Tokmannin pääomamarkkinapäivä 2021: Tokmanni tavoittelee jatkoa vahvalle kasvulleen ja julkistaa uudet taloudelliset tavoitteensa

Tokmanni Group Oyj        Pörssitiedote        22.3.2021 klo 10.00

Tokmannin liikevaihto on kasvanut ja kannattavuus parantunut vahvasti jo useamman vuoden ajan. Tokmannin strategia on osoittanut toimivuutensa. Liikevaihdon kasvutavoite ja vertailukelpoinen 9 prosentin liikevoittomarginaali saavutettiin jo vuonna 2020.

”Tokmanni päivittää strategiaansa vuosille 2021–2025. Se on luonteva jatkumo yhtiön vuonna 2018 kerrotulle strategialle. Jatkamme määrätietoisesti toimenpiteitä, joiden tavoitteena on vahva kasvu ja parempi tulos. Liikevaihdon kasvutavoite on asetettu Suomen markkinalle. Tulemme lisäksi arvioimaan mahdollisuuksia kansainväliselle yhteistyölle ja laajentumiselle koronakriisin rauhoituttua. Tokmanni tarjoaa tulevaisuudessa asiakkailleen entistäkin laajempaa valikoimaa halpaan hintaan kaikkia kanavia hyödyntäen”, kertoo Mika Rautiainen, Tokmanni Group Oyj:n toimitusjohtaja.

Strategian kulmakivet ovat asiakasluottamuksen ja -uskollisuuden kasvattaminen sekä kustannustehokkuus. Keskeisiä toimenpiteitä näiden saavuttamiseksi ovat panostukset merkittävään valikoiman laajentamiseen, halpoihin hintoihin, asioinnin vaivattomuuteen, mielenkiintoiseen asiakaskokemukseen, myymäläverkoston laajentamiseen, henkilökuntaan, vastuullisuuteen ja toiminnan tehokkuuteen.

Taloudelliset tavoitteet

Tokmannin hallitus on päivittänyt konsernin taloudelliset tavoitteet strategiakaudelle 2021–2025.

Päivitetty tavoite Aiempi tavoite
Liikevaihto 1,5 miljardia euroa Vertailukelpoisen liikevaihdon lievä kasvu
Vertailukelpoinen liiketulos 150 milj. euroa Noin 9 %
Myymäläverkosto* Yli 220 myymälää Suomessa Yli 200 myymälää
Nettovelat/vertailukelpoinen käyttökate Alle 3,2 Alle 3,2
Osinko** Noin 70 % tilikauden nettotuloksesta Noin 70 % tilikauden nettotuloksesta

*Tavoitteena on lisätä myymälämäärää vuosittain noin kuudella uudella tai uudelleensijoitetulla myymälällä Suomessa.
** Osingonjakopäätös on aina riippuvainen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisistä taloudellisista ja liiketoiminnallisista olosuhteista ja tulevaisuuden näkymistä.

Pääomamarkkinapäivä

Tokmanni pitää virtuaalisen pääomamarkkinapäivän analyytikoille, sijoittajille ja median edustajille tänään maanantaina 22.3.2021 klo 13.00–15.00. Tilaisuudessa Tokmannin johto esittelee yhtiön tulevaisuuden kasvun elementtejä ja täsmennettyjä strategisia tavoitteita. Tilaisuus pidetään englannin kielellä.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://ir.tokmanni.fi/fi/sijoittajat tai seuraavan linkin kautta: https://tokmanni.videosync.fi/2021-cmd. Tallenne esityksestä ja esitysmateriaalit ovat saatavilla yhtiön internetsivuilla mahdollisimman pian tilaisuuden jälkeen.

Osallistujat voivat myös osallistua puhelinkonferenssiin, joka järjestetään webcast-lähetyksen yhteydessä. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5–10 minuuttia ennen kokouksen alkua johonkin alla olevista numeroista ja käyttämällä alla olevaa osallistujatunnusta.

Suomi: (09) 8171 0310
Ruotsi: +46 85 664 2651
UK: +44 333 300 0804
Yhdysvallat: +1 631 913 1422
Osallistujatunnus: 31917538#

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja, Tokmanni Group Oyj
puh: +358 20 728 6061
mika.rautiainen(a)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2020 Tokmannin liikevaihto oli 1 073,2 miljoonaa euroa ja sillä oli keskimäärin noin 3 873 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä on eri puolilla Suomea lähes 200 myymälää.