Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskuksen avajaiset Mäntsälässä 9.10.2008

Tokmanni-konsernin Suomen suurimman kaupan tarpeisiin yhdellä kertaa rakennetun hallinto- ja logistiikkakeskuksen virallisia avajaisia vietetään tänään, torstaina 9.10.2008 klo 18.30 alkaen.

Tänään avattava Tokmanni-konsernin hallinto- ja logistiikkakeskus on valmistunut vaiheittain vuoden 2008 aikana siten, että ensimmäinen osa otettiin käyttöön maaliskuussa 2008. Kuluneen kevään ja kesän aikana yhtiön logistiikkakeskukset Hyvinkäältä, Kajaanista ja Kuusankoskelta on keskitetty Mäntsälään. Tampereen ja Pirkkalan logistiikkakeskusten muutto Mäntsälään on parasta aikaa käynnissä Myös kaikki pääkonttoritoiminnot siirtyivät elokuun alussa Mäntsälään.

Mäntsälän logistiikkakeskus on Suomen suurin yhdellä kertaa kaupan tarpeisiin rakennettu logistiikkakiinteistö. Rakennuksen pinta-ala on ensimmäisessä rakennusvaiheessa noin 74 400 m², josta toimistotilojen osuus on noin 6 000 m² ja varaston osuus noin 68 000 m². Tontin pinta-ala on 145 000 m² (14,5 ha). Samalle alueelle voidaan rakentaa toisessa vaiheessa pohjapinta-alaltaan 38 000 m²:n lisärakennus, joka voidaan kytkeä kiinni jo valmiina olevaan rakennukseen.

Rakennuksen 6 000 neliön toimistotilat sijoittuvat kolmeen kerrokseen. Ensimmäisessä kerroksessa on keittiötilojen lisäksi myös vastaanotto, ravintola, auditorio sekä neuvottelu- ja majoitustiloja. Logistiikkakeskuksen ravintola sijoittuu koko rakennuksen korkuiseen valopihaan. Valopiha on jaettu kahteen osaan kattoon saakka ulottuvalla sillalla, jossa sijaitsee neuvotteluhuoneita.Toisessa kerroksessa on toimisto- ja neuvottelutiloja sekä avotilaa. Kolmannessa kerroksessa on toimisto- ja neuvottelutilojen lisäksi saunosasto, lisää lepotiloja sekä terassi. Toimisto-osan suunnitelusta on vastannut Arkkitehtitoimisto VG-Group Oy:n arkkitehti Jouni Saarinen ja sisustussuunnitelusta Valvomo Oy:n sisustusarkkitehti Kari Sivonen.

Varastohalli on jaettu palomuurin kaltaisella seinällä kolmeen osaan, jolla myös toimisto-osa on erotettu varastosta. Hallin jakaminen kolmeen osaan mahdollisti vaiheittaisen käyttöönoton. Logistiikan ollessa täysillä toiminnassa, tulee siellä käymään päivittäin noin 160 rekkaa. 360 metriä pitkän läpivirtausvaraston pohjoisella puolella on 42 lastauslaituria ja eteläsivulla 35. Logistiikkakeskuksessa on käytetty runsaasti kotimaisia alihankkijoita. Esimerkiksi hyllykalusteena on kotimaisen Kastenin hyllyt, kaikkiaan noin 60 kilometriä hyllypylväitä. Lisäksi varastossa on käytössä noin 150 suomalaisen valmistajan Roclan trukkia. Varastossa on noin 80 000 lavapaikkaa ja noin 15 000 nimikettä. Keskimääräinen vuorokausivirta on noin 3 000 lavaa, noin 700 000 trukkilavaa vuodessa. Kahdessa erillisessä varastohallissa on palavien aineiden varasto. Logistiikkaosan suunnittelusta on vastannut arkkitehti Tuukka Rautavirta.

Kiinteistössä on hyödynnetty uusinta suomalaista rakennusosaamista. Esimerkiksi varaston lattiassa on käytetty kestävää Confalt-materiaalia noin 53 000 m³, jossa on käytetty sekä betonia että asfalttia. Pinnoitteessa yhdistyy asfaltin joustavuus ja betonin lujuus, eikä päällysteeseen jää saumoja. Varaston puolella on käytetty kattolämmitystä, joka ehkäisee pölyn siirtymistä, jolloin ns. kartonkipölyn määrä vähenee.

