Tokmannin tuoreet myyntitilastot vihjaavat: Suomessa saattaa olla edessä todellinen yhdessä pelaamisen loppukevät ja kesä – Aurinkoinen ja lämmin sää on vauhdittanut etenkin klassikkopelien menekkiä

Tokmanni     Lehdistötiedote     23.5.2023 klo 14.20

Kesälomalla jos joskus on aikaa puuhana ulkona läheisten kanssa. Tänä keväänä ja kesänä monet suomalaiset löytää erilaisten kesäisten heitto- ja mailapelien sekä muiden klassikkopelien parista, Tokmannin tuoreet myyntitilastot vihjaavat.

Aurinkoinen ja lämmin sää on kiistatta paras myyjä ja markkinoija kesäisille peleille. Suotuisat säät ovat näkyneet selvästi Tokmannin pelihyllyillä: esimerkiksi erilaisten sosiaalista kanssakäymistä korostavien piha- ja mökkipelien kappalemääräinen myynti on lähes tuplaantunut huhtikuun ja toukokuun alkupuolen aikana viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Suosio viittaa siihen, että edessä saattaa olla todellinen yhdessä pelaamisen loppukevät ja kesä.

Tokmannin myyntitilastoista on tulkittavissa, että tulevina viikkoina ja kuukausina tullaan toden teolla metsästämään napakymppejä. Esimerkiksi kaksipuolisen tikkataulun ja tikat yhdistävän pelisetin kappalemääräinen myynti on noussut Tokmannilla peräti 160 % viimeisten noin kuuden viikon aikana (1.4.–15.5.2023) viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Samaan aikaan tikkatauluja on myyty hieman yli 50 % ja tikkapakkauksia peräti 435 % vertailukautta enemmän.

Heittotaitoja testattaneen tänä vuonna muutoinkin ahkerasti. Edellä mainittuja ajankohtia verrattaessa esimerkiksi jättikeilapelin suosio on noussut Tokmannilla lähes 300 % ja petankin lähes 55 %.

Mailapeleistä kevään ja kesän 2023 hitti on Tokmannin myyntitilastojen valossa kroketti. Viimeisten noin kuuden viikon aikana neljän pelaajan välineet sisältäviä krokettipelisettejä on myyty Tokmannilla peräti yli 470 % viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Yhdessä tekeminen näkyy myös jalkapallo- ja sulkapallovälineiden menekissä. Huhtikuuta ja toukokuun alkupuoliskoa tarkasteltaessa käy ilmi, että niitä on ostettu Tokmannilta yli 40 % viime vuoden vertailuviikkoja enemmän.

Muista porukalla pelattavista peleistä erityisen suosittuja ovat Tokmannilla samaan aikaan olleet esimerkiksi Skip-Bo-korttipeli (yli +250 %), Afrikan tähti -lautapeli (lähes +390 %) ja Smart10-tietopeli (yli +165 %).

Tokmannin myyntitilastojen voidaan kertoa heijastelevan suomalaisten kesänviettotapoja ja pelitottumuksia, onhan Tokmannilla jo parisataa myymälää eri puolilla Suomea.

Mutta mikä on saanut suomalaiset innostumaan kesäpeleistä?

– Myyntitilastojemme perusteella voimme päätellä, että me suomalaiset odotamme tulevalta kesältä erilaisia sosiaalisia, kasvokkain vietettäviä hetkiä perheen, ystävien ja muiden läheisten kanssa. Tikanheiton ja mökkipelin kaltaiset kesäpelit vastaavat loistavasti tällaiseen sosiaalisen yhdessäolon tarpeeseen ja ovat monen mielestä erittäin mukavaa ajanvietettä, Tokmannin vapaa-ajan ja kodintekniikan tuotteiden ostoryhmäpäällikkö Petri Ahokas kertoo.

– Erilaisia piha- ja muita klassikkopelejä hankitaan mielellään, sillä ne ovat verrattain edullisia ja helppoja valintoja esimