Tokmannin liiketoimintakatsaus 1.1.–30.9.2020: Kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi ja vertailukelpoinen liikevoitto parani

Tokmanni Group Oyj        Liiketoimintakatsaus        Tilintarkastamaton        29.10.2020 klo 8.30

Keskeistä KOLMANNELTA neljännekseltä 2020

• Liikevaihto kasvoi 13,1 % (9,9 %) ja oli 261,7 milj. euroa (231,5)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 11,6 % (4,9 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 89,0 milj. euroa (82,0) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 34,0 % (35,4 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 24,0 milj. euroa (21,9), 9,2 % liikevaihdosta (9,5 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 6,1 milj. euroa (18,0)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,29 euroa (0,27)

Keskeistä katsauskaudelta TAMMI-SYYSKUU 2020

• Liikevaihto kasvoi 13,2 % (9,5 %) ja oli 746,7 milj. euroa (659,5)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 11,8 % (4,9 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 251,4 milj. euroa (225,1), ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 33,7 % (34,1 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 54,9 milj. euroa (38,4), 7,4 % liikevaihdosta (5,8 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 61,5 milj. euroa (27,5)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa (0,41)

TOKMANNIN VUODEN 2020 NÄKYMÄT

Tokmanni ennustaa vahvaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevaihdon kasvua vuodelle 2020.

Konsernin kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoittomarginaali) odotetaan paranevan viime vuodesta.

Toimitusjohtaja Mika Rautiainen:

MYYNTI KASVOI VAHVASTI, tokmanni valmiina vuoden tärkeiMpään sesonkiin

Kolmannella neljänneksellä Tokmannin liikevaihto kasvoi 13,1 % ollen 261,7 milj. euroa (231,5). Erityisen vahvasti kasvoivat piha- ja puutarhakalusteiden, urheilu- ja harrastustuotteiden, kodin pesu- ja puhdistusaineiden sekä papereiden ja elintarvikkeiden myynnit. Verkkokaupan liikevaihto kasvoi 154,8 %.

Pukeutumisen alennusmyynnit ja selkeästi erilainen myynnin rakenne johtivat matalampaan myyntikatemarginaaliin kolmannella neljänneksellä. Pukeutumisessa onnistuimme kuitenkin saavuttamaan edellisvuoden myynnin tason ja liiketoiminnan kannalta normaalin varaston arvon.

Tokmannin liikevaihdon vahva kasvu ja kulujen tarkka hallinta mahdollistivat myyntikatemarginaalin laskusta huolimatta liiketuloksen parannuksen.

Vuoden viimeinen neljännes on Tokmannille sekä liikevaihdollisesti että tuloksellisesti merkittävin. Tokmannilaiset ovat tehneet erinomaista työtä joulusesonkiin valmistautumisessa. Uskomme myynnin vahvaan kasvuun myös viimeisellä neljänneksellä sekä myyntikatemarginaalin normalisoitumiseen.

Teemme kaikkemme asiakkaiden turvallisen asioinnin varmistamiseksi ja henkilökunnan terveyden turvaamiseksi.

Koronaviruksen vaikutukset Tokmannin liiketoimintaan

Syksyllä koronatilanne on kiihtynyt ja kolmannen neljänneksen aikana epidemiatilanne kehittyi huonompaan suuntaan. Kuluttajaluottamus on myös heikentynyt, mikä saattaa näkyä vähittäiskaupassa pidemmällä aikavälillä.

Asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuutta vahvistavia toimenpiteitä jatketaan ja lisätään tarvittaessa. Tokmanni noudattaa PTY:n ohjeistuksia ja alueellisten viranomaisten suosituksia (sairaanhoitopiiri tai alueen yhteistyöryhmä).

Koronaepidemian aikana Tokmannin tietoon on tullut seitsemän varmennettua henkilökunnan koronatartuntaa syyskuun loppuun mennessä. Kaikki Tokmannin myymälät ovat olleet avoinna koronaepidemian aikana.

