Tokmannin liikevaihto jatkoi kasvuaan kolmannella neljänneksellä

Jatkuvasti kasvaneet asiakasmäärät osoittavat, että Tokmanni koetaan yhä parempana ostopaikkana. Tokmannin kolmannen neljänneksen liikevaihto kasvoi 4,3 % verrattuna vuodentakaiseen ja oli 182 miljoonaa euroa. Ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana yhtiön liikevaihto kasvoi 3,9 % ja oli 515 miljoonaa euroa. Samaan aikaan tavaratalojen päivittäistavaroiden vähittäismyynti Suomessa laski 2,9 % heinä-syyskuussa verrattuna viime vuoteen. Tammi-syyskuun aikana tavaratalojen päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski 2,3 % Suomessa (PTY-tilasto1)).

Kolmannen vuosineljänneksen aikana Tokmannilla asioi 10,7 miljoonaa asiakasta, mikä on 3,6 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Alkukesän huonon sään myötä kesän sesonki siirtyi loppukesälle, ja varsinkin sesonkituotteiden myynti sujui hyvin vuoden kolmannella neljänneksellä. Suomessa vallitsevan markkinoiden laskevan myyntitrendin vastaisesti myös muun muassa Tokmannin päivittäistavaroiden myynti kasvoi edellisvuodesta. Yhtiössä arvioidaan Netto Päivät -myyntikampanjan saavuttaneen vakiintuneen aseman kuluttajien keskuudessa, ja syksyn kampanjan myynti kasvoi jonkin verran edellisvuodesta. Verkkokaupan asiakasmäärät kasvoivat runsaasti ja myynti kasvoi yli kymmenen prosenttia. Pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen myötä Tokmannin kannattavuus säilyi edelleen hyvällä tasolla ja kassavirta positiivisena.

Tokmannilla yhtiön myynnin positiivisen kehityksen arvioidaan kertovan muun muassa kuluttajien lisääntyneestä hintatietoisuudesta.

– Pienentyneen ostovoiman johdosta asiakkaat ovat entistä harkitsevaisempia kulutuksen suhteen. Kuluttajat eivät halua tinkiä tuotteiden laadusta ja maailmalla vallitseva niin sanottu smart shopping -trendi näkyy nyt myös Suomessa entistä selvemmin. Halpakaupat, kuten Tokmanni, vastaavat hyvin näihin tarpeisiin, sillä ne tarjoavat asiakkaiden odotukset täyttäviä tuotteita edullisesti. Seurauksena tästä Tokmannin myynnin kehitys oli parempi heinä-syyskuussa verrattuna edelliseen vuosineljännekseen, Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategian toteuttaminen etenee vauhdilla

Tokmanni yhdistää kaikki myymäläketjunsa Tokmanni-brändin alle vuoden 2015 loppuun mennessä. Tällä hetkellä Tokmanni-brändin alle yhdistettyjä myymälöitä on jo yli 40, ja kaikista konsernin 149 myymälästä Tokmanneja on noin 100 kappaletta. Brändimuutosten myötä konserni on muuttanut jo kaikki Säästöpörssi- ja Vapaa Valinta -ketjumyymälät Tokmanneiksi. Jäljellä olevista ketjuista Tokmanniksi muutetaan Maxi-Makasiini vielä kuluvan ja Tarjoustalo, Robinhood ja Maxi-Kodintukku ensi vuoden aikana.

Asiakkaiden odotuksiin Tokmanni pyrkii vastaamaan parantamalla ja kiteyttämällä myymälöiden tuotevalikoimaa, varmistamalla paras mahdollinen hinta-laatusuhde ja kehittämällä asiakaskokemusta myymälöissä. Tuotevalikoimansa kehittämiseksi yhtiö uudistaa myös hankintakanaviaan ja tehostaa toimitusketjujaan sekä panostaa laadun varmistamiseen.

– Yhtenäisen brändin ja modernimman myymäläkonseptin myötä asioiminen Tokmannilla on aiempaa selkeämpää ja sujuvampaa. Vastaamme paremmin kuluttajien kysyntään, mikä näkyy meillä muun muassa kasvaneissa asiakasmäärissä, Väänänen kertoo.

Kasvustrategiansa mukaisesti Tokmanni pyrkii laajentamaan myymäläverkostoaan yli 10 000 neliömetrillä vuodessa. Tokmannin tavoitteena on avata vuosittain 3–5 uutta myymälää sekä etsiä nykyisille myymälöille uusia, liikenneyhteyksiltään parempia sekä valikoimiltaan suurempia ja sitä kautta paikkakuntien asukkaita monipuolisemmin palvelevia tiloja. Tänä vuonna kasvuvauhti on ollut vielä tätäkin suurempaa, sillä konsernin myymäläverkosto laajenee kuluvana vuonna yhteensä noin 20 000 neliömetrillä. Viimeisimpiä uusien myymälöiden avauksia vietettiin lokakuussa, kun Tokmanni avasi myymälät Siilinjärvellä ja Oulun Ritaharjussa. Lisäksi konsernin myymälä muutti uusiin liiketiloihin Hyvinkäällä lokakuussa. Aiemmin syksyllä Tokmanni muutti uuteen liiketilaan Pirkkalassa ja avasi keväällä uuden myymälän Rovaniemellä ja Saarijärvellä. Vielä kuluvan vuoden aikana upouusi Tokmanni-myymälä avataan Vaasassa. Lisäksi konsernin myymälä muuttaa uusiin liiketiloihin Harjavallassa. Tampereen Tullintorin myymälä on tarkoitus sulkea vuoden lopussa. Tokmanni jatkaa myymäläverkostonsa kehittämistä ja avaa uuden myymälän esimerkiksi Loviisassa ja Orivedellä ensi kevään ja Jämsässä ja Kemissä ensi syksyn aikana.

1) PTY= Päivittäistavarakauppa ry, www.pty.fi

TOKMANNI OY