Tokmannilla on käytössä jo 23 aurinkovoimalaa – ja lisää on tulossa – ”Haluamme tehdä fiksuja valintoja myös energia-asioissa”

Tokmanni     Lehdistötiedote     11.11.2019 klo 17.30

Tokmannin aurinkovoimala hallinto ja logistiikkakeskus
Yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista sijaitsee Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskuksen katolla Mäntsälässä. Kuva: Tokmanni

Tokmannien katoilla olevien aurinkovoimaloiden määrä on kasvanut merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Eri puolilla Suomea sijaitsevien Tokmanni-myymälöiden ja ketjun Mäntsälässä sijaitsevan hallinto- ja logistiikkakeskuksen yhteydessä uusiutuvaa energiaa tuottaa nykyisin jo 23 erillistä aurinkovoimalaa, joissa on peräti noin 14 600 aurinkopaneelia. Kokemusten valossa päätös aurinkoenergiaan siirtymisestä on ollut onnistunut.

Tänä vuonna jo asennetut 18 aurinkovoimalaa ovat seurausta Tokmannin keväällä julkaistusta tavoitteesta, jonka mukaisesti yli 30 Tokmannin myymälässä tullaan hyödyntämään oman aurinkovoimalan tuottamaa uusiutuvaa energiaa vuoden 2021 loppuun mennessä. Jo aiemmin aurinkosähköä on käytetty viidessä myymälässä ja Mäntsälän hallinto- ja logistiikkakeskuksessa.

Tokmannilla tällä hetkellä käytössä olevien aurinkovoimaloiden yhteisteho on yli 4 MWp ja arvioitu vuosituotto yli 3,2 GWh, mikä vastaa noin 1 650 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkönkulutusta tai noin 16,49 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä¹). Kun kaikki Tokmannin nykyisissä suunnitelmissa olevat aurinkovoimalat ovat käytössä, niiden yhteistehoksi muodostuu lähes 6 MWp. Tällöin aurinkovoimaloiden arvioidaan tuottavan sähköä lähes 5,0 GWh vuodessa, mikä vastaa noin 2 400 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkönkulutusta tai noin 24 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä¹). Jo tähän mennessä Tokmannien katoilla olevat aurinkovoimalat ovat tuottaneet uusiutuvaa energiaa 1,754 GWh²). Toteutunut tuotanto vastaa 877 pienen kerrostaloasunnon vuosittaista sähkönkulutusta tai 8,77 miljoonaa sähköautolla ajettua kilometriä¹).

Aurinkovoimalan koko vaihtelee myymälän koon ja käyttötarpeen mukaan. Myymälässä sähköä kuluu eniten valaistukseen, ilmanvaihtoon ja jäähdytykseen.

– Aurinkovoimala tuottaa keskimäärin noin 10–15 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta, ja esimerkiksi Kalajoella tuotto on ollut peräti noin 24 prosenttia. Kesäkuukausina jopa yli puolet Tokmanni-myymälän käyttämästä sähköstä on tuotettu sen omalla aurinkovoimalalla, Tokmannin kauppapaikka- ja konseptijohtaja Harri Koponen kertoo.

Tokmannin merkittävin ja samalla yksi Suomen suurimmista aurinkovoimaloista sijaitsee ketjun noin 80 000 neliömetrin kokoisen hallinto- ja logistiikkakeskuksen katolla Mäntsälässä. Hieman yli vuosi sitten käyttöönotetussa aurinkovoimalassa on peräti 3 000 aurinkopaneelia, 825 kWp:n huipputeho ja noin 677 MWh:n arvioitu vuosituotto.

– Aurinkovoimalan osuus hallinto- ja logistiikkakeskuksemme sähköntuotannosta oli lokakuun 2018 ja syyskuun 2019 välisenä vuoden tarkastelujaksona noin 14 %. Esimerkiksi viime kesäkuu–heinäkuussa aurinkovoimala tuotti lähes kolmanneksen koko rakennuksessa käytetystä sähköstä, Koponen kertoo.

