• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni tukee kotimaista mielenterveystyötä ja kriisiauttamista – Osallistuu MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Mielinauha-kampanjaan sekä rahalahjoituksella että myymällä Mielinauhoja

Tokmanni     Lehdistötiedote     30.3.2023 klo 11.50

Tokmanni on jo kuudetta kertaa mukana MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Mielinauha-kampanjassa. 30.3.–30.6.2023 järjestettävällä kampanjalla tuetaan kotimaista mielenterveystyötä ja kriisiauttamista. Tokmanni myy neljän euron arvoisia Mielinauhoja ja lahjoittaa järjestölle viisi senttiä jokaisesta kampanja-aikana myymästään Arki 360° -tuotteesta.

Tokmanni laajentaa jo viisi vuotta sitten alkanutta yhteistyötään mielenterveysalan kansalaisjärjestö MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa. Osana järjestön Mielinauha-kampanjaa Tokmanni lupaa lahjoittaa jokaisesta 30.3.–30.6.2023 myymästään Arki 360° -tuotteesta viisi senttiä kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Lisäksi Tokmanni myy suosikkilaulaja Erinin tähdittämää kampanjaa tukevia Mielinauhoja tänäkin vuonna.

Yhteistyöllään Tokmanni ja viime vuonna 125-vuotisjuhlavuottaan viettänyt MIELI Suomen Mielenterveys ry tarjoavat Tokmannin asiakkaille erittäin konkreettisen ja helpon keinon tukea mielen hyvinvointia Suomessa.

– Haluamme paitsi herättää keskustelua mielenterveydestä, myös kerätä kovasti kaivattuja varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Tokmanni tunnetaan kaikkialla maassamme, mikä antaa meille erinomaisen mahdollisuuden tukea Mielinauha-kampanjaa jo kuudetta kertaa. Tänä vuonna olemmekin mukana kampanjassa isommin kuin koskaan ennen, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Olemme jo pitkään eläneet monin tavoin hyvin poikkeuksellista, epävarmuuden ja huolen sävyttämää aikaa. Huoli tulevaisuudesta on nostanut myös ahdistukseen ja masennukseen liittyviä sairaspoissaoloja suomalaisilla työpaikoilla. Mielen hyvinvoinnin ja avun pyytämisen merkitys korostuu tällaisena aikana. Mielinauha-kampanja on oiva keino kannustaa ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista sekä vähentämään ongelmiin liittyvää leimautumista Suomessa, hän täydentää.

Arki 360° on luonteva valinta osaksi hyväntekeväisyyskampanjaa

Mielinauha-kampanjassa tänä vuonna näkyvästi esillä oleva Arki 360° on Tokmannin oma, erilaisista ravintolisistä koostuva tuotemerkki. Halpakauppaketjun viime syksynä lanseeraaman merkin valikoimissa on nykyisellään noin 20 erilaista tuotetta, kuten maitohappo-, melatoniini- ja vitamiinivalmisteita sekä proteiinipatukoita ja hyvinvointijuomia. Tuotteita myydään kaikissa Tokmanni-myymälöissä ja Tokmannin verkkokaupassa.

Päätös ottaa Arki 360° -tuotteet osaksi Mielinauha-kampanjaa oli helppo tehdä, Tokmannin elintarvikkeiden tuoreryhmästä vastaava ostoryhmäpäällikkö Lasse Saastamoinen kertoo.

– Arki 360° tarjoaa nimensä mukaisesti monipuolisen kattauksen arkiseen käyttöön tarkoitettuja ravintolisiä. Arki 360° -tuotteet ovat paitsi suosittuja myös jokaisen kukkarolle sopivia, joten ne sopivat erinomaisesti osaksi hyväntekeväisyyskampanjaamme. Lahjoituspotin kerryttämisen kannalta erityisen ilahduttavaa on, että merkin tuotetarjonta täydentyi hiljattain ensi kertaa myös hyvinvointijuomilla.

– Kannustamme asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja muita sidosryhmiämme osallistumaan valtakunnalliseen Mielinauha-kampanjaan heille sopivalla tavalla – esimerkiksi ostamalla Arki 360° -tuotteitamme tai Mielinauhoja tai suoralla rahalahjoituksella.

Mielinauha-kampanjaan kuuluvia Mielinauhoja on Arki 360° -tuotteiden ohella myynnissä kaikissa Tokmanni-myymälöissä ja Tokmannin verkkokaupassa. Hintaa Mielinauhalla on neljä euroa.

Mielinauha-kampanjassa mukana oleva Arki 360° on yksi Tokmannin lukuisista omista tuotemerkeistä. Viime vuonna ensiesitellyn Arki 360°:n valikoimissa on erilaisia ravintolisiä, kuten maitohappobakteeri-, magnesium-, kalsium- ja vitamiinivalmisteita sekä hyvinvointijuomia.