Rakennuksen julkisivu on muovipinnoitettua teräsohutlevyä ja Finnforestin kuningaspaneelia. Varastossa on käytetty vaalean harmaata terästä. Toimistokerroksen ikkunoiden sekä varaston yläosaa kiertävän ikkunanauhan suojana on aurinkosäleikkö. Sisätiloissa käytetty puuteema näkyy parhaiten valopihan vaahteraviilutetussa seinässä ja muualla laajalti käytetyissä koivurima-alakatoissa. Kalusteet ovat lehtikuusta. Puuteema toistuu myös alakerran auditoriossa. Auditorion sivuseinät ovat taiteilija Ilona Ristan muotoilemat. Koivulevyyn jyrsityt muodot ovat kuin lehdistö seinillä. Vaikutelmaa on tehostettu led-valoin. Pääjulkisivun edessä on koskiaiheinen vesiallas, jonka keskelle on sijoitettu kesäravintola. Altaan reunat ovat mäntsäläläistä graniittia. Myös rakennuksen sisätiloissa on vesielementti. Pääportaiden alla on peilein tehostettu vesiaihe ja ravintolan takaseinälle tulee edestä ja takaa valaistava vesiteema.

Uusi hallinto- ja logistiikkakeskus työllistää tällä hetkellä n. 352 henkilöä. Hallinnossa on noin 130 työntekijää ja logistiikkapuolella noin 222 työntekijää, työntekijöistä osa on vuokratyövoimaa. Syksyn aikana henkilökunnan lukumäärä tulee kasvamaan vielä lähes sadalla henkilöllä.

Mäntsälän logistiikkakeskuksen kvr-rakentajana ja pääurakoitsijana on toiminut Palmberg-konserniin kuuluva Oka Oy. Hankkeen pääsuunnittelijana on VG-Group Oy. Rakennuttajana toimi Tokmanni-konsernin tytäryhtiö Mäntsälän Logistiikkakeskus Oy. Rakennuttamisesta sekä valvonnasta vastasi Uudenmaan Valontamestarit Oy UVM. Logistiikkakeskus on myyty elokuussa 2008 Capman Re Estate II Ky:lle. Tokmanni on vuokrannut tilat käyttöönsa 25 vuoden vuokrasopimuksella.

Avajaisjuhlassa on läsnä tavarantoimittajien, sidosryhmien ja rakennusprojektiin osallistuneiden yritysten johtoa lähes 1000 henkeä. Kutsuvieraille on järjestetty kuljetukset Joensuusta, Lahdesta ja Helsingistä. Tilaisuuden avajaissanat lausuu Tokmanni-konsernin hallituksen puheenjohtaja Jukka Järvelä. Juhlapuhujina ovat Eduskunnan puhemies Sauli Niinistö, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen sekä rakentajan edustajana Oka Oy:n toimitusjohtaja Jorma Tamminen. Puheiden jälkeen Metropoliitta Ambrosius vihkii logistiikkakeskuksen tilat käyttöön. Ilta päättyy juhlailotulitukseen.

Tokmanni-konserni on Suomen suurin halpakauppaketju. Konserniin kuuluu 132 myymälää seitsemän eri brandin alla; Tokmanni, Tarjoustalo, Vapaa Valinta, Robinhood, Maxi-Makasiini, Maxi-Kodintukku ja Säästöpörssi. Myymäläverkosto kattaa koko Suomen etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Pohjoisin myymälä on Keminmaalla ja eteläisin Hangossa. Konsernin liikevaihto tulee olemaan kuluvana vuonna noin 580 miljoonaa euroa. Yritys työllistää tällä hetkellä runsaat 2 700 henkilöä.

Tokmanni konsernin omistajia ovat pääomasijoittaja CapManin hallinnoimat rahastot n. 51 prosentin osuudella, Kyösti ja Kari Kakkosen omistama Joensuun Kauppa ja Kone Oy n. 24 prosentin osuudella sekä Seppo Saastamoisen omistama Suomen RH-Yhtiö Oy 24 prosentin osuudella. Lisäksi muu toimiva johto omistaa konsernista n. 1 prosentin osuuden.