarstore-halpakauppaketjun. Dollarstoreen kuuluu tällä hetkellä 130 Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja neljä Big Dollar -myymälää Tanskassa. Seuraava uusi Dollarstore-myymälä avaa ovensa ensi kertaa Ruotsin Uddevallassa kuluvan vuoden maaliskuun loppupuolella. Bigdollarin myymäläavajaisia tullaan viettämään seuraavaksi Tanskan Frederikshavnissa kuluvan vuoden toukokuun loppupuolella.

Tutustu Tokmanni-konsernin myymäläverkoston merkittävimpiin muutoksiin vuosina 2016–2024 sekä julkaistuihin, lähitulevaisuutta koskeviin muutoksiin osoitteessa ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat.

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Noin 6 600 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Bigdollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.