• Tokmanni Group Oyj/

Tokmannille Science Based Targets -aloitteen hyväksymät kunnianhimoiset ilmastotavoitteet – ”Tokmanni on vahvasti mukana ilmastonmuutoksen torjunnassa”

Tokmanni     Lehdistötiedote     20.8.2020 klo 15.10

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni on yhtenä maailman edelläkävijöistä asettanut tieteeseen perustuvat, Science Based Targets -aloitteen (SBTi) virallisesti hyväksymät ilmastotavoitteet. Pariisin ilmastosopimukseen perustuvissa tavoitteissaan Tokmanni tukee Business Ambition for 1.5°C -kampanjaa ja sitoutuu rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 celsiusasteeseen omassa toiminnassaan. Sitoumus on merkittävä, sillä puolentoista celsiusasteen tavoite on Science Based Targets -aloitteessa asetetuista tavoitteista kaikkein kunnianhimoisin.

Tokmanni on sitoutunut vähentämään oman toimintansa absoluuttisia päästöjä (scope 1 ja scope 2, GHG-protokollan mukaisesti) 70 %:lla vuoteen 2025 mennessä vuoden 2015 lähtötasoon verrattuna. Lisäksi Tokmanni on sitoutunut siihen, että 80 %:lla Tokmannin tuotteiden ja palveluiden tavarantoimittajista (hankintojen mukaan) tulee olemaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuoteen 2025 mennessä.

Kansainvälinen, tieteeseen pohjautuva Science Based Targets -aloite kannustaa yrityksiä toteuttamaan ilmastotoimiaan Pariisin ilmastosopimuksen päästövähennystavoitteiden mukaisesti. Tokmannin osalta aloite vahvistaa, että halpakauppaketjun päästövähennystavoitteet ovat vahvistetusti ilmastotutkimusten mukaiset ja osaltaan riittävät, jotta ilmaston lämpeneminen voidaan rajoittaa puoleentoista asteeseen.

– Yrityksillä on erittäin merkittävä vaikutusmahdollisuus ja vastuu hillitä ilmastonmuutosta. Meidän kaikkien on tehtävä riittävän paljon ja riittävän nopeasti. Sitoutumalla kunnianhimoisiin, tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin osoitamme, että Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni on vahvasti mukana ilmastonmuutoksen torjunnassa, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

Tokmanni on yksi kunnianhimoisimmista suunnannäyttäjistä kaupan alalla

Tieteeseen perustuvia ilmastotavoitteita ovat asettaneet tällä hetkellä kansainvälisesti noin 950 yritystä, ja noin 435 yritystä on saanut tavoitteilleen Science Based Targets -aloitteen hyväksynnän. Näistä noin 165 yrityksen hyväksytyt päästövähennystavoitteet ovat linjassa 1,5 celsiusasteen lämpenemisrajan kanssa. Tokmanni on maailmanlaajuisesti yksi kuudestatoista ensimmäisestä kaupan alan yrityksestä, jolla on hyväksytyt tavoitteet lämpötilan nousun rajoittamiseksi korkeintaan 1,5°C:seen. Pohjoismaissa vastaavan hyväksynnän on saanut Tokmannin lisäksi vain kaksi muuta kaupan alan yritystä. Tämä tarkoittaa sitä, että kunnianhimoisen päästövähennystavoitteen asettanut Tokmanni on yksi ilmastotyön suunnannäyttäjistä.

– On todella hienoa saada tunnustetun Science Based Targets -aloitteen hyväksyntä Tokmannin ilmastotavoitteille. Aloite ohjaa meitä kasvihuonepäästöjemme vähentämisessä ja varmistaa, että ilmastotoimemme ovat Pariisin ilmastosopimukseen kirjatun 1,5 celsiusasteen lämpenemisrajan mukaisia, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

Tokmanni on mukana muissakin kansainvälisissä aloitteissa. Se esimerkiksi raportoi päästöistään vuosittain eri yritysten ilmastotoimia arvioivalle Carbon Disclosure Projectille (CDP).

– Tarjoamme asiakkaillemme yhä laajemman määrän kaupallisesti merkittäviä, vastuullisuutta edistäviä omien tuotemerkkien tuotteita. Teemme sen lisäämällä erilaisten sertifikaattien ja vastuullisuusmerkittyjen tuotteiden määrää. Käytämme enemmän esimerkiksi sertifioituja riskiraaka-aineita, joista merkittävimmät meillä ovat puuvilla, puu ja palmuöljy. Ne kaikki liittyvät suoraan ilmastonmuutokseen, ja niiden sertifiointi tukee kestävämpiä viljelytapoja, Koski lisää.

Tokmannilla on paljon keinoja päästöjen vähentämiseksi

Valtaosa Tokmannin oman toiminnan päästöistä aiheutuu kiinteistöjen lämmityksestä ja niiden kuluttamasta sähköstä sekä tuotteiden kuljetuksista. Tokmannilla päästöjen vähentämiseksi tehdään paljon työtä, ja yrityksen arvion mukaan tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin päästään esimerkiksi lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä, parantamalla energiatehokkuutta ja kierrätysastetta sekä työskentelemällä toimittajien kanssa, jotta ne asettavat kunnianhimoisia päästötavoitteita omalle toiminnalleen.

– Myös esimerkiksi kuljetusten päästöihin vaikuttaminen on tärkeää. Tokmanni on keskittänyt tärkeimmät kuljetuksensa noin kymmenelle pitkäaikaiselle kumppanille. Yhteistyössä kumppaneiden kanssa päästöjä ja ympäristövaikutuksia pyritään vähentämään esimerkiksi optimoimalla reittejä ja lastauskapasiteettia sekä uusimalla kalustoa, Koski kertoo.

Science Based Targets -aloitteesta lyhyesti

Lisätietoa Tokmannin vastuullisuustyöstä löytyy esimerkiksi verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.