Tokmanni tarjoaa kesätöitä ämpärikaupalla

TOKMANNIN KESÄTYÖ- ja KESÄHARJOITTELUHAKU ON PÄÄTTYNYT. KIITOS KAIKILLE KESÄTÖITÄ HAKENEILLE.

Tokmanni palkkaa tulevana kesänä satoja kesätyöntekijöitä ja 14–17-vuotiaita kesäharjoittelijoita myymälöihin eri puolille Suomea sekä hallinto- ja logistiikkakeskukseen Mäntsälään.Työnantajana Tokmanni on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa ja Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelmassa.

Tokmannissa kesätyön koetaan olevan hyvä tapa näyttää nuorelle, mitä kaupan alan työ on ja minkälaisia uramahdollisuuksia alalla on tarjota. Tokmannin kesätyöntekijöiltä ja -harjoittelijoilta ei edellytetä vankkaa työkokemusta, vaan heitä kannustetaan olemaan ennen kaikkea aktiivisia ja oma-aloitteisia.

– Moni nuori etsii kesätyötä ensimmäistä kertaa elämässään. Monipuolisen työkokemuksen sijaan arvostamme toimeliaisuutta, reippautta ja positiivista asennetta sekä halua uuden oppimiseen. Me Tokmannissa olemme erittäin iloisia voidessamme kantaa vastuuta nuorten työllistämisestä ja syrjäytymisen ehkäisemisestä tänäkin vuonna, Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

Tokmannin varastolle ja myymälöihin palkataan rahankäsittelyä ja työturvallisuutta koskevien vaatimusten vuoksi vain täysi-ikäisiä kesätyöntekijöitä. Neljän edelliskesän tavoin Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluun pääsevät kuitenkin myös 14–17-vuotiaat nuoret.

Tokmannissa kesätyöntekijät ja -harjoittelijat pääsevät kerryttämään arvokasta työkokemusta ja osaamista.

– Myymälöissä työskentelevät kesätyöntekijät ja -harjoittelijat tulevat tekemään monipuolisesti erilaisia töitä asiakaspalvelusta tuotteiden hyllyttämiseen. Varastoomme puolestaan saapuu päivittäin kymmeniä rekkakuormallisia tuotteita. Varastotyöntekijämme vastaanottavat, keräävät ja lähettävät tuotteet edelleen myymälöihimme tai suoraan asiakkaillemme, joten tekemistä riittää, Väänänen kertoo.

– Olemme palkanneet monia kesätöissä aloittaneita nuoria myöhemmin jouluapulaisiksi ja vakituisiin työsuhteisiin, joten kesän työkokemuksesta voi olla paljon hyötyä myös tulevaisuutta silmällä pitäen, hän lisää.

Avoimet kesätyö- ja kesäharjoittelupaikat löytyvät osoitteesta www.tokmanni.fi/rekry
.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan osallistuessaan Tokmanni on sitoutunut noudattamaan kuutta hyvän kesätyön periaatetta:

1. Hyvä hakijakokemus
Nuorelle kesätyön hankkiminen on yksi vuoden jännittävimmistä asioista. Vastuullinen kesätyönantaja pitää hakijan ajan tasalla siitä, miten rekrytointiprosessi etenee. Niillekin, joita ei valita, ilmoitetaan asiasta.

2. Mielekäs työ
Kesätyön kautta nuori luo ensimmäiset konkreettiset käsityksensä työelämästä, eri aloista ja ammateista. Mielekäs kesätyö vastaa nuoren taitoja ja on sopivan haasteellista. Työtehtävät, vastuut, valtuudet ja odotukset on määritelty selvästi. Vastuullinen kesätyönantaja jättää nuorelle positiivisen kuvan työelämästä, mikä kannustaa opiskelemaan ja valmistumaan nopeammin työelämään.

3. Perehdytys ja ohjaaminen
Perehdyttämiseen ja ohjaamiseen nimetään vastuuhenkilö. Kesätyöläiselle kerrotaan aluksi työpaikan pelisäännöt ja käytöstavat. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla perehdyttämisellä nuori pääsee nopeasti kiinni työtehtäviin, oppii ja kehittyy. Palautteen antaminen on tärkeä osa ohjausta.

4. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
Nuorta kohdellaan tasavertaisesti muiden työntekijöiden kanssa. Hänet otetaan työyhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi heti alusta alkaen. Nuoren tukeminen on koko työpaikan asia. Kesätyöntekijälle tarjotaan mahdollisuuksien mukaan samanlainen työympäristö ja työvälineet kuin muillekin työntekijöille.

5. Kohtuullinen palkka
Kesätyöntekijälle maksetaan työn vaatimusten ja nuoren kokemuksen mukaisesti kohtuullista palkkaa.

6. Kirjallinen työsopimus ja todistus
Vastuullinen kesätyönantaja tekee nuoren kanssa aina kirjallisen työsopimuksen. Työsuhteen päättyessä annetaan asianmukainen työtodistus, vaikka nuori ei itse sitä muistaisi pyytää. Työnantaja käy nuoren kanssa palautekeskustelun ja rohkaisee häntä kertomaan mielipiteitään

Kesätyö Tokmannilla

– Tokmanni tarjoaa kesätyöpaikkoja täysi-ikäisille Tokmannin myymälöissä ja Tokmanni-konsernin hallinto- ja logistiikkakeskuksessa Mäntsälässä.

– Lisätietoa kesätyöstä ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta www.tokmanni.fi/rekry.

14–17-vuotiaiden Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelu Tokmannilla

– Tokmanni tarjoaa kesäharjoittelupaikkoja valtakunnallisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman mallin mukaisesti 14–17-vuotiaille nuorille. Kesäharjoittelun tavoitteena on antaa nuorille kokemusta kaupan alan yritysten liiketoiminnasta ja eri työtehtävistä.

– Kesäharjoittelun kesto on kaksi viikkoa eli kymmenen työpäivää. Kesäharjoittelu suoritetaan Tokmannin myymälässä yhtäjaksoisesti kesä-elokuun välisenä aikana. Kesäharjoittelijan työvuorot sijoitetaan maanantaista perjantaihin klo 8.00–18.00 väliseen aikaan niin, että päivittäinen työaika on enintään kuusi tuntia. Kokonaispalkkana kesäharjoittelusta maksetaan 350 euroa. Kesäharjoitteluun pääsyn edellytyksenä on, että nuori ei ole aikaisemmin ollut työssä kaupan alalla, ollut Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelussa Tokmannilla tai suorittanut saman ammatin tutustumisjaksoa.

– Lisätietoa kesäharjoittelusta ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta www.tokmanni.fi/rekry.

TOKMANNI OY

Heikki Väänänen