Tokmannilla on Kiinassa hankintayhtiö norjalaisen halpakaupan Europrisin kanssa. Tokmannin tärkein sesonki on joulusesonki, jossa tuonnilla Kiinasta on iso merkitys. Joulun tuotteet saapuivat suunnitelmien mukaan edellisvuotta aikaisemmin Suomeen ja osa niistä on toimitettu jo myymälöihin.

Tokmannin kannalta logistiikkakeskuksen ja toimitusketjun toimintavarmuus ovat kriittisiä. Myymälöiden hyllysaatavuus on tällä hetkellä hyvällä tasolla ja tuotteet saapuvat myymälöihin suunnitelmien mukaisesti. Tokmanni on varautunut alkuvuotta paremmin pandemian mahdollisesti aiheuttamiin uusiin häiriöihin ja turvallisuustoimet ovat laajasti käytössä.

Tokmannin likviditeettiasema on hyvä. Yhtiön rahavarat sekä nostamattomat luottolimiitit olivat syyskuun 2020 lopussa yhteensä 67,0 miljoonaa euroa (30.9.2019: 65,2). Tokmannilla on taseessaan 100 milj. euron pitkäaikainen laina, joka nykyehdoilla erääntyy lokakuussa 2021. Yhtiö valmistelee lainan jatkamista tai uudelleenrahoittamista.

Avainluvut
7-9/
7-9/
Muutos
1-9/
1-9/
Muutos
1-12/
Liikevaihto, milj. euroa 261,7 231,5 13,1 % 746,7 659,5 13,2 % 944,3
Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon
kehitys, %
11,6 4,9 11,8 4,9 4,3
Asiakasmäärän muutos % 4,3 7,4 3,6 7,4 6,9
Myyntikate, milj. euroa 89,0 82,4 8,0 % 251,3 225,4 11,4 % 325,2
Myyntikatemarginaali, % 34,0 35,6 33,7 34,2 34,4
Vertailukelpoinen myyntikate, milj. euroa 89,0 82,0 8,5 % 251,4 225,1 11,6 % 325,3
Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali, % 34,0 35,4 33,7 34,1 34,4
Liiketoiminnan kulut -49,4 -45,6 8,3 % -151,4 -144,8 4,6 % -198,9
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut -49,5 -45,7 8,3 % -150,8 -144,0 4,7 % -197,9
Käyttökate, milj. euroa 40,4 37,6 7,3 % 102,7 83,5 22,9 % 130,6
Käyttökatemarginaali, % 15,4 16,3 13,8 12,7 13,8
Vertailukelpoinen käyttökate, milj. euroa 40,3 37,2 8,4 % 103,3 84,0 23,1 % 131,6
Vertailukelpoinen käyttökatemarginaali, % 15,4 16,1 13,8 12,7 13,9
Liikevoitto, milj. euroa 24,1 22,3 7,9 % 54,3 38,0 42,9 % 69,4
Liikevoittomarginaali, % 9,2 9,7 7,3 5,8 7,3
Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa 24,0 21,9 9,9 % 54,9 38,4 43,0 % 70,4
Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali, % 9,2 9,5 7,4 5,8 7,5
Nettorahoituskulut, milj. euroa -2,5 -2,6 -3,5 % -7,5 -7,9 -4,2 % -10,5
Nettoinvestoinnit, milj. euroa * 2,0 3,6 -46,2 % 8,3 12,0 -30,7 % 15,4
Nettovelat / vertailukelpoinen käyttökate ** 2,6 3,4 2,6 3,4 2,9
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa 6,1 18,0 61,5 27,5 84,0
Sijoitetun pääoman tuotto, % 4,1 3,9 9,2 6,6 11,8
Sijoitetun pääoman tuotto, % liukuva 12 kk 14,2 10,9 14,2 10,9 11,8
Oman pääoman tuotto, % 10,0 10,2 21,6 15,5 26,8
Oman pääoman tuotto, % liukuva 12 kk 33,1 27,9 33,1 27,9 30,1
Omavaraisuus, % 24,7 22,4 24,7 22,4 25,3
Osakkeiden lukumäärän painotettu
keskiarvo tilikauden aikana (1 000 kpl)
58 819 58 869 58 830 58 869 58 869
Laimennettu osakkeiden lukumäärän
painotettu keskiarvo kauden aikana
(1 000 kpl)
58 851 58 869 58 848 58 869 58 869
Laimentamaton osakekohtainen tulos
(euroa/osake)
0,29 0,27 0,64 0,41 0,80
Laimennettu osakekohtainen tulos
(euroa/osake)
0,29 0,27 0,63 0,41 0,80
Henkilöstö kauden lopussa 3 956 3 591 3 956 3 591 3 659
Henkilöstö keskimäärin 3 996 3 754 3 811 3 655 3 647

