Tokmannin ja Etevan yhteistyö jatkuu – Yhteinen työvalmennusprojekti laajenee entisestään

Tokmanni     Uutinen     29.11.2021 klo 12.10

Kuva: Leena Heikkinen

Tokmanni tukee Etevan   toimintaa tänäkin vuonna. Etevan asiakkaat ovat pakanneet Tokmannin joululahjapakkauksia eri puolilla Etelä-Suomea järjestettävissä työharjoitteluissa. Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ovat halutessaan päässeet opettelemaan työelämän taitoja ja pelisääntöjä sekä nauttimaan yhdessä tekemisestä. Eteva on yksi Suomen suurimmista vammaisalan osaamiskeskuksista.

Meillä kaikilla on oikeus osallisuuteen, työhön ja toimintaan. Yhteistyöllään Tokmanni ja Eteva antavat Etevan asiakkaille konkreettisen mahdollisuuden tutustua turvallisesti työelämään ohjaajien ja työvalmentajien tukemina. Toiminnan lähtökohtana ovat vapaaehtoisuus, jokaisen työharjoittelijan toiveet, kiinnostus ja erityistarpeet, sillä oman työnsä saa esimerkiksi tauottaa itse ja työtä saa tehdä omaan tahtiin.

– Etevan tehtävänä on tuottaa palveluja erityistä tukea tarvitseville henkilöille sekä heidän perheilleen. On erityisen hienoa, että me Tokmannilla olemme jälleen päässeet mukaan tähän toimintaan ja voimme tarjota mielekästä tekemistä Etevan asiakkaille. Aiempi yhteistyömme on saanut paljon positiivista palautetta hankkeeseen osallistuneilta ja heidän perheiltään. Pidämme erittäin merkityksellisenä sitä, että yhteistyömme avulla Etevan asiakkaat pääsevät mukaan työelämään, joka tuo sosiaalisia kontakteja ja tekemistä päivään, kertoo Sirpa Huuskonen, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.

Joululahjojen pakkausprojektissa on ollut mukana kaikkiaan 151 Etevan asiakasta Raaseporin, Lohjan, Saukkolan, Vihdin, Karkkilan, Porvoon, Loviisan, Mäntsälän, Espoon ja Järvenpään yksiköistä. Pakattavien tuotteiden määrä on edellisvuotta suurempi, kaiken kaikkiaan erilaisia joululahjapaketteja on tehty noin 38 000 kappaletta. Joululahjapakkaukset sisältävät muun muassa kahvia, glögiä, pipareita, suklaata, jouluteetä ja hunajaa, ja niitä on myynnissä Tokmannin kaikissa myymälöissä ja verkkokaupassa.

– Viime vuonna Tokmannin maksamasta korvauksesta osa maksettiin suoraan pakkaamista tehneille työosuusrahana. Loppusumma jaettiin työhön osallistuneisiin yksiköihin, joissa asiakkaat itse saivat päättää, mitä yhteistä hyvinvointia edistävää rahalla hankitaan. Viime vuonna hankittiin esimerkiksi hierontatuoli, kaiuttimia ja Ipadeja. Tämän vuoden hankintoja ei vielä ole päätetty, mutta kova pohdinta asiakkailla on jo meneillään, kertoo Etevan vt. toimitusjohtaja Sampo Salo.

Etevan palveluiden piirissä ovat kehitysvammaiset, aikuisiällä vammautuneet, mielenterveyskuntoutujat sekä muut erityistä tukea tarvitsevat henkilöt.

Sirpa Huuskonen
henkilöstöjohtaja
Tokmanni

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 000 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.