Jokainen mieli on joskus solmussa

Tänä vuonna MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Mielinauha-kampanjaa (30.3.–30.6.) tähdittää suosikkiartisti Erin. Vuoden 2023 kampanjaviesti on ”Jokainen mieli on joskus solmussa.” Mielinauhan tekstillä ”Solmut auki” halutaan kertoa, että jokaisen elämässä tulee vastaan solmukohtia, mutta niistä on mahdollista selviytyä.

Kriisitilanne voi yllättää kenet tahansa. Ero, työsuhteen loppuminen tai läheisen sairastuminen pysäyttävät ja kuormittavat. Mitä aiemmin vaikeaan tilanteeseen saa tukea, sitä parempi. Kriiseistä selviytymistä auttaa, jos mielenterveys on perustaltaan vahva, järjestö muistuttaa.

− MIELI Suomen Mielenterveys ry:ssä tehdään kriisiauttamisen lisäksi paljon edistävää mielenterveystyötä. Kun mielenterveyden perusta on kunnossa, se suojaa myös silloin, kun elämässä tulee eteen vaikeampia tilanteita. Mielinauha-kampanjaan osallistuminen on helppo ja vaikuttava tapa tukea mielenterveystyötä ja kriisiauttamista, järjestön toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi kertoo.

Suosikkilaulaja Erin halusi lähteä Mielinauha-kasvoksi, koska on elämässään nähnyt, että jokaiselle voi tulla eteen vaikeita tilanteita, jolloin voidaan tarvita läheisten tuen lisäksi myös ammattiapua.

Erinin mukaan myös pienempiä elämän solmukohtia on hyvä avata ajoissa. Mielinauha-kampanjassa hän haluaa lisätä tunnepuhetta ja avoimuutta mielen asioista ja auttaa erityisesti nuoria.

− Itse olen vasta nyt, yli nelikymppisenä opettelemassa tunteiden tunnistamista ja niiden ilmaisemista. Olen kasvanut ajatukseen, ettei sellaisesta puhuta. Meidän aikuisten pitää kuunnella ja tukea nuoria ja kertoa heille, kuinka tärkeitä he ovat ja miten hienoa on, että uudet sukupolvet pohtivat omia tunteitaan ja osaavat ilmaista niitä, Erin muistuttaa.

Jokainen mieli on joskus solmussa. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n valtakunnallinen Mielinauha-kampanja järjestetään tänä 30.3.–30.6.2023. Vuosittain järjestettävän kampanjan tuotoilla tuetaan kotimaista mielenterveystyötä ja kriisiauttamista sekä kerätään varoja nuorten mielenterveyttä edistävään työhön. Mielinauha-kampanjaan voi osallistua esimerkiksi ostamalla neljän euron arvoisia Mielinauhoja Tokmannilta tai muilta jälleenmyyjiltä tai Tokmannin omiin merkkeihin kuuluvan Arki 360°:n tuotteita Tokmannilta. Kampanjan tueksi voi myös lahjoittaa rahaa. Tokmanni lahjoittaa jokaisesta kampanja-aikana myymänsä Arki 360° -tuotteen hinnasta viisi senttiä Mieli Suomen Mielenterveys ry:n kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen.

Mielinauha-kampanja lyhyesti:

• Mielinauha on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n vuosittain järjestämä kampanja, jolla tuetaan mielenterveystyötä ja kriisiauttamista, kannustetaan ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista sekä vähennetään mielen ongelmiin liittyvää leimautumista.
  • Tänä vuonna kampanjaa tähdittää suosikkilaulaja Erin. Kampanjan viesti on ”Jokainen mieli on joskus solmussa”.
  • Kampanjaan voi osallistua mm. lahjoittamalla rahaa tai ostamalla Mielinauhoja tai Tokmannin Arki 360° -tuotteita 30.3.–30.6.2023. Tokmanni lahjoittaa jokaisesta kampanja-aikana myymästään Arki 360° -tuotteesta viisi senttiä MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle.

Tokmanni kertoo hyväntekeväisyyskampanjastaan aktiivisesti muun muassa myymälöissään, mainoksissaan, verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Lisätietoa kampanjasta ja Arki 360° -tuotteista löytyy esimerkiksi kampanjasivulta tokmanni.fi/mielinauha.

Lue lisää mielenterveystyöstä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n verkkosivuilta mieli.fi ja Tokmannin vastuullisuustyöstä Tokmannin verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

Oheiset kuvat: Tokmanni ja MIELI Suomen Mielenterveys ry

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Jutta Kajander
MIELI Suomen Mielenterveys ry:n markkinointiviestintä

jutta.kajander(at)mieli.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

MIELI Suomen Mielenterveys ry

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

Tokmanni

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.