Tokmannille Vuoden nousija -kunniamaininta vastuullisuusraportointikilpailussa

Tokmanni     Uutinen     15.11.2019 klo 13.05

Emilia Koski Head of Corporate Responsibility Tokmanni
On hienoa saada tunnustusta tästä työstä. Vastuullisuusraportointi on iso urakka ja raportti läpinäkyvyyden lisäämiseksi yksi tärkeä väline, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo. Kuva: Anniina Mustalahti

Vastuullisuusraportointikilpailun Vuoden nousija -kunniamaininnan Tokmannille 14.11.2019 myöntäneen tuomariston mukaan halpakauppaketju on tehnyt näyttävän nousun ja haastanut jopa monet kokeneemmat raportoijat selkeällä kokonaisuudellaan.

Yhdeksän eri organisaation edustajista koostuva tuomaristo arvioi vastuullisuusraportteja hyvän raportoinnin näkökulmasta. Vuoden 2019 kilpailusarjat olivat kokonaiskilpailu, ilmastonmuutos, ihmisoikeudet ja yrityksen arvonluonti. Lisäksi kilpailutuomaristo antoi kunniamaininnan vuoden nousijalle.

Vuoden nousija -kunniamaininnan kilpailutuomaristo myönsi Tokmannille seuraavin saatesanoin:

”Tokmannin liiketoiminta on pienempää kuin monilla muilla kilpailussa menestyneillä yrityksillä, mutta siitä huolimatta Tokmanni on kehittynyt raportoijana nopeasti. Kunnianhimoinen raportti ja vastuullisuustyö hämmästyttivät tuomariston positiivisesti. Vaikka raportointi kaipaa vielä varmentamista ja menetelmien kehittämistä, on suunta oikea, ja Tokmanni nähtiinkin useiden kategorioiden parhaiten menestyneiden yritysten joukossa.”

Kunniamaininnan vastaanottanut Tokmannin vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo olevansa erittäin ilahtunut huomionosoituksesta ja kiittelee kaikkia vastuullisuusuuden parissa työskennelleitä.

– On hienoa saada tunnustusta tästä työstä. Vastuullisuusraportointi on iso urakka ja raportti läpinäkyvyyden lisäämiseksi yksi tärkeä väline. Tokmanni on kaikkien kauppa, ja mielestäni halpakaupan vastuullisuuden ydintä on mahdollisuus tuoda vastuulliset valinnat kaikkien ulottuville. Teemme kovasti työtä vastuullisuuden kehittämiseksi eteenpäin, mutta valmiita emme ole.

– Haluan kiittää vastuullisuuskollegoitamme yli organisaatiorajojen sparrauksesta, yhteistyökumppaniamme Enne Consultingia raportointituesta sekä tietysti kaikkia tokmannilaisia. Olen työskennellyt Tokmannilla nyt hieman yli vuoden ja inspiroitunut useasti tokmannilaisten osaamisesta ja ammattitaidosta.

Vastuullisuusraportointikilpailun voittajat olivat Stora Enso Oyj kokonaiskilpailussa, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma Ilmastonmuutos-sarjassa, Kesko Oyj Ihmisoikeudet-sarjassa sekä Martela Oyj Yrityksen arvonluonti -sarjassa. Tokmanni onnittelee kaikkia voittajia.

Tokmannin vastuullisuusraportin 2018 kansikuva
Tokmannin vuoden 2018 vastuullisuusraporttiin voi tutustua osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/responsibility.

Vastuullisuusraportointikilpailu

Vastuullisuusraportointikilpailun tarkoituksena on kehittää vastuullisuustyötä ja -raportointia organisaatioissa, tuoda esiin hyviä käytäntöjä ja antaa tunnustusta erityisen ansioituneille yritysvastuuraportoijille. Vuodesta 1996 järjestetty kilpailu on kaikille avoin ja ilmainen.

Vastuullisuusraportointikilpailun taustalla ovat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, Climate Leadership Coalition ry, yritysvastuuverkosto FIBS ry, Vastuullisen sijoittamisen yhdistys Finsif ry, Hanken, Nasdaq Helsinki, Suomen Tilintarkastajat ry, työ- ja elinkeinoministeriö, Ympäristöjohtamisen yhdistys YJY ry ja ympäristöministeriö.

Lisätietoa aiheesta löytyy Finsifin verkkosivuilla osoitteessa https://www.finsif.fi/suomen-parhaissa-vastuullisuusraporteissa-vahva-suunta-kohti-vahahiilista-taloutta/#.

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 600 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2018 Tokmannin liikevaihto oli 870,4 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.