Tokmannin liiketoimintakatsaus 1.1.–31.3.2021: Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 13,6 % ja vertailukelpoinen liikevoitto parani merkittävästi

Tokmanni Group Oyj        Liiketoimintakatsaus        Tilintarkastamaton        29.4.2021 klo 8.30

KESKEISTÄ ENSIMMÄISELTÄ NELJÄNNEKSELTÄ 2021

• Liikevaihto kasvoi 13,6 % (5,8 %) 226,1 milj. euroon (199,0)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 12,7 % (4,4 %)
  • Vertailukelpoinen myyntikate oli 74,8 milj. euroa (63,8) ja vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 33,1 % liikevaihdosta (32,1 %)
  • Vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) oli 6,8 milj. euroa (0,3), 3,0 % liikevaihdosta (0,1 %)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -22,0 milj. euroa (-23,5)
  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,07 euroa (-0,04)

TOKMANNIN NÄKYMÄT VUODELLE 2021

Tokmanni säilyttää ohjeistuksensa ennallaan. Tokmanni ennustaa lievää liikevaihdon kasvua vuodelle 2021. Konsernin euromääräisen kannattavuuden (vertailukelpoinen liikevoitto) odotetaan olevan edellisvuoden tasolla.

TOKMANNIN TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN:

Tokmannin vuosi käynnistyi erinomaisesti

Tokmannin liikevaihto kasvoi 13,6 %. Kaikki tuoteryhmät kasvoivat vahvasti, ja erityisen kovaa kasvu oli vapaa-ajan ja kodintekniikan tuotteissa. Verkkokaupan myynti kasvoi 145,5 %. Asiakaskäynnit myymälöissä pienenivät 0,8 % ja keskiostos kasvoi 14,5 %. Asiakaskäyttäytymiseen vaikutti voimakkaasti koronapandemian hallintaan liittyvät toimenpiteet ja rajoitukset. Tokmannilla koronatartunnat ovat pysyneet hyvin matalalla tasolla. Kiitos asiakkaillemme vastuullisesta toiminnasta myymälöissämme ja tokmannilaisille jaksamisesta koronakriisin keskellä.

Ensimmäisellä neljänneksellä Tokmannin myyntikatemarginaali parani selvästi. Lisäksi kulujen tiukka hallinta onnistui hyvin. Liikevaihdon kasvu, myyntikatemarginaalin paraneminen ja kulujen hallinta kirittivät liikevoiton kasvuun. Vertailukelpoinen liikevoitto oli ensimmäiselle neljännekselle ennätyksellinen 6,8 (0,3) miljoonaa euroa.

Kevätsesonki on käynnistynyt valtaosassa Suomea. Tokmannin uusi kevät- ja kesävalikoima on lähes kokonaisuudessaan saatavilla myymälöissämme. Kansainvälisiin kuljetuksiin liittyvät tekijät on tähän mennessä onnistuttu järjestämään siten, että Tokmannin liiketoiminnalle ei aiheudu merkittäviä haittoja.

Maaliskuussa pidetyssä pääomamarkkinapäivässä Tokmanni julkisti uudet taloudelliset tavoitteet. Olemme aloittaneet määrätietoiset toimenpiteet näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaiken toimintamme keskiössä on asiakasluottamus ja -uskollisuus.

Avainluvut
Oman pääoman tuotto, % 2,4 -1,4 35,4
Oman pääoman tuotto, % liukuva 12 kk 39,8 29,9 37,4
Omavaraisuus, % 22,7 25,3 27,7
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo tilikauden
aikana (1 000 kpl)
Laimennettu osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo
kauden aikana (1 000 kpl)
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,07 -0,04 1,21
Laimennettu osakekohtainen tulos (euroa/osake) 0,07 -0,04 1,21
Henkilöstö kauden lopussa 3 876 3 556 4 056
Henkilöstö keskimäärin 3 842 3 518 3 873

* Nettoinvestoinnit ilman pitkäaikaisia saamisia muilta
** Rullaava 12 kk vertailukelpoinen käyttökate

MARKKINAKEHITYS

Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY, www.pty.fi) tilaston mukaan käyttötavaramarkkina kasvoi 7,6 % vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja etenkin kodin ja vapaa-ajan tuotteiden kehitys oli vahvaa. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi 9,3 %. Tokmannin liikevaihto kasvoi neljänneksellä 13,6 %, joka oli selkeästi markkinoita enemmän.

PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjut ovat K-Citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni ja Minimani. On tärkeää huomioida, että PTY:n tilasto kattaa vain osan Tokmannille olennaisesta markkinasta.

MYYMÄLÄVERKOSTON KEHITTÄMINEN

Myymäläverkoston laajentaminen on yksi Tokmannin liikevaihdon ja tuloksen kehittämisen keinoista. Tokmannin uusien myymälöiden perustamis- ja käynnistysprosessi on hioutunut tehokkaaksi. Tokmannin tavoitteena on kasvattaa myymäläverkostonsa yli 220 myymälään Suomessa vuoden 2025 loppuun mennessä, mikä tarkoittaa vuosittain noin kuutta uutta tai uudelleensijoitettua myymälää.

Ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa Tokmannilla oli 192 myymälää (31.3.2020: 190). Kuluvan vuoden alkupuoliskolla Tokmanni uudisti myymälänsä Hämeenlinnan Tiiriössä, Loviisan Vanhakylässä, Järvenpäässä ja Raisiossa. Kevään aikana uudistusvuorossa on Mäntsälän myymälä. Tokmanni tulee siirtymään uusiin, entistä suurempiin liiketiloihin kauppakeskusten sisällä Lahden Triossa keväällä ja Jyväskylän Forumissa syksyllä. Lisäksi Tokmanni on tehnyt sopimukset uusien myymälöiden avaamisesta Helsingin Kannelmäkeen, Iitin Kausalaan, Oulun Ruskoon, Nurmijärven kirkonkylään ja Leppävirralle. Lisätietoa aiheesta löytyy Tokmannin internetsivuilta kohdista Uudet myymälät, https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/uudet-myymalat, ja Uutiset ja media, https://ir.tokmanni.fi/fi/uutiset-ja-media.

Tokmannin määritelmän mukaan myymälää pidetään uutena tai uudelleensijoitettuna myymälänä avaamisvuotena ja sitä seuraavana kalenterivuotena. Keskimäärin uusi myymälä on kannattava noin 12 kuukauden jälkeen ja saavuttaa myymälän normaalitason noin 24 kuukauden sisällä. Uusiin ja uudelleensijoitettuihin myymälöihin kuuluvat uudet avatut myymälät, myymälöiden uudelleensijoittamiset, kun myymälän koko muuttuu 30 % tai enemmän ja kun valikoima laajenee tai supistuu merkittävästi.

TALOUDELLINEN KEHITYS

Kausiluonteisuus

Tokmannin liiketoiminta on kausiluonteista, mikä vaikuttaa merkittävästi Tokmannin liikevaihtoon, liiketoiminnan tulokseen ja rahavirtoihin. Tokmannin liikevaihto, kannattavuus ja rahavirta ovat yleensä matalimmat ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja korkeimmat neljännellä vuosineljänneksellä joulumyynnin ansiosta.

Liikevaihto tammi–maaliskuu 2021

Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksen liikevaihto kasvoi 13,6 % (5,8 %) ja oli 226,1 milj. euroa (199,0). Kaikki tuoteryhmät kasvoivat vahvasti, erityisen kovaa kasvu oli vapaa-ajan ja kodintekniikan tuotteissa. Tokmannin verkkokaupan osuus liikevaihdosta oli 1,3 % (0,6 %) ja se kasvoi 145,5 % edellisvuoteen verrattuna.

Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 12,7 % (4,4 %). Koronapandemiasta johtuen asiakaskäyttäytyminen oli edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna poikkeavaa ja noudatteli kuluneella neljänneksellä pandemia-ajan trendiä. Vertailukelpoisten myymälöiden asiakasmäärä laski 1,4 % (+1,6 %) ja kokonaisasiakasmäärä laski 0,8 % (+2,8 %) edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Vertailukelpoisten myymälöiden keskiostos kasvoi 14,3 % ja oli 19,84 euroa (17,36).

Suoran tuonnin osuus myynnistä oli 24,4 % (23,7 %). Tämä jakautuu siten, että 14,4 % (13,3 %) on Tokmannin Shanghain hankintayhtiötä hyödyntäen hankittuja tuotteita ja 10,1 % (10,4 %) on muuta suoraa tuontia. Tokmannin hallinnoimien merkkien (omat tuotemerkit, yksinoikeusmerkit ja merkittömät tuotteet) osuus ensimmäisen neljänneksen myynnistä oli 29,6 % (29,2 %).

