Tokmannin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 5,4 % - Kuluttajien hintatietoisuus lisääntynyt

Haastava vähittäiskaupan markkinatilanne jatkui alkuvuonna Suomessa. Tästä huolimatta Tokmannin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 5,4 % edellisvuodesta ja oli 152 miljoonaa euroa. Kasvuluvut kertovat asiakkaiden ostotottumuksien muutoksesta ja Tokmannin tuloksellisesta strategiatyöstä.

Liikevaihdon kasvua edesauttoi asiakasmäärän yli 7 % kasvu viime vuoteen verrattuna. Yhteensä Tokmannilla kävi yli 9 miljoonaa ostavaa asiakasta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Yhtiön liikevaihdon kasvuun vaikutti myös kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Netto Päivät -myyntikampanja. Maalis-huhtikuun taitteessa järjestetyn kaksiviikkoisen kampanjan myynti kasvoi peräti 14 % edellisvuodesta. Tokmanni-konsernin ensimmäisen neljänneksen kannattavuus jatkui hyvänä ja yhtiön kassatilanne on erittäin vahva.

– Hintojen vertaaminen jyllää nyt käyttötavarakaupassa. Vallitsevasta taloustilanteesta huolimatta kuluttajat eivät lopeta ostamista, vaan kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota tuotteiden hintatasoon. Suuntaus näkyy vahvana niin käyttötavara-, ruoka- kuin verkkokaupassakin. Erityisesti Tokmannin kaltaiset edullisten hintojen käyttötavarakaupat ovat suosittuja ostopaikkoja, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

– Asiakkaat ovat erittäin hintatietoisia. Me teemme heidän puolestaan hintaseurantaa ja pidämme hinnat kurissa. Kasvaneet kävijämäärämme osoittavat asiakkaiden löytävän odotuksiaan vastaavia tuotteita muita edullisemmin meiltä, hän jatkaa.

Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategia toimii

Alkusyksystä 2013 lanseeraaman Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategian mukaisesti Tokmanni yhdistää kaikki myymäläketjunsa saman brändin alle. Tavoite on, että vuoden 2015 loppuun mennessä kaikki yhtiön noin 150 myymälää olisivat Tokmanni-brändin alla. Olemassa olevia myymälöitä uudistetaan ja laajennetaan aktiivisesti. Maaliskuun loppuun mennessä jo 24 entistä Tarjoustalo-, Säästöpörssi- ja Vapaa Valinta -ketjumyymälää on uudistettu ja muutettu Tokmanni-brändin alle.

Asiakkaiden odotuksiin yhtiö pyrkii vastaamaan parantamalla ja kiteyttämällä myymälöiden tuotevalikoimaa, varmistamalla paras mahdollinen hinta-laatusuhde ja kehittämällä asiakaskokemusta myymälöissä. Tuotevalikoimansa kehittämiseksi Tokmanni uudistaa myös hankintakanaviaan ja tehostaa toimitusketjujaan sekä panostaa laadun varmistamiseen. Yhtiön strategian mukaiset uudistukset on otettu markkinoilla erittäin positiivisesti vastaan.

– Olemme päivittäneet myymäläpohjat ja esillepanon sekä myymälän tuotetarjonnan Tokmannin konseptin mukaiseksi. Tuloksena on laajentunut asiakaskunta, joka näkyy meillä myynnin kasvuluvuissa, Heikki Väänänen sanoo.

Osana Tokmannin kasvustrategiaa yhtiön tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoaan yli 10 000 neliömetrillä vuodessa. Osana tätä yhtiön tavoitteena on avata vuosittain kolmesta viiteen uutta myymälää. Uusin Tokmanni-myymälä avattiin tämän vuoden huhtikuussa Saarijärvelle. Toukokuussa Tokmanni-ketju laajenee entisestään, kun Rovaniemelle avataan yhtiön pohjoisin myymälä. Lisäksi päätös Tokmannin tulosta Siilinjärvelle on tehty ja uusi myymälä on tarkoitus avata syksyllä. Uusien myymälöiden ohella yhtiö etsii nykyisille myymälöille uusia, liikenneyhteyksiltään parempia sekä valikoimiltaan suurempia ja sitä kautta paikkakuntien asukkaita monipuolisemmin palvelevia liiketiloja. Hyvinkään ja Pirkkalan nykyiset myymälät muuttavat syksyllä uusiin liiketiloihin.

TOKMANNI OY

Heikki Väänänen