Tokmannin toisen neljänneksen myynti kasvoi erittäin vahvasti

Tokmanni Group Oyj        Sisäpiiritieto        2.7.2020 klo 9.00

Tokmannin vuoden 2020 toisen neljänneksen myynti oli 285,8 milj. euroa (239,9), kasvua 19,1 %. Vertailukelpoinen myymälöiden myynti kasvoi 17,4 %. Toisella neljänneksellä verkkokaupan osuus myynnistä oli 1,4 % (0,6 %). Tammi–kesäkuun 2020 myynti oli 484,8 milj. euroa (428,0), kasvua 13,3 %. Vertailukelpoinen myynti kasvoi 11,7 %. Verkkokaupan osuus myynnistä oli 1,1 % (0,6 %).

Tokmannin tarjoamat tuoteryhmät sopivat hyvin tilanteeseen, jossa suomalaiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona ja mökeillä sekä suosineet kotimaan matkailua. Toisella neljänneksellä kasvoi erityisen vahvasti vapaa-ajan, puutarhan ja kodin kunnostamisen tuotteiden sekä elintarvikkeiden myynti. Vastaavasti pukeutumisen myynti oli edellisvuotta jonkin verran alhaisemmalla tasolla.

Tokmanni arvioi vertailukelpoisen myyntikatemarginaalin laskevan toisella neljänneksellä noin yhden prosenttiyksikön edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kehitykseen vaikuttivat Tokmannin aktiiviset toimenpiteet myynnin kasvattamiseksi sekä edellisvuodesta poikkeava myynnin rakenne.

Tulosohjeistuksen puuttuessa Tokmanni kertoo poikkeuksellisesti toisen neljänneksen ja tammi–kesäkuun myyntitietoja ennakkoon. Vuoden 2020 tulosohjeistus annetaan 29.7.2020 julkistettavan puolivuosikatsauksen yhteydessä.

Mika Rautiainen, toimitusjohtaja
puh. 020 728 6061, mika.rautiainen(at)tokmanni.fi

Markku Pirskanen, talousjohtaja
puh. 020 728 7390, markku.pirskanen(at)tokmanni.fi

Tokmanni lyhyesti

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa ja sillä oli noin 3 700 työntekijää. Tokmanni on Suomen ainoa valtakunnallinen halpakauppa, ja sillä on eri puolilla Suomea lähes 200 myymälää.