Kannattavuus tammi–maaliskuussa 2021

Ensimmäisen neljänneksen myyntikate oli 76,0 milj. euroa (64,2) ja myyntikatemarginaali oli 33,6 % (32,2 %). Vertailukelpoinen myyntikate oli 74,8 milj. euroa (63,8), mikä vastaa 33,1 %:n vertailukelpoista myyntikatemarginaalia (32,1 %). Myyntikatemarginaalin kehitykseen vaikuttivat positiivisesti myynnin jakauma sekä suoran tuonnin ja omien tuotemerkkien osuuden kasvu.

Liiketoiminnan kulut kasvoivat ja olivat 52,7 milj. euroa (49,5), eli 23,3 % liikevaihdosta (24,9 %), joten kulujen suhteellinen osuus kehittyi myönteisesti. Liiketoiminnan kulujen euromääräinen kasvu johtui ensisijaisesti kasvaneesta myyntivolyymistä ja siihen liittyen kasvaneista henkilöstökuluista myymäläkentässä. Lisäksi kuluja kasvattivat jonkin verran lumisen talven aiheuttamat kiinteistöjen huoltotoimenpiteet sekä varautumistoimenpiteet koronaviruspandemian vaikutusten ehkäisemiseksi. Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut olivat 52,5 milj. euroa (48,5), eli 23,2 % liikevaihdosta (24,4 %). Neljänneksen henkilöstökulut olivat 30,7 milj. euroa (28,0), eli 13,6 % liikevaihdosta (14,1 %).

Käyttökate oli 24,2 milj. euroa (15,7) ja käyttökatemarginaali oli 10,7 % (7,9 %). Vertailukelpoinen käyttökate oli 23,2 milj. euroa (16,3) ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali oli 10,3 % (8,2 %).

Liikevaihdon kasvun, myyntikatemarginaalin paranemisen ja kulujen hallinnan seurauksena liikevoitto kasvoi selkeästi. Liikevoitto oli 7,8 milj. euroa (-0,4), mikä vastaa 3,5 %:n liikevoittomarginaalia (-0,2 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 6,8 milj. euroa (0,3) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali 3,0 % (0,1 %).

Nettorahoituskulut olivat -2,6 milj. euroa (-2,5). Tulos ennen veroja oli 5,2 milj. euroa (-2,9). Verot olivat -1,0 milj. euroa (0,6). Tulos oli 4,2 milj. euroa (-2,4).

Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,07 euroa (-0,04). Sijoitetun pääoman tuotto oli 1,3 % (-0,1 %). Oman pääoman tuotto oli 2,4 % (-1,4 %). Liukuva 12 kk sijoitetun pääoman tuotto oli 17,6 % (12,1 %) ja liukuva 12 kk pääoman tuotto oli 39,8 % (29,9 %).

Tase, rahoitus ja rahavirta

Tokmannin vaihto-omaisuus oli 253,7 milj. euroa (238,8) maaliskuun 2021 lopussa. Vaihto-omaisuuden kasvu johtui edellisvuotta aikaisemmasta tavaroiden saapumisesta kevätsesonkiin. Edellisvuoden vaihto-omaisuuden arvoa pienensi myös koronapandemiasta aiheutunut erittäin voimakas tuotehamstraus maaliskuun 2020 lopussa.

Konsernin ensimmäisen neljänneksen liiketoiminnan rahavirta oli -22,0 milj. euroa (-23,5). Rahavarat olivat 41,3 milj. euroa (3,3) maaliskuun 2021 lopussa ja rahoitusasema on vakaa.

Maaliskuun 2021 lopussa Tokmannilla oli korollista velkaa yhteensä 393,7 milj. euroa (425,9), josta pitkäaikaisia rahoituslaitos- ja yrityslainoja on 100,0 milj. euroa (100,0) ja lyhytaikaisia rahoituslaitos- ja yrityslainoja 0 milj. euroa (13,9).

Nettovelka/vertailukelpoinen käyttökate (liukuva 12 kk) oli 2,1 (3,1) maaliskuun 2021 lopussa. Tokmannin aikomuksena on säilyttää tehokas pitkän aikavälin pääomarakenne ja pitkän aikavälin tavoitteena on, että nettovelan suhde vertailukelpoiseen käyttökatteeseen on alle 3,2.

