Tokmannilta vastaisku hävikille – Ilta-alekäytäntö laajeni kaikkiin Tokmanni-myymälöihin

Tokmanni     Lehdistötiedote     7.9.2020 klo 17.25

Tokmanni on käynnistänyt ilta-alen jokaisessa lähes 200 myymälässään eri puolilla Suomea. Sen myötä vanhenemassa olevia elintarvikkeita voi ostaa puoleen hintaan kaikista Tokmanni-myymälöistä kaksi tuntia ennen myymälöiden sulkeutumista. Valtakunnalliseksi laajentuneen, aiemmin 21 Tokmanni-myymälässä kokeillun käytännön tavoite on yksinkertainen: vähentää hävikkiä merkittävästi.

Koko Tokmanni-ketjun laajuinen elintarvikkeiden ilta-alennuskäytäntö on linjassa Tokmannin Fiksun ostamisen puolesta -sloganin kanssa, halpakauppaketjun vastuullisuuspäällikkö Emilia Koski kertoo.

– Haluamme tehdä fiksuja valintoja myös hävikin hillitsemisessä. Ilta-alennuskäytäntömme on paitsi ekologinen, myös taloudellisesti järkevä sekä meille että asiakkaillemme. Uskomme vahvasti ilta-alen suosioon, ja kannustammekin asiakkaitamme ostamaan punalaputettuja tuotteita, hän kertoo.

Tuttuudesta on hyötyä

Uuden käytännön myötä Tokmannin punalaputettujen elintarvikkeiden alennukset nousevat iltaisin 30 prosentista 50 prosenttiin. Erillistä lisäalennustarraa tuotteisiin ei kiinnitetä, vaan 50 prosentin alennuksen saa päivän kahden viimeisen aukiolotunnin ajaksi kassalla automaattisesti kaikista punaisilla Tästä tuotteesta -30 % kassalla -tarroilla varustetuista tuotteista. Myymälöissä ilta-alesta viestitään esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla.

Suomessa vastaavanlaisen ilta-alennuksen saa muutamien kauppaketjujen myymälöistä. Tokmannilla tämä nähdään pelkästään hyvänä asiana.

– On ensisijaisen tärkeää tehdä hävikin pienentämisestä asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Yhteinen tavoitteemme on vähentää hävikkiä, ja uskomme selkeän ja tutun käytännön olevan tässä asiassa kaikkein toimivin vaihtoehto, Koski kertoo.

Suunnitelmallisuus auttaa Tokmannia vähentämään hävikkiä

Tokmannin tavoitteena on vähentää ruokahävikkiään 13 prosenttia vuoden 2016 tasosta vuoden 2021 loppuun mennessä. Ruokahävikkiä ehkäistään esimerkiksi seuraamalla aktiivisesti elintarvikkeiden menekkiä ennuste- ja tilausjärjestelmillä, varmistamalla ripeät tavarantoimitukset sekä alentamalla tuotteiden hintoja ennen viimeistä myyntipäivää.

– Hävikin vähentämisessä tärkeintä on oikeiden ostomäärien varmistaminen, ja sen parissa Tokmannilla on tehty paljon töitä viimeisen parin vuoden aikana. Olemme esimerkiksi parantaneet menekkiennusteita ja lisänneet automatiikkaa elintarvikkeiden tilaamisessa, myynnin prosessipäällikkö Sami Purhonen kertoo.

Vanhenemassa olevien tuotteiden myyminen alennuksella on tehokas keino vähentää hävikkiä. Esimerkiksi vuonna 2019 Tokmanni myi punalaputettuja elintarviketuotteita noin 4,61 miljoonaa kappaletta. Vuoden 2020 elokuussa vastaavia tuotteita myytiin noin 339 600 kappaletta.

Vaikka syntyneeseen päiväyshävikkiin suhtaudutaan vakavasti, jää käyttökelpoisia tuotteita aina hävikkiin. Esimerkiksi vuonna 2019 Tokmannin elintarvikehävikki oli 1,34 % elintarvikekiloista, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 1,72 %. Luvut sisältävät myös hyväntekeväisyyteen lahjoitetut elintarvikkeet.

Merkittävimmän osan Tokmannin ruokahävikistä muodostavat hedelmä- ja vihannesosaston elintarvikkeet sekä tuoreet leivät ja leipomotuotteet.

– Olennaista on, että kaikki hävikki hyödynnetään tavalla tai toisella. Lukuisat myymälämme ovat jo vuosien ajan vähentäneet hävikkiä luovuttamalla parasta ennen -päiväyksellä merkittyjä elintarvikkeita erilaisille paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille ruoka-avuksi päiväyksen umpeuduttua. Tällä hetkellä lahjoitamme ruoka-apuun elintarvikkeita yli sadalle hyväntekeväisyyskumppanillemme, Koski kertoo.

– Jos lahjoittaminen ei ole mahdollista, ohjataan hävikki hyötykäyttöön energiantuotantoon, hän lisää.

Hävikkiä kannattaa vähentää myös kotona

Valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 7.–13. syyskuuta. Sen innoittamana Tokmanni muistuttaa kaikkia tarkastelemaan omaa hävikkiään myös kotona.

– Kannustamme kaikkia valitsemaan lyhyen päiväyksen tuotteita, jos tuotteet käytetään nopeasti. Tarkistamalla säännöllisesti kotiin hankittujen elintarvikkeiden päiväyksiä jokainen voi suunnitella ruoanvalmistusta niin, että kaikki keittiöstä jo löytyvät elintarvikkeet tulee hyödynnetyksi, Koski kertoo.

Esimerkiksi helposti pilaantuvat elintarvikkeet kannattaa käyttää ensimmäisenä.

– Jos jääkaapista löytyy jokin vanhaksi menevä elintarvike, suosittelemme katsomaan esimerkiksi verkosta tai keittokirjasta, miten sitä voisi hyödyntää ruoanlaitossa. Myös ruoan säilyttämiseen oikeassa säilytyslämpötilassa ja käsittelemiseen puhtailla ruoanvalmistusvälineillä kannattaa kiinnittää huomiota, hän lisää.

Lue lisää Tokmannin vastuullisuustyöstä osoitteessa ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus.

Emilia Koski
vastuullisuuspäällikkö

emilia.koski(at)tokmanni.fi

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.