• Tokmanni Group Oyj/

Tokmanni työllistää noin 1 500 kesätyöntekijää tänäkin vuonna – Tarjolla myymälä-, varasto- ja toimistotyötä eri puolilla Suomea

Tokmanni     Lehdistötiedote     26.6.2023 klo 10.15

Tokmanni tarjoaa kesäkaudella 2023 kesätöitä noin 1 500 työntekijälle. Kesätyöntekijät työskentelevät 200:ssa Tokmannin myymälässä eri puolilla Suomea sekä Tokmannin Mäntsälän hallinto- ja logistiikkakeskuksessa.

Kesätyöntekijät saavat monipuolista työkokemusta koko Suomen kattavan halpakauppaketjun eri yksiköissä, ja Tokmanni onkin mainittu jopa Suomen halutuimmaksi kesätyönantajaksi. Suurin tarve kesätyöntekijöille on myymälöissä kautta maan. Kesä on vilkasta ostosaikaa, ja esimerkiksi mökkipaikkakunnilla asiakasmäärät kasvavat touko-syyskuussa merkittävästi.

Tokmannin myymälöissä kausityöntekijät purkavat tavarakuormaa, hyllyttävät tuotteita sekä työskentelevät kassalla ja asiakaspalvelussa. Kesätyöntekijälle pyritään järjestämään hänen osaamisensa ja kiinnostuksen kohteensa mukaisia tehtäviä, esimerkiksi työkalu-, elintarvike-, pukeutumis- tai kosmetiikkaosastolla. Puutarhamyymälöissä ahkeroi myös satoja puutarhan hoidosta kiinnostuneita, puutarha-alan opiskelijoita ja kokeneitakin puutarha-alan osaajia, jotka pääsevät hyödyntämään erikoisosaamistaan yhdistettynä asiakaspalveluun. Osana kesätyötä saattaa olla myös sisältöjen tuottaminen oman myymälän sosiaalisen median kanaviin.

Kesätyötä logistiikassa ja kaupan alan muissa toiminnoissa

Tokmannin laajan myymäläverkoston henkilöstö, hankinta, talous, konsepti- ja ketjuohjaus sekä logistiikka on keskitetty Mäntsälän hallinto- ja logistiikkakeskukseen. Siellä työskentelevät myös mm. Tokmannin omat laadun, vastuullisuuden ja pakkaussuunnittelun asiantuntijat, pukeutumisen suunnittelijat sekä markkinoinnin ammattilaiset.

Tokmannin hallintokeskuksessa työskentelee tänä vuonna kesätyöntekijöitä mm. asiakaspalvelussa, tavaravirranohjauksessa ja täydennyksessä, vastuullisuusosastolla, taloushallinnossa sekä huolinnassa.

Mäntsälän logistiikkakeskukseen palkataan vuosittain kesätyöntekijöitä erilaisiin varastotehtäviin. Lisävoimia tarvitaan erityisesti myymälöiden tuotekuljetusten keräilyssä sekä verkkokaupan pakkaamossa.

Huolellinen perehdytys varmistaa onnistuneen kesätyökokemuksen

Uusille kesätyöntekijöille pidetään keväällä ja kesällä Teams-perehdytyspäiviä, joihin voi osallistua oman aloitusajankohdan mukaan ympäri Suomen.

– Perehdytyspäivä antaa hyvän pohjan myymälässä tapahtuvan perehdytyksen lisäksi. Päivät ovat saaneet todella positiivista palautetta osallistujilta, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Teams-perehdytyksissä käydään läpi mm. yleisiä kaupan alaan ja työsuhteeseen liittyviä asioita, asiakaspalveluperehdytystä, osastotyöskentelyn työkaluja, vastuullisuustyötämme sekä tehdään erilaisia verkkokursseja, jotka kuuluvat aina osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä. Perehdytyspäivän jälkeen työnantaja, uusi työ ja työkaverit tuntuvat tutummalta ja myymäläperehdytykseen on helpompi siirtyä.