Tokmannin aurinkovoimala Hollola
Aurinkovoimala tuottaa keskimäärin noin 10–15 prosenttia myymälän vuosittaisesta kokonaissähkönkulutuksesta. Hollolassa se on tuottanut energiaa elokuusta 2019 lähtien. Kuva: Solarigo

Tavoitteena asentaa aurinkovoimala jokaisen uuden Tokmannin katolle

Tokmannilla on tällä hetkellä 189 myymälää eri puolilla Suomea, ja yhtiön tavoitteena on kasvattaa myymäläverkosto yli 200 myymälän laajuiseksi.

Koposen mukaan Tokmannilla kartoitetaan jatkuvasti mahdollisuuksia energiankulutuksen vähentämiseen ja uusiutuvan energian hyödyntämiseen. Energiankulutusta pyritään hillitsemään etenkin niissä kiinteistöissä, joiden energiaratkaisuihin Tokmanni voi vaikuttaa suoraan.

– Haluamme tehdä fiksuja valintoja myös energia-asioissa. Esimerkiksi aurinkovoimaloiden tuotantoprofiili sopii erinomaisesti Tokmannin sähkönkulutusprofiiliin, sillä sähköä kuluu myymälöissä eniten päiväsaikaan. Nykytekniikan aurinkovoimalat tuottavat sähköä hyvin myös Suomen olosuhteissa, käytännössä huhtikuusta syyskuuhun, hän kertoo.

Aurinkoenergian tuotannossa Tokmanni luottaa yhteistyökumppaniinsa Solarigoon, joka investoi aurinkovoimaloihin ja toimittaa niitä Tokmannin tarpeiden mukaisesti.

– Lukuisat myymälämme sijaitsevat rakennuksissa, joiden katoilla on runsaasti hyödynnettävissä olevaa tilaa aurinkopaneeleille. Pyrimmekin sijoittamaan aurinkopaneeleja aina uuden myymälän katolle, mikäli rakenteet sen mahdollistavat, Koponen kertoo.

Ilmastostrategian pääpaino on oman toiminnan suorissa ilmastovaikutuksissa

Ilmastovaikutusten vähentäminen kuuluu Tokmannin tärkeimpiin yritysvastuun alueisiin. Tokmannin ilmastostrategian pääpaino on oman toiminnan suorissa ilmastovaikutuksissa eli kiinteistöjen energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Ketjun tavoitteena on olla hiilineutraali kiinteistöjen, lentomatkustamisen sekä leasingautojen päästöjen osalta vuoteen 2030 mennessä.

– Nämä tavoitteet saavutamme pienentämällä energiankulutusta, parantamalla energiatehokkuutta, käyttämällä uusiutuvaa energiaa sekä kompensoimalla lentomatkojen päästöt, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

– Tänä vuonna raportoimme myös ensimmäistä kertaa Carbon Disclosure Projectiin (CDP) sekä asetimme tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet, joihin odotamme parhaillaan Science-Based Targets -organisaation varmennusta. Tarkennamme omia ilmastotavoitteitamme saatuamme tämän varmennuksen. Toimitusketjun osalta liityimme lisäksi kesällä amfori BEPI -ohjelmaan, ja toivomme, että ohjelman myötä saamme riskimaidemme tehtaita vahvemmin mukaan ilmastotalkoisiin, Koski kertoo.

Aurinkovoimaan investoimalla Tokmanni edistää vastuullisuusperiaatteidensa mukaisesti uusiutuvan energian tuotantoa, vähentää CO₂-päästöjä ja hillitsee ilmastonmuutosta.

Oman aurinkovoimatuotannon osuus on tänä vuonna arviolta noin 2,4 % Tokmannin kuluvan vuoden sähköenergian kokonaiskäytöstä³). Vuoden 2020 osalta vastaava arvio on noin 6 %⁴).

Jo tähän mennessä Tokmanni on vähentänyt CO₂-päästöjä aurinkovoiman avulla noin 277 100 kgCO₂⁵). Toteutuessaan kaikki aurinkovoimalat vähentävät päästöjä yli noin 761 000 kgCO₂ vuodessa⁶).

