Tokmannin myyntitilastot kertovat, millaisilla grilleillä ja grillaustarvikkeilla suomalaiset valmistavat grilliherkkunsa tänä kesänä – Katso, mikä trendi on asiantuntijan mukaan erittäin tervetullut

Tokmanni     Lehdistötiedote     28.6.2024 klo 14.50

Erilaisia grillaustuotteita tulee olla monipuolisesti tarjolla, jotta jokainen kuluttaja löytää mielestään ostettavaa. Oheinen kuva on kuluvan vuoden huhtikuussa ovensa ensi kertaa avanneesta Tokmanni-myymälästä Sipoon Söderkullasta.

Grillaus on tärkeässä roolissa suomalaisten kesänvietossa. Valtakunnallisesti palvelevan Tokmanni-halpakauppaketjun tuotevalikoima ja yli 200 myymälän tuore myyntidata heijastelevat hyvin kansan tuntoja siitä, millaisilla grilleillä ja grillausvälineilllä suomalaiset valmistavat grilliherkkunsa tänä kesänä.

Tänä kesänä etenkin kaasugrillien kysyntä on kasvanut grilleistä selvästi eniten, muun muassa grillaustuotteista Tokmannilla vastaava tuotepäällikkö Pekka Rintamäki arvioi.

Näkemys perustuu Tokmannin yli 200 Tokmanni-myymälän tuoreisiin myyntilukuihin. Niiden mukaan Tokmanni myi kaasugrillejä alkuvuoden aikana kappalemääräisesti peräti yli 80 % edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Esimerkiksi hiiligrillien kappalemääräinen kysyntä kasvoi samassa ajassa yli 15 %. Myös sähkögrillit kelpasivat asiakkaille, mutta niiden kappalemääräinen myynti kasvoi kaasugrilleihin nähden maltillisesti, noin 5 %.

Grillitrendien syiden pohtiminen saa Suomen suurimpiin grillaustuotteiden myyjiin lukeutuvan Tokmannin asiantuntijan mietteliääksi.

– Tämän päivän kuluttaja pohtii ostopäätöstään usein entistäkin huolellisemmin. Rahaa ei haluta tuhlata. Toisaalta esimerkiksi kaasugrillien perusmallien hiiligrillejä suurempi hankintahinta ja huimasti suurempi suosion kasvu yhdessä kertovat, etteivät suomalaiset lähtökohtaisesti halua säästää grillauksesta, Rintamäki analysoi.

Hänen mukaansa tyypillinen Tokmannin asiakas päätyy nyt entistä todennäköisemmin kaasugrilliin, josta löytyy monipuolisesti erilaisia sujuvan ruoanlaiton kannalta tärkeitä, turvallisuutta ja helppokäyttöisyyttä korostavia ominaisuuksia. Hinnan on tunnuttava hyvältä, mutta se ei tarkoita, että matkaan lähtisi läheskään aina malliston edullisimman pään kaasugrilli.

– Kysyttyjä ovat erityisesti sivukeittimellä ja kolmella tai neljällä polttimella varustetut kaasugrillit, joissa on tukeva kansi ja runkorakenne, grillin kokoon nähden mukavasti grillausalaa sekä lämpöhylly jo kypsyneiden ruokien säilyttämiseksi lämpiminä, Rintamäki kertoo.

– Myös me Tokmannilla kannustamme tutustumaan nykyaikaisten kaasugrillien ominaisuuksiin. Sellaisia monin tavoin karsittuja malleja, joita entisaikaan myytiin hurjasti ja joita edelleen näkee joillakin toimijoilla myynnissä, on mielestämme ollut turhaa edes tuoda tarjolle, hän lisää.

Hiiligrilleissä arvostetaan tyypillisesti etenkin edullista hankintahintaa. Vaikka osa asiakkaista satsaa mielellään isoihin ja jykeviin hiiligrilleihin, päätyy valtaosa asiakkaista tänä kesänä perustason pallogrilliin. Tokmannilla tällaisen niin sanotun klassikkomallin pallogrillin normaalihinta on 24,95 euroa kappaleelta.

Mitkä grillit ovat sitten jääneet jalkoihin?

Toisin kuin suuri yleisö saattaa luulla, erilaisten kertakäyttögrillien suosio on kappalemääräisiä myyntejä tarkastellessa Tokmannilla lopulta hyvin rajallista. Niitä selvästi myydyimpiä ovat sähkögrillit.

– Sähkögrillejä hankitaan etenkin kerrostalo- ja kaupunkiolosuhteisiin, mutta hiili- ja kaasugrilleihin nähden niidenkin suosio on maltillista. Etenkin säännöllisesti grillaavat tapaavat usein sanoa, että vaikka sähkögrillit ovat erittäin helppokäyttöisiä, eivät niiden ominaisuudet yllä muiden grillien tasolle. Tämä ajattelumaailma näkyy myös myyntidatassamme.

