Tokmannin asiakasmäärät jatkoivat kasvuaan toisella vuosineljänneksellä

Tokmannin kehitys toisella vuosineljänneksellä oli positiivinen, yhtiön liikevaihto kasvoi 2,4 % edellisvuodesta ja oli 182 miljoonaa euroa. Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana yhtiön liikevaihto kasvoi 3,7 % edellisvuodesta ja oli 334 miljoonaa euroa. Samaan aikaan, vaikeasta markkinatilanteesta johtuen, tavaratalojen päivittäistavaroiden vähittäismyynti Suomessa laski 2,4 % vuoden toisella neljänneksellä. Ensimmäisen puolen vuoden aikana vähittäismyynti laski 2,1 % (PTY tilasto1)).

TOKMANNI OY
LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa
20.8.2014 klo 9.00

Kevään ja alkukesän huonosta säästä huolimatta Tokmannin asiakasmäärä jatkoi kasvuaan toisen vuosineljänneksen aikana. Huhti-kesäkuussa myymälöissä asioi yli 10 miljoonaa ostavaa asiakasta, mikä on 2,1 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Tokmannilla asioi yli 20 miljoonaa asiakasta (+4,6 %). Epävakaisista säistä johtuen sesonkituotteiden kysyntä oli odotettua heikompaa, kun taas päivittäistavaroiden myynti sujui hyvin. Erityisesti verkkokaupassa asiointi oli vilkasta ja sen myynti kasvoi toistakymmentä prosenttia edellisvuodesta. Tokmanni-konsernin kannattavuus toisella vuosineljänneksellä jatkui edelleen hyvänä ja kassatilanne on erittäin vahva.

– Vähittäiskauppa ei näytä merkkejä virkistymisestä tänä vuonna. Tämänhetkinen taloustilanne on johtanut siihen, että kuluttajien ostovoima on pienentynyt ja kuluttajat ovat entistä harkitsevaisempia. Lisääntynyt asiakasmäärämme ja selvästi kasvanut markkinaosuutemme kuitenkin osoittaa että Tokmanni koetaan hyvänä ostopaikkana. Olemme entistä suositumpi ostopaikka etenkin perustuotteissa ja sesonkituotteissa, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

Tokmannin strategian toteuttaminen etenee suunnitelman mukaisesti
Tokmannin menossa oleva strategiatyö etenee hyvin ja on aikataulussa. Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategian mukaisesti Tokmanni yhdistää kaikki myymäläketjunsa saman brändin alle. Kesäkuun loppuun mennessä yhteensä 28 yhtiön myymälää on uudistettu ja muutettu Tokmanni-brändin alle. Kaikista konsernin 147 myymälästä Tokmanneja on tällä hetkellä 92. Jäljellä olevat ketjumyymälät – Tarjoustalo, Säästöpörssi, Robinhood, Maxi-Makasiini ja Maxi-Kodintukku – muutetaan Tokmanneiksi vuoden 2015 loppuun mennessä.

Yhtiö vastaa asiakkaiden odotuksiin kehittämällä myymälöiden tuotevalikoimaa, varmistamalla paras mahdollinen hinta-laatusuhde ja parantamalla asiakaskokemusta myymälöissä. Tuotevalikoimansa kehittämiseksi Tokmanni uudistaa myös hankintakanaviaan ja tehostaa toimitusketjujaan sekä panostaa laadun varmistamiseen. Näillä toimenpiteillä luodaan hyvää pohjaa kestävän kannattavuuden kehitykseen.

– Tokmannin konseptin mukaiset uudistukset myymälöissä ja tuotetarjonnassa ovat keränneet paljon kehuja. Uudistetuissa myymälöissämme on aiempaa helpompaa ja viihtyisämpää asioida. Myös jatkuvasti uudistuva valikoima koetaan entistä houkuttelevampana. Asiakastyytyväisyys on meille erittäin tärkeää, joten panostamme asiakaskokemuksen kehittämiseen jatkossakin, Heikki Väänänen sanoo.

Osana Tokmannin kasvustrategiaa yhtiön tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoaan yli 10 000 neliömetrillä vuodessa. Yhtiö pyrkii avaamaan vuosittain kolmesta viiteen uutta myymälää. Kevään aikana avattiin uusi myymälä Saarijärvelle ja Rovaniemelle, jossa nyt sijaitsee Tokmannin pohjoisin myymälä. Syksyn aikana avataan uusia Tokmanneja Oulun Ritaharjulle, Siilinjärvelle ja Vaasaan. Uusien myymälöiden ohella yhtiö etsii nykyisille myymälöille uusia, liikenneyhteyksiltään parempia sekä valikoimiltaan suurempia ja sitä kautta paikkakuntien asukkaita monipuolisemmin palvelevia liiketiloja. Hyvinkään, Harjavallan ja Pirkkalan nykyiset myymälät muuttavat syksyllä uusiin liiketiloihin.

1) PTY=Päivittäistavarakauppa ry, www.pty.fi

TOKMANNI OY