* Nettoinvestoinnit ilman pitkäaikaisia saamisia muilta
** Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate

Vertailtavuuteen vaikuttavat oikaisut

Tokmanni raportoi käyttökatetta ja liikevoittoa avainlukuinaan ja tekee oikaisuja, jotka parantavat vertailtavuutta sekä antavat paremman kuvan yhtiön toiminnallisesta tuloksesta. Käyttökate ei ole IFRS-tunnusluku ja se kuvaa liikevoittoa ennen poistoja. Vertailukelpoinen käyttökate ja liikevoitto kuvaavat tunnuslukuja, joista on poistettu Tokmannin johdon poikkeuksellisiksi ja kertaluontoisiksi katsomat erät sisältäen muutokset sähköjohdannaissopimusten ja valuuttajohdannaisten käyvissä arvoissa, jotka Tokmanni oikaisee, koska ne ovat Tokmannin avoimiin rahavirran suojautumispositioihin liittyviä realisoitumattomia voittoja ja tappioita, eivätkä ne siten liity Tokmannin toiminnalliseen tulokseen katsauskausilla.

Tokmannin johto käyttää vertailukelpoista käyttökate- ja liikevoittomarginaalia keskeisinä tunnuslukuina Tokmannin liiketoiminnallisen tuloksen kehittymisen arvioimiseksi.

Vertailtavuuteen vaikuttavat oikaisut
Milj. euroa 7-9/2020 7-9/2019 1-9/2020 1-9/2019 1-12/2019
Myyntikate 89,0 82,4 251,3 225,4 325,2
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa 0,0 -0,4 0,1 -0,3 0,1
Vertailukelpoinen myyntikate 89,0 82,0 251,4 225,1 325,3
Liiketoiminnan kulut -49,4 -45,6 -151,4 -144,8 -198,9
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,0 0,0 0,6 0,8 1,0
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut -49,5 -45,7 -150,8 -144,0 -197,9
Käyttökate 40,4 37,6 102,7 83,5 130,6
Liikevoitto 24,1 22,3 54,3 38,0 69,4
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa 0,0 -0,4 0,1 -0,3 0,1
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,0 0,0 0,6 0,8 1,0
Vertailukelpoinen käyttökate 40,3 37,2 103,3 84,0 131,6
Vertailukelpoinen liikevoitto 24,0 21,9 54,9 38,4 70,4

Markkinakehitys

Päivittäistavarayhdistyksen PTY:n (www.pty.fi) tilaston mukaan käyttötavaramarkkina kasvoi 3,9 % kolmannella vuosineljänneksellä 2020. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi neljänneksellä yhteensä 7,5 %. Tokmanni kasvoi 13,1 %, joka oli selkeästi markkinoita enemmän.

PTY:n tilaston mukaan käyttötavaramarkkina kasvoi 0,5 % tammi–syyskuussa 2020. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi yhtensä 7,5 %. Tokmanni kasvoi tammi-syyskuussa 13,2 %, joka oli selkeästi markkinoita enemmän.

PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. On tärkeää huomioida, että PTY:n tilasto kattaa vain osan Tokmannille olennaisesta markkinasta.

Myymäläverkoston kehittäminen

Myymäläverkoston laajentaminen on yksi Tokmannin liikevaihdon ja tuloksen kehittämisen keinoista. Tokmannin uusien myymälöiden perustamis- ja käynnistysprosessi on hioutunut tehokkaaksi. Tokmannin tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostonsa yli 200 myymälään ja lisätä vuosittain uuden myyntipinta-alan määrää nettomääräisesti laskettuna noin 12 000 neliömetrillä, mikä tarkoittaa noin viittä uutta, laajennettua tai uudelleensijoitettua myymälää.

Syyskuun lopussa Tokmannilla oli 190 myymälää (30.9.2019: 189). Alkuvuoden aikana Tokmanni avasi uudet myymälät kauppakeskus Myyrmannissa, Aurassa ja Pudasjärvellä sekä laajentanut myymälöitä Helsingin kauppakeskus Citycenterissä ja Kauhajoella. Tokmanni-myymälät suljettiin alkuvuoden aikana Tampereen Tammelassa, Äänekosken keskustassa, kauppakeskus Myllyssä Raisiossa ja Vantaan kauppakeskus Isomyyrissä. Lisäksi Tokmanni avasi myymälän kauppakeskus REDIin Helsingissä lokakuussa. Loppuvuoden aikana Tokmanni avaa vielä uuden myymälän Pietarsaareen.

Tokmanni panostaa myymäläkonseptiinsa ja asiointikokemuksen jatkuvaan kehittämiseen. Esimerkiksi myymälöiden kulkureitit ovat avaria, opasteet kattavia ja tuotealueet sijoitettu selkeisiin kokonaisuuksiin.

Tokmannin määritelmän mukaan myymälää pidetään uutena tai uudelleensijoitettuna myymälänä avaamisvuotena ja sitä seuraavana kalenterivuotena. Keskimäärin uusi myymälä on kannattava noin 12 kuukauden jälkeen ja saavuttaa myymälän normaalitason noin 24 kuukauden sisällä. Uusiin ja uudelleensijoitettuihin myymälöihin kuuluvat uudet avatut myymälät, myymälöiden uudelleensijoittamiset, kun myymälän koko muuttuu 30 % tai enemmän ja kun valikoima laajenee tai supistuu merkittävästi.

Taloudellinen kehitys

Kausiluonteisuus

Tokmannin liiketoiminta on kausiluonteista, mikä vaikuttaa merkittävästi Tokmannin liikevaihtoon, liiketoiminnan tulokseen ja rahavirtoihin. Tokmannin liikevaihto, kannattavuus ja rahavirta ovat yleensä matalimmat ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja korkeimmat neljännellä vuosineljänneksellä joulumyynnin ansiosta.

Liikevaihto

Heinä–syyskuu 2020

Vuoden 2020 kolmannella neljänneksen liikevaihto kasvoi 13,1 % (9,9 %) ja oli 261,7 milj. euroa (231,5). Edellisvuotta selvästi enemmän myyneitä tuoteryhmiä kolmannella neljänneksellä olivat piha- ja puutarhakalusteiden, urheilu- ja harrastustuotteiden, kodin pesu- ja puhdistusaineiden sekä papereiden ja elintarvikkeiden myynnit. Pukeutumisen myynti oli edellisvuoden tasolla. Tokmannin verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli 1,1 % (0,5 %).

Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 11,6 % (4,9 %). Vertailukelpoisten myymälöiden asiakasmäärä kasvoi 3,6 % ja kokonaisasiakasmäärän kasvu oli 4,3 % edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Vertailukelpoisten myymälöiden keskiostos kasvoi 7,6 % ja oli 18,94 euroa (17,60).