Grilleistä puhuttaessa on vaikea sivuuttaa pizzauunia. Paljon puhetta ja otsikoita viime vuosina keränneitä pizzauuneja käy Tokmannilla kaupaksi edelleen, vaikkakin suurin suosio näyttäisi olevan takana päin.

– Pizzauuneilla on varmasti oma vankka kannattajakuntansa. Kuitenkin jos verrataan etenkin kaasu- ja hiiligrilleihin, ei niistä ainakaan tällä hetkellä näyttäisi olevan samanlaisiksi koti- ja mökkiterassien kestosuosikeiksi, Rintamäki arvioi.

– Ehkä pizzauunit ovat monessa taloudessa jääneet alkuinnostuksen jälkeen vähäiselle käytölle, eikä tarvetta uuden hankinnalle osin siksi ole, hän lisää.

”Sytytyspalat, -pussit ja -kiepit vievät grillausta yhä turvallisempaan suuntaan”

Jos grillien suosio keskittyy yhä vahvemmin kaasugrilleihin, samaa ei voi sanoa grillauksessa perinteisesti käytetyistä sytytysnesteistä. Tokmannin tuoreiden myyntitilastojen niiden suosio on nimittäin hiljalleen hiipumassa. Siinä missä sytytysnesteitä on myyty alkuvuoden aikana vain hivenen edellisvuotta vastaavaa ajankohtaa enemmän, on sytytyspalojen, -pussien ja -kieppien kappalemääräinen suosio samassa ajassa kasvanut peräti neljänneksellä.

Tämä trendi on Rintamäen mukaan erittäin tervetullut.

– Erilaiset sytytyspalat, -pussit ja -kiepit vievät grillausta yhä turvallisempaan suuntaan. Esimerkiksi meillä Tokmannilla myytäviä puupohjaisia sytytyskieppejä ja -paloja on helppo suositella korvaamaan sytytysneste, jota moni erehtyy lorauttamaan grilliin aivan liikaa.

– Liiallinen sytytysnesteen käyttö hidastaa helposti hiilloksen muodostumista ja aiheuttaa sivumakuja grillattavaan ruokaan. Puupohjaisista sytytystuotteista ei tällaisia ikäviä yllätyksiä seuraa, Rintamäki muistuttaa.

Mutta mitä sytytystuotteilla sitten sytytetään?

Tokmannin tuoreiden myyntitilastojen mukaan grillihiilien kysyntä kasvussa. Niitä on myyty alkuvuoden aikana kappalemääräisesti miltei 30 % edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Myös pellettejä ja brikettejä käy kaupaksi aiempaa enemmän, mutta niiden myyntimäärät ovat grillihiiliin nähden maltillisia.

Grillausvälineiden ja -tarvikkeiden suosio on jakautunutta

Siinä missä grillien ja sytytystuotteista on löydettävissä selviä trendejä, on tilanne grillausvälineissä hivenen toisin.

– Me suomalaiset olemme käytännönläheisiä ja siinä mielessä melko konstailemattomia grillaajia, että toisin kuin etenkin barbequestaan maailmankuulut amerikkalaiset, meille riittää suhteellisen vähäinen määrä grillausvälineitä ja -tarvikkeita, Rintamäki kertoo.

– Toisaalta tärkeää on, että ne välineet, jotka hankimme, koetaan tarpeellisiksi. Myyntitilastojemme perusteella on helppo sanoa, että monet asiakkaamme arvostavat etenkin hyviä grillipihtejä, -lastoja ja -harjoja sekä säältä, siitepölyltä ja muulta lialta suojaavia peitteitä, hän tähdentää.

Kaasugrilleissä monet kuluttajat arvostavat sujuvan ruoanlaiton kannalta tärkeitä, turvallisuutta ja helppokäyttöisyyttä korostavia ominaisuuksia, kuten sivukeitintä, lämpöhyllyä sekä tukevaa kantta ja runkorakennetta, muun muassa grillaustuotteista Tokmannilla vastaava tuotepäällikkö Pekka Rintamäki kertoo. Oheisessa kuvassa on Tokmannin omiin merkkeihin lukeutuvan BBQ Kingin Pro Series -sarjan kaasugrilli, jossa on muun muassa viisi poltinta ja sivukeitin.

Veli-Pekka Ääri

johtaja, markkinointi, viestintä ja verkkokauppa
Tokmanni

veli-pekka.aari(at)tokmanni.fi

Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.