• Tokmanni Group Oyj/

Tokmannin ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n monivuotisella yhteistyöllä edistetään kotimaista mielenterveystyötä ja kriisiauttamista – Asiakkaiden tuella kerrytettiin mm. 10 000 euron rahalahjoitus

Tokmanni     Lehdistötiedote     25.8.2023 klo 10.30

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio (vasemmalla) vastaanotti 10 000 euron arvoista lahjoitusta symboloivan plakaatin Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaavalta johtajalta Sirpa Huuskoselta Helsingissä keskiviikkona 9.8.2023. Kuva: Viivi Virtanen / MIELI Suomen Mielenterveys ry

Mielenterveys on arjen voimavara, terveyttä ja toimintakykyä sekä kykyä kohdata elämän yllätyksiä. Tokmanni on jo vuodesta 2018 tehnyt yhteistyötä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa. Tokmanni on esimerkiksi myynyt järjestön vihreitä Mielinauhoja ja auttanut siten kerryttämään lähes 200 000 euroa kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Lisäksi elokuussa – kiitos Tokmannin asiakkaiden tuen – Tokmanni lahjoitti järjestölle 10 000 euroa.

Pitkäaikaisella yhteistyöllään Tokmanni ja MIELI Suomen Mielenterveys ry haluavat kannustaa ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista, vähentää mielen ongelmiin liittyvää leimautumista sekä kerätä rahaa kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen.

– Jokainen meistä kohtaa elämässään erilaisia epävarmuutta herättäviä, mielen solmuun laittavia ikäviä tilanteita. Mielen hyvinvoinnin edistäminen on äärimmäisen merkityksellistä, ja pidämme MIELI Suomen Mielenterveys ry:n työtä tällä saralla erittäin arvokkaana, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

Sekä Tokmanni ja MIELI Suomen Mielenterveys ry että Tokmannin asiakkaat ovat yhteistyön alusta saakka halunneet nähdä konkreettisia tuloksia mielenterveyden edistämisessä ja ongelmien ehkäisemisessä.

– Viime vuodet ovat olleet poikkeuksellisen kuormittavia, mikä näkyy yhteydenottojen määrän kasvuna Kriisipuhelimessa. Lahjoitukset ovat mahdollistaneet nopean reagoinnin muuttuviin tilanteisiin. Olemme voineet kouluttaa kriisiauttamiseen uusia vapaaehtoisia ja laajentaa chatin aukioloaikaa. Venäjän hyökättyä Ukrainaan pystyimme käynnistämään avun tarjoamisen myös ukrainan kielellä, MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio kertoo.

Mielenterveyttä voi ja kannattaa vahvistaa, sillä mielen hyvinvointi auttaa kestämään myös kriisejä, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen (vasemmalla) ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio muistuttavat. Kuva: Viivi Virtanen / MIELI Suomen Mielenterveys ry

Tänä vuonna myös 10 000 euron rahalahjoitus

Vuosien 2018–2023 Tokmannin Mielinauhojen myynti on tuottanut lähes 200 000 euroa kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Tänä vuonna Tokmanni järjesti hyväntekeväisyyskampanjan, jossa se lupasi lahjoittaa Mielinauha-keräykseen viisi senttiä jokaisesta 30.3.–30.6.2023 myymästään Arki 360° -tuotteesta. Elokuussa luovutettiin 10 000 euron rahalahjoitus MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle.

– Jokainen kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen yhteistyömme myötä kerätty euro tulee varmasti tarpeeseen. Olemme erittäin iloisia siitä, että henkilökuntamme ja asiakkaamme ovat auttaneet tekemään Mielinauha-keräyksistä onnistuneita. Kiitämme lämpimästi kaikkia keräyksiin tavalla tai toisella osallistuneita, Huuskonen kertoo.

– Olemme todella kiitollisia Tokmannin ja kaikkien Tokmannin asiakkaiden mielenterveystyölle antamasta tuesta. Se kertoo välittämisestä ja yhteisvastuusta, jota erityisesti vaikeina aikoina tarvitaan, muistuttaa Partio.

Jokainen mieli on joskus solmussa. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n valtakunnallinen Mielinauha-kampanja järjestettiin tänä vuonna 30. maaliskuuta - 30. kesäkuuta. Tänä vuonna Mielinauha-kampanjaan oli mahdollista osallistua esimerkiksi lahjoittamalla rahaa tai ostamalla neljän euron arvoisia Mielinauhoja Tokmannilta tai muilta jälleenmyyjiltä tai Tokmannin omiin merkkeihin kuuluvan Arki 360°:n tuotteita Tokmannilta. Tokmanni lupasi lahjoittaa jokaisesta kampanja-aikana myymänsä Arki 360° -tuotteen hinnasta viisi senttiä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Tulokseksi saatiin 10 000 euron rahalahjoitus. Kuva: Tokmanni

Mielinauha-kampanja lyhyesti:

• Mielinauha on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n vuosittain järjestämä kampanja, jolla tuetaan mielenterveystyötä ja kriisiauttamista, kannustetaan ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista sekä vähennetään mielen ongelmiin liittyvää leimautumista.
  • Tänä vuonna kampanjaa tähditti suosikkilaulaja Erin. Kampanjan viesti oli ”Jokainen mieli on joskus solmussa”.

Lue lisää mielenterveystyöstä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n verkkosivuilta mieli.fi ja Tokmannin vastuullisuustyöstä Tokmannin verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

TOKMANNI JA MIELI SUOMEN MIELENTERVEYS RY

Sirpa Huuskonen
johtaja, henkilöstö ja vastuullisuus
Tokmanni

sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni

Jutta Kajander
MIELI Suomen Mielenterveys ry:n markkinointiviestintä

jutta.kajander(at)mieli.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

MIELI Suomen Mielenterveys ry

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

Tokmanni-konserni

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden suurimmista halpakauppakonserneista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 360:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.