Halpakauppaketju on mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa

Huolellinen perehdytys on hyvä esimerkki työnantajan vastuusta. Tokmanni osallistuu tänäkin vuonna Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan ja on sitoutunut kampanjan hyvän kesätyön periaatteisiin, jotka auttavat sekä kesätyöntekijää että työnantajaa tekemään kesätyökokemuksesta onnistuneen.

– Meille on itsestään selvää, että tarjoamamme kesätyö on vastuullista. Haluamme taata jokaiselle tokmannilaiselle – niin vakituiselle kuin kausityöntekijöille – työyhteisön tuen ja palkitsevan työfiiliksen. Kesätyöntekijämme tekevät asiakaspalvelutyötä arvojemme mukaisesti ja ovat arvokas osa henkilöstöämme, Huuskonen sanoo.

Vastuullisen työpaikan ja kesäduunin periaatteet

1. Kunnioitamme työnhakijaa.

Viestimme vuorovaikutteisesti, inhimillisesti ja selkeästi työnhakijoillemme.

2. Perehdytämme työhön kunnolla.

Tarjoamme työhön tarvittavan perehdytyksen ja tukea itsenäisen työskentelyn alkaessa. Uudella työntekijällä on aina ensimmäisessä työvuorossa mukana kokeneempi työkaveri. Työturvallisuuteen perehdytetään etenkin työsuhteen alkaessa.

3. Esihenkilömme ovat työntekijöitä varten.

Työntekijöillemme on selkeää oman esihenkilön rooli ja käytettävyys. Esihenkilömme ovat koulutettuja auttamaan ja tunnistamaan ennakoivasti työntekijöiden kohtaamia ja esiintuomia haasteita.

4. Tarjoamamme työ on merkityksellistä, jossa saa kehittyä.

Säännöllisillä kehityskeskusteluilla huomioimme sekä työntekijöiden halut että mahdollisuudet kehittyä ja edetä työssään. Tarjoamme mahdollisuuden vaikuttaa omaan työnkuvaan, jotta työ on ja tulee jatkossakin olemaan merkityksellistä.

5. Puutumme syrjivään kohteluun heti.

Kohtelemme työntekijöitä oikeudenmukaisesti palkkauksen, työtehtävien ja roolien suhteen. Meillä kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä, emmekä syrji ketään. Työntekijöille on selkeästi viestitty, kuinka he voivat välittää tietoa kohtaamistaan epäkohdista. Kaikkiin epäkohtiin puututaan.

6. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista.

Työpäivien pituudet ja resursointi suunnitellaan niin, että ne mahdollistavat jaksamisen työssä ja etteivät työntekijät ylikuormitu. Meillä kuunnellaan työntekijää ja joustetaan elämän eri vaiheissa.

7. Maksamme kohtuullista palkkaa.

Palkka on tärkeä motivaatiotekijä, joka lisää myös työn merkityksellisyyden kokemusta. Palkkojen perusteiden tulee olla organisaatiossa avoimet ja selkeät. Työntekijän tulee saada palkka ajoissa ja oikein.

Myös nuorille mahdollisuus ensimmäiseen työpaikkaan

Tokmannin myymälöissä työskentelee tänä kesänä myös Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijoita.  Kesäharjoittelun tavoitteena on tarjota työelämäkokemuksia mahdollisimman monelle nuorelle ja se on suunnattu tänä vuonna vähintään 14 vuotta täyttäville peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille, TUVA- ja TELMA-koulutuksiin osallistujille sekä lukiolaisille. Kahden viikon eli kymmenen työpäivän mittainen kesäharjoittelu tutustuttaa nuoria moniin kaupan perustehtäviin.

Voit lukea Tokmannin kesätyöntekijöiden kokemuksista esimerkiksi Tokmannin urasivuilla ja Tokmannin Instagram-tilillä ”Kesätyöt”-kohokohdassa. Näissä kanavissa kesätyöntekijät ja -harjoittelijat kertovat itse, miltä tuntuu olla kesäduunissa Tokmannilla.

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.