Tokmannille työkykyjohtaja-sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa

Kuvassa Tokmanni-konsernin henkilöstöjohtaja Saara Korpelainen ja Inspecta Sertifioinnin toimitusjohtaja Tomi Kasurinen.

Pohjoismaiden suurin halpakauppakonserni Tokmanni on saavuttanut ensimmäisenä yrityksenä Suomessa Varma työkykyjohtaja-sertifikaatin.

Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman Varma työkykyjohtaja -sertifikaatti painottaa johtamista, selkeitä vastuualueita, yhteistyötä ja parhaiden käytäntöjen toimeenpanoa. Sertifiointi ohjaa yritystä kokonaisvaltaiseen tiedolla johtamiseen ja auttaa priorisoimaan tavoitteet ja kohdentamaan toimenpiteet. Samalla se nopeuttaa toimeenpanoa eri tasoilla.

– Olemme ylpeitä voidessamme saavuttaa Varma työkykyjohtaja -sertifikaatin ensimmäisenä yrityksenä Suomessa. Työkykyjohtamisen kehittäminen on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä. Uskomme sertifikaatin saavuttamiseksi toteutetun tutkimuksen tarjoavan Tokmannille paljon hyödyllisiä työkaluja johtamisen ja työhyvinvoinnin jatkokehittämiseen, Tokmannin henkilöstöjohtaja Saara Korpelainen sanoo.

Sertifiointiarvioinnissa arvioitiin yrityksen erilaisia johtamiseen ja työhyvinvointiin liittyviä alueita. Tokmannilla positiivisia havaintoja tehtiin muun muassa henkilöstön kokonaistyöhyvinvoinnista ja osaamisen kehittämiseen kannustamisesta sekä säännöllisestä ja hyvin toimivasta yhteistyöstä esimerkiksi työterveyshuollon kanssa. Lisäksi onnistumisia havaittiin muun muassa osatyökykyisten vaihtoehtoisista työtehtävistä ja esimiesten kummitoiminnasta. Arvioinnissa esille nousseet kehittämisalueet liittyvät esimerkiksi työkykyjohtamisen tavoitteiden, toimintatapojen ja keskeisten hyötyjen selkeyttämiseen sekä niiden jalkauttamiseen.

– Henkilöstömme on yrityksemme tärkein resurssi. Iso osa yli 3 000 työntekijästämme työskentelee asiakaspalvelutehtävissä ja on siten suoraan yhteydessä asiakkaisiimme. Muun muassa hyvän asiakaspalvelun takaamiseksi meidän on erityisen tärkeää huolehtia, että lähijohtamiskäytäntömme ovat mahdollisimman selkeitä ja henkilöstöämme kannustetaan kehittämään omaa osaamistaan myymälöissä, markkinoinnissa, hankinnassa, logistiikassa sekä hallinnossakin, Korpelainen lisää.

Ulkopuolisen arvioinnin tuotti sertifiointiyritys Inspecta Oy.

– Työkykyjohtajan sertifikaatissa on kyse siitä, että luodaan kulttuuria ja yhteistä kieltä, jotta asioita voidaan kehittää määrätietoisella otteella. Haluamme tuoda työkykyjohtamisen osaksi yritysten arkea, toteavat Varman työkykyjohtamisen kehityspäälliköt Kai Tolvanen ja Outi Hartikainen.

TOKMANNI OY

Saara Korpelainen