Suoran tuonnin osuus myynnistä oli 26,3 % (25,9 %). Tämä jakautuu siten, että 17,0 % (15,7 %) on Tokmannin Shanghain hankintayhtiötä hyödyntäen hankittuja tuotteita ja 9,3 % (10,2 %) on muuta suoraa tuontia. Omien tuotemerkkien, yksinoikeusmerkkien ja merkittömien tuotteiden osuus kolmannen neljänneksen myynnistä oli 31,2 % (31,8 %).

Tammi–syyskuu 2020

Tammi–syyskuun 2020 liikevaihto kasvoi 13,2 % ja oli 746,7 milj. euroa (659,5). Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 11,8 % (4,9 %). Vertailukelpoisten myymälöiden asiakasmäärä kasvoi 2,8 % ja kokonaisasiakasmäärän kasvu oli 3,6 % edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Vertailukelpoisten myymälöiden keskiostos kasvoi 8,7 % ja oli 18,97 euroa (17,45). Tokmannin verkkokaupan osuus kokonaisliikevaihdosta oli 1,1 % (0,6 %).

Suoran tuonnin osuus myynnistä oli 25,2 % (24,3 %). Tämä jakautuu siten, että 15,5 % (14,2 %) on Tokmannin Shanghain hankintayhtiötä hyödyntäen hankittuja tuotteita ja 9,6 % (10,1 %) on muuta suoraa tuontia. Omien tuotemerkkien, yksinoikeusmerkkien ja merkittömien tuotteiden osuus tammi-syyskuun 2020 myynnistä oli 30,7 % (30,9 %).

Kannattavuus

Heinä–syyskuu 2020

Vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksen myyntikate oli 89,0 milj. euroa (82,4) ja myyntikatemarginaali oli 34,0 % (35,6 %). Vertailukelpoinen myyntikate oli 89,0 milj. euroa (82,0), mikä vastaa 34,0 %:n myyntikatemarginaalia (35,4 %). Kehitykseen vaikuttivat myynnin rakenne sekä asiakkaille tarjotut halvemmat hinnat pukeutumisen myynnin edistämiseksi.

Liiketoiminnan kulut olivat 49,4 milj. euroa (45,6), eli 18,9 % liikevaihdosta (19,7 %). Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 49,5 milj. euroa (45,7), eli 18,9 % liikevaihdosta (19,7 %). Koronaepidemiaan liittyvät toimenpiteet, kuten asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuteen liittyvät erityisjärjestelyt ovat aiheuttaneet lisäkustannuksia. Liiketoiminnan kuluissa suurin erä oli henkilöstökulut, joita lisäsi koronaepidemian leviämisen estämiseksi tehdyt työvuorojärjestelyt sekä toimituskyvyn parantamiseksi varastoon palkattu lisähenkilöstö. Henkilöstökuluja taas vastaavasti pienensivät TyEL-maksujen lakisääteinen ja väliaikainen alennus. TyEL-maksun alennuksen vaikutus neljänneksen henkilöstökuluihin oli noin 0,8 milj. euroa. Henkilöstökulut olivat 28,1 milj. euroa (26,5), eli 10,7 % liikevaihdosta (11,5 %).

Käyttökate (EBITDA) oli 40,4 milj. euroa (37,6) ja käyttökatemarginaali oli 15,4 % (16,3 %). Vertailukelpoinen käyttökate oli 40,3 milj. euroa (37,2) ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 15,4 % (16,1 %).

Liikevoitto (EBIT) oli 24,1 milj. euroa (22,3), mikä vastaa 9,2 %:n liikevoittomarginaalia (9,7 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 24,0 milj. euroa (21,9) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 9,2 % (9,5 %).

Nettorahoituskulut olivat -2,5 milj. euroa (-2,6). Tulos ennen veroja oli 21,6 milj. euroa (19,7). Verot olivat -4,3 milj. euroa (-4,0). Tulos oli 17,3 milj. euroa (15,8).

Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,29 euroa (0,27). Sijoitetun pääoman tuotto oli 4,1 % (3,9 %) ja oman pääoman tuotto oli 10,0 % (10,2 %).

Tammi–syyskuu 2020

Vuoden 2020 tammi–syyskuun myyntikate oli 251,3 milj. euroa (225,4) ja myyntikatemarginaali 33,7 % (34,2 %). Vertailukelpoinen myyntikate oli 251,4 milj. euroa (225,1), mikä vastaa 33,7 %:n myyntikatemarginaalia (34,1 %).

Liiketoiminnan kulut olivat 151,4 milj. euroa (144,8), eli 20,3 % liikevaihdosta (21,9 %) Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 150,8 milj. euroa (144,0), eli 20,2 % liikevaihdosta (21,8 %). Liiketoiminnan kulujen kasvu johtui ensisijaisesti korkeasta myyntivolyymista. Henkilöstökulut olivat 87,8 milj. euroa (84,1), eli 11,8 % liikevaihdosta (12,8 %).

Käyttökate (EBITDA) oli 102,7 milj. euroa (83,5), ja käyttökatemarginaali oli 13,8 % (12,7 %). Vertailukelpoinen käyttökate oli 103,3 milj. euroa (84,0) ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 13,8 % (12,7 %).

Liikevoitto (EBIT) oli 54,3 milj. euroa (38,0), mikä vastaa 7,3 %:n liikevoittomarginaalia (5,8 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 54,9 milj. euroa (38,4) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 7,4 % (5,8 %).

Nettorahoituskulut olivat -7,5 milj. euroa (-7,9). Tulos ennen veroja oli 46,8 milj. euroa (30,1). Verot olivat -9,4 milj. euroa (-6,1). Tulos oli 37,4 milj. euroa (24,0).

Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,63 euroa (0,41). Sijoitetun pääoman tuotto oli 9,2 % (6,6 %) ja oman pääoman tuotto oli 21,6 % (15,5 %).

Tase, rahoitus ja rahavirta

Tokmannin vaihto-omaisuus oli 257,0 milj. euroa (237,4) syyskuun lopussa. Vaihto-omaisuuden kasvu johtui erityisesti joulumyyntiin tarkoitettujen tavaroiden aikaistetusta saapumisesta.

Konsernin vuoden 2020 kolmannen neljänneksen liiketoiminnan rahavirta oli 6,1 milj. euroa (18,0). Parantuneen tuloksen ja pienemmän vaihto-omaisuuden kasvun myötä tammi–syyskuun rahavirta kasvoi edellisvuodesta ollen 61,5 milj. euroa (27,5). Tokmannin rahavarat olivat syyskuun lopussa 18,0 milj. euroa (6,2) ja rahoitusasema on vakaa.

Syyskuun lopussa 2020 Tokmannilla oli korollista velkaa yhteensä 413,8 milj. euroa (424,6), josta pitkäaikaisia rahoituslaitos- ja yrityslainoja on 100,0 milj. euroa (100,0) ja lyhytaikaisia rahoituslaitos- ja yrityslainoja 10,0 milj. euroa (18,0). Loput velat ovat IFRS 16 -standardin perusteella raportoitavia vuokravelkoja.

Nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA (liukuva 12 kk) oli 2,6 syyskuun lopussa (3,4). Tokmannin aikomuksena on säilyttää tehokas pitkän aikavälin pääomarakenne ja pitkän aikavälin tavoitteena on, että nettovelan suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen on alle 3,2.

Tokmannin omavaraisuusaste oli 24,7 % (22,4 %) syyskuun 2020 lopussa.

Investoinnit

Vuoden kolmannen neljänneksen nettoinvestoinnit olivat 2,0 milj. euroa (3,6). Investoinnit kohdistuivat pääosin myymäläverkoston laajentamiseen ja myymälöiden kunnostamiseen.