Tokmannin omavaraisuusaste oli 22,7 % (25,3 %).

Investoinnit

Vuoden ensimmäisen neljänneksen nettoinvestoinnit olivat 2,3 milj. euroa (3,2). Investoinnit kohdistuivat pääosin myymäläverkoston laajentamiseen ja myymälöiden kunnostamiseen sekä digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Vuoden 2021 investointien arvioidaan olevan noin 16–18 milj. euron tasolla.

Tokmanni on käynnistänyt selvityksen Mäntsälän logistiikkakeskuksen laajentamismahdollisuuksista yhdessä kiinteistönomistajan ja Mäntsälän kunnan kanssa. Alustavien suunnitelmien mukaan varastotila kasvaisi noin kolmanneksella nykyiseen verrattuna. Hankkeen mahdollisesti toteutuessa se korvaisi nykyisiä ulkopuolisia varastoja ja vaikuttaisi lähivuosien investointitasoon. Hankkeen selvitystyö on edelleen käynnissä.

HENKILÖSTÖ

Tokmanni on merkittävä työllistäjä Suomessa, ja konsernilla oli 3 876 (3 556) työntekijää maaliskuun 2021 lopussa. Keskimäärin Tokmannin palveluksessa oli 3 842 (3 518) henkilöä tammi–maaliskuun aikana. Henkilöstökulut olivat ensimmäisellä neljänneksellä 30,7 milj. euroa (28,0), eli 13,6 % liikevaihdosta (14,1 %).

KANNUSTINJÄRJESTELMÄN JATKAMINEN

Tokmanni Group Oyj:n hallitus päätti osakepohjaisen kannustinjärjestelmän jatkamisesta konsernin avainhenkilöille. Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa avainhenkilöt toteuttamaan yhtiön strategiaa ja tarjota heille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden ansaintaan ja kertymiseen perustuva palkkiojärjestelmä.

Osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakso on kalenterivuosi 2021. Järjestelmän mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2021 perustuu konsernin tulokseen per osake (EPS) ja markkina-arvon kehitykseen 1.1.–31.12.2021.

Järjestelmän kohderyhmään kuuluvat toimitusjohtaja, konsernin johtoryhmän jäsenet sekä yhtiön muita avainhenkilöitä. Ansaintajaksolta 2021 maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään 120 000 Tokmanni Group Oyj:n osaketta osakkeiden myöntöhetken markkina-arvoon perustuen. Mahdollinen palkkio, joka on luonteeltaan ansiotuloa, maksetaan yhtiön osakkeina ja mahdollisesti osittain rahana. Rahaosuudella katetaan palkkiosta kohderyhmään kuuluvalle henkilölle aiheutuvia ennakonpidätyksiä. Ansaitut osakkeet siirretään saajan arvo-osuustilille vuonna 2022 ja ne vapautuvat rajoituksista tammikuussa 2024. Mikäli kohderyhmään kuuluvan henkilön työ- tai toimisuhde päättyy ennen rajoitusjakson loppumista, osakkeet palautuvat yhtiölle.

TOKMANNIN PÄIVITETTY STRATEGIA JA TALOUDELLISET TAVOITTEET KAUDELLE 2021–2025

Tokmannin strategian kulmakivet ovat asiakasluottamuksen ja -uskollisuuden kasvattaminen sekä kustannustehokkuus. Keskeisiä toimenpiteitä näiden saavuttamiseksi ovat panostukset merkittävään valikoiman laajentamiseen, halpoihin hintoihin, asioinnin vaivattomuuteen, mielenkiintoiseen asiakaskokemukseen, myymäläverkoston laajentamiseen, henkilökuntaan, vastuullisuuteen ja toiminnan tehokkuuteen.