Näissä Tokmannin kohteissa on jo aurinkovoimala:

Tokmanni Jämsä, otettu käyttöön syyskuussa 2016
Tokmanni Savonlinna, otettu käyttöön elokuussa 2017
Tokmanni Kalajoki, otettu käyttöön kesäkuussa 2018
Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskus, Mäntsälä, otettu käyttöön elokuussa 2018
Tokmanni Kouvola Tornionmäki, otettu käyttöön lokakuussa 2018
Tokmanni Lielahti, autopesula, otettu käyttöön maaliskuussa 2019
Tokmanni Uusikaupunki, otettu käyttöön kesäkuussa 2019
Tokmanni Masku, otettu käyttöön kesäkuussa 2019
Tokmanni Turku Länsikeskus, autopesula, otettu käyttöön kesäkuussa 2019
Tokmanni Lieto, otettu käyttöön heinäkuussa 2019
Tokmanni Nastola, otettu käyttöön heinäkuussa 2019
Tokmanni Järvenpää, otettu käyttöön heinäkuussa 2019
Tokmanni Iisalmi, otettu käyttöön elokuussa 2019
Tokmanni Juva, otettu käyttöön elokuussa 2019
Tokmanni Ilmajoki, otettu käyttöön elokuussa 2019
Tokmanni Hollola, otettu käyttöön elokuussa 2019
Tokmanni Forssa, otettu käyttöön elokuussa 2019
Tokmanni Heinola, otettu käyttöön syyskuussa 2019
Tokmanni Parainen, otettu käyttöön syyskuussa 2019
Tokmanni Tammisaari, otettu käyttöön syyskuussa 2019
Tokmanni Mänttä, otettu käyttöön syyskuussa 2019
Tokmanni Hämeenkyrö, otettu käyttöön syyskuussa 2019
Tokmanni Loviisa, otettu käyttöön lokakuussa 2019

Esimerkiksi näihin Tokmannin kohteisiin on suunnitteilla aurinkovoimala vuosien vuoden 2021 loppuun mennessä:

Tokmanni Orivesi (asennetaan vuonna 2019)
Tokmanni Vääksy (asennetaan vuonna 2019)
Tokmanni Raahe (asennetaan vuonna 2019)
Tokmanni Klaukkala
Tokmanni Tuusula
Tokmanni Lempäälä RealPark
Tokmanni Turku Länsikeskus

¹) Laskelmissa on käytetty kerrostaloasunnon 2 000 kWh:n vuotuista sähkönkulutusta ja sähköauton 20 kWh:n sähkönkulutusta sataa ajettua kilometriä kohden.

²) Tokmannin käytössä olevien aurinkovoimaloiden sähköntuotanto 1,754 GWh perustuu mitattuihin tuotantotietoihin aikavälillä syyskuu 2016–syyskuu 2019. Tokmanni otti ensimmäisen aurinkovoimalan käyttöön Jämsän myymälässään syyskuussa 2016.

³) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen arvioita Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuonna 2019.

⁴) Oman aurinkovoimatuotannon osuus Tokmannin sähköenergian kokonaiskäytöstä on laskettu käyttäen arvioita Tokmannin oman aurinkovoiman tuotannosta ja sähköenergian kokonaiskäytöstä vuonna 2020.

⁵) Tokmannin päästövähennys 277 100 kgCO₂ aurinkovoiman avulla perustuu mitattuihin tuotantotietoihin aikavälillä syyskuu 2016–syyskuu 2019. Laskelmissa on käytetty keskimääräisen sähköntuotannon CO₂-päästökerrointa Suomessa (laskettuna viiden vuoden liukuvana keskiarvona) 158 kgCO₂/MWh. Keskimääräisen päästökertoimen arvo on päivittynyt 20.5.2019.

⁶) Arvioitu päästövähennys perustuu suunniteltujen aurinkovoimaloiden arvioituun vuosituottoon. Laskelmissa on käytetty keskimääräisen sähköntuotannon CO₂-päästökerrointa Suomessa (laskettuna viiden vuoden liukuvana keskiarvona) 158 kgCO₂/MWh. Keskimääräisen päästökertoimen arvo on päivittynyt 20.5.2019.

Harri Koponen

kauppapaikka- ja konseptijohtaja

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Emilia Koski

vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 600 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2018 Tokmannin liikevaihto oli 870,4 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.