Tammi–syyskuun 2020 nettoinvestoinnit olivat 8,3 milj. euroa (12,0). Koronaviruksen seurauksena osa suunnitelluista investoinneista on siirtynyt vuodelle 2021. Vuoden 2020 investointien odotetaan olevan noin 12–13 milj. euroa.

Henkilöstö

Tokmanni on merkittävä työllistäjä Suomessa ja konsernilla oli 3 956 (3 591) työntekijää syyskuun 2020 lopussa. Keskimäärin Tokmannin palveluksessa oli 3 811 (3 655) henkilöä tammi–syyskuun aikana.

Tammi–syyskuun 2020 henkilöstökulut olivat 87,8 milj. euroa (84,1), 11,8 % liikevaihdosta (12,8 %). Kaupan alan työehtosopimuksen piirissä olevien työntekijöiden palkkoja korotettiin 1.4.2020 alkaen 2,0 %. Enemmistö Tokmannin työntekijöistä kuuluu sopimuksen piiriin. Koronaepidemian takia TyEL-maksuihin päätettiin tehdä lakisääteinen ja väliaikainen alennus ajalle 1.5.–31.12.2020. TyEL-maksun alennuksen vaikutus Tokmannin kolmannen neljänneksen henkilöstökuluihin oli noin 0,8 milj. euroa.

Riskit ja liiketoiminnan epävarmuustekijät

Tokmannin riskejä ja epävarmuustekijöitä on kuvattu yksityiskohtaisesti yhtiön puolivuosikatsauksessa 2020. Katsauskauden aikana ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia riskeissä.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Tokmanni Group Oyj:n hallitus päätti 28.10.2020 täsmentää yrityksen palkitsemispolitiikan puitteissa toimitusjohtajan palkitsemista siten, että toimitusjohtajalle luovutetaan vastikkeetta yhtiön osakkeita enintään 12 000 kappaletta palkitsemisjakson aikana, joka alkaa 1.11.2020 ja päättyy 31.10.2023.

TOKMANNIN VUODEN 2020 NÄKYMÄT

Mäntsälässä 29.10.2020

Tokmanni Group Oyj

IR-kalenteri

Tokmanni Group Oyj julkaisee vuoden 2021 aikana tilinpäätöstiedotteen, puolivuosikatsauksen ja kaksi liiketoimintakatsausta seuraavan aikataulun mukaisesti:

12.2.2021: tilinpäätöstiedote 2020
29.4.2021: liiketoimintakatsaus, tammi-maaliskuu 2021
29.7.2021: puolivuotiskatsaus, tammi-kesäkuu 2021
29.10.2021: liiketoimintakatsaus, tammi-syyskuu 2021

Vuoden 2020 hallituksen toimintakertomus ja tilinpäätös julkaistaan viikolla 8.

Tokmannin varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi 23.3.2021. Tokmannin hallitus kutsuu yhtiökokouksen koolle myöhemmin.

Tulospresentaatio

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Markku Pirskanen esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille suomeksi kello 10.00 ja englanniksi kello 11.30. Suomenkielinen tilaisuus järjestetään Scandic Simonkentässä, Simonkatu 9, 00100 Helsinki, Bulsa-Freda-kokoustila.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat tai seuraavan linkin kautta: https://tokmanni.videosync.fi/2020-q3-tulokset. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa osallistujatunnusta.

Suomi: (09) 8171 0310
Ruotsi: +46 8 5664 2651
UK: +44 33 3300 0804
Yhdysvallat: +1 63 1913 1422

Osallistujatunnus, suomenkielinen webcast: 71317790#
Osallistujatunnus, englanninkielinen webcast: 24112632#

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Markku Pirskanen, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, markku.pirskanen(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 700 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä oli eri puolilla Suomea lähes 200 myymälää.