Päivitetty tavoite Aiempi tavoite
Liikevaihto 1,5 miljardia euroa Vertailukelpoisen liikevaihdon lievä
kasvu
Vertailukelpoinen liiketulos 150 milj. euroa Noin 9 %
Myymäläverkosto* Yli 220 myymälää Suomessa Yli 200 myymälää
Nettovelat/vertailukelpoinen
käyttökate
Alle 3,2 Alle 3,2
Osinko** Noin 70 % tilikauden
nettotuloksesta
Noin 70 % tilikauden nettotuloksesta

*Tavoitteena on lisätä myymälämäärää vuosittain noin kuudella uudella tai uudelleensijoitetulla myymälällä Suomessa.
** Osingonjakopäätös on aina riippuvainen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisistä taloudellisista ja liiketoiminnallisista olosuhteista ja tulevaisuuden näkymistä.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2021

Tokmanni Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Mäntsälässä 23.3.2021. Yhtiökokous järjestettiin niin sanotun väliaikaisen lain nojalla siten, että yhtiön osakkeenomistajat osallistuivat kokoukseen ja käyttivät osakkeenomistajan oikeuksia vain äänestämällä ennakkoon ja esittämällä ennakkoon vastaehdotuksia ja kysymyksiä. Yhtiökokouksen päätökset ja muut materiaalit löytyvät yhtiön internetsivuilta osoitteesta https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/hallinnointi/yhtiokokous/yhtiokokous2021.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Tokmannin riskejä ja epävarmuustekijöitä on kuvattu yksityiskohtaisesti yhtiön vuoden 2020 hallituksen toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä sekä yhtiön internetsivuilla osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat/tokmanni-sijoituskohteena/riskienhallinta.

TOKMANNIN VUODEN 2021 NÄKYMÄT

Vertailtavuuteen vaikuttavat oikaisut

Tokmanni raportoi käyttökatetta ja liikevoittoa avainlukuinaan ja tekee oikaisuja, jotka parantavat vertailtavuutta sekä antavat paremman kuvan yhtiön toiminnallisesta tuloksesta. Käyttökate ei ole IFRS-tunnusluku ja se kuvaa liikevoittoa ennen poistoja. Vertailukelpoinen käyttökate ja liikevoitto kuvaavat tunnuslukuja, joista on poistettu Tokmannin johdon poikkeuksellisiksi ja kertaluontoisiksi katsomat erät sisältäen muutokset sähköjohdannaissopimusten ja valuuttajohdannaisten käyvissä arvoissa, jotka Tokmanni oikaisee, koska ne ovat Tokmannin avoimiin rahavirran suojautumispositioihin liittyviä realisoitumattomia voittoja ja tappioita, eivätkä ne siten liity Tokmannin toiminnalliseen tulokseen katsauskausilla.

Tokmannin johto käyttää vertailukelpoista käyttökate- ja liikevoittomarginaalia keskeisinä tunnuslukuina Tokmannin liiketoiminnallisen tuloksen kehittymisen arvioimiseksi.

Vertailtavuuteen vaikuttavat oikaisut
Milj. euroa 1–3/2021 1–3/2020 1–12/2020
Myyntikate 76,0 64,2 370,9
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa -1,2 -0,4 0,7
Vertailukelpoinen myyntikate 74,8 63,8 371,6
Liiketoiminnan kulut -52,7 -49,5 -211,5
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,2 1,0 0,6
Vertailukelpoiset liiketoiminnan kulut -52,5 -48,5 -210,9
Käyttökate 24,2 15,7 163,6
Liikevoitto 7,8 -0,4 98,9
Muutokset valuuttajohdannaisten markkina-arvossa -1,2 -0,4 0,7
Muutokset sähköjohdannaisten markkina-arvossa 0,2 1,0 0,6
Vertailukelpoinen käyttökate 23,2 16,3 164,9
Vertailukelpoinen liikevoitto 6,8 0,3 100,2

Mäntsälässä 29.4.2021

Tokmanni Group Oyj

IR-kalenteri

29.7.2021: puolivuotiskatsaus, tammi-kesäkuu 2021
29.10.2021: liiketoimintakatsaus, tammi-syyskuu 2021

Tulospresentaatio

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen ja talousjohtaja Markku Pirskanen esittelevät katsausta julkaisupäivänä analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille suomeksi kello 10.00.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/ tai seuraavan linkin kautta: https://tokmanni.videosync.fi/2021-q1-tulos. Tallenne esityksestä on saatavilla yhtiön internetsivuilla tilaisuuden jälkeen.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa osallistujatunnusta.

Suomi: (09) 8171 0310
Ruotsi: +46 8 5664 2651
UK: +44 33 3300 0804
Yhdysvallat: +1 63 1913 1422
Osallistujatunnus: 47649620#

Lisätietoja

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi
Markku Pirskanen, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, markku.pirskanen(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 873 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä on eri puolilla Suomea lähes 200 myymälää.