Tokmannin liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä selkeästi markkinoita paremmin

Pohjoismaiden suurimman halpakauppakonsernin Tokmannin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 2,9 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 187,8 miljoonaa euroa (III/2014: 182,6 miljoonaa euroa). Kolmannen vuosineljänneksen aikana Tokmannilla asioi 11,0 miljoonaa asiakasta, mikä on 2,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin (III/2014: 10,7 miljoonaa asiakasta).

Kaupan markkinakehitys Suomessa jatkui edelleen huonona, mutta Tokmannin liikevaihto kasvoi selkeästi markkinoita paremmin. Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski kolmannella vuosineljänneksellä 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Kyseisestä liikevaihdosta käyttötavaroiden myynti supistui 5,4 prosenttia vertailuajankohdastaan.

Tokmanni on panostanut erityisesti sesonkituotteiden myyntiin. Keskikesällä Tokmannin myynti sujui hyvin sekä käyttötavaroissa että elintarvikkeissa, ja etenkin sesonki- ja pukeutumisen tuotteiden myynti sujui merkittävästi markkinoita paremmin. Elokuussa sää ei suosinut syyssesongin alkua, mutta syyskuussa Tokmannin myynti piristyi. Venäläisten asiakkaiden suosima taxfree-myynti jatkui edelleen kolmannella vuosineljänneksellä heikkona. Tokmannin verkkokaupassa myynti ja asiakasmäärä kasvoivat kolmannella vuosineljänneksellä edellisvuodesta.

Tokmannin pitkään jatkuneen positiivisen myynninkehityksen myötä yhtiön kannattavuus säilyi edelleen hyvällä tasolla. Suotuisan kassavirran ja hyvän likviditeetin seurauksena yhtiö teki ylimääräisen 10,0 miljoonan euron lainanlyhennyksen.

Kuluvan vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 1,3 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 523,6 miljoonaa euroa (I–III/2014: 516,8 miljoonaa euroa). Samaan aikaan PTY:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto supistui 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Kyseisestä liikevaihdosta käyttötavaroiden myynti supistui 5,8 prosenttia vertailuajankohdastaan (PTY-tilasto1)).

Tokmannilla yhtiön positiivisen myynninkehityksen arvioidaan kertovan muun muassa kuluttajien lisääntyneestä hintatietoisuudesta ja Tokmannin tunnettuuden kasvusta

– Kasvaneet asiakasmäärämme kertovat, että tuotteemme ja hintamme ovat kohdillaan ja meihin luotetaan. Kasvun saavuttaminen tässä markkinatilanteessa on merkittävä saavutus, Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen kertoo.

Tokmanni on saanut brändimuutoksensa päätökseen

Tokmanni on yhdistänyt Yksi yhtenäinen Tokmanni -strategiansa mukaisesti myymäläketjujaan Tokmanni-brändin alle. Kolmannen vuosineljänneksen aikana konserni yhdisti Tokmanni-brändiin yhteensä yhdeksän Tarjoustalo- ja Robinhood-myymälää. Lokakuun myymäläavausten myötä Tokmanni on saanut brändimuutoksensa päätökseen.

– Muutostyö on ollut Tokmannille mittava ponnistus. Olemme merkittävästi parantaneet asiakaskokemusta ja ostamisen helppoutta myymälöissämme. Samalla Tokmannin tunnettuus on kasvanut merkittävästi, Väänänen kertoo.

Tokmanni kehittää aktiivisesti tuotevalikoimaansa, jotta se vastaa asiakkaiden tämänhetkisiä tarpeita. Valikoiman kehittämisessä on keskeistä, että tuotteet edustavat parasta hinta-laatusuhdetta. Myymälöissä on kiinnitetty erityisesti huomiota tuotteiden esille laittoon sekä asiakkaiden huomioimiseen, jotta asiointikokemus olisi asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa.

Kasvustrategiansa mukaisesti Tokmanni pyrkii laajentamaan myymäläverkostoa yli 10 000 neliömetrillä vuodessa. Lisäksi konserni etsii nykyisille myymälöilleen uusia ja tilavampia liiketiloja.

Kolmannella vuosineljänneksellä uusien Tokmannien avajaisia vietettiin Kuopiossa elokuussa ja Kemissä, Lappeenrannassa ja Turun kauppakeskus Skanssissa syyskuussa. Lisäksi uusi Tokmanni avattiin Turun kauppakeskus Wiklundissa ja Juvalla lokakuussa. Uusi Tokmanni avataan Espoossa, Jämsässä, Laitilassa, Loimaalla, Nivalassa ja Vantaalla vielä kuluvan vuoden aikana.2)

1)
PTY= Päivittäistavarakauppa ry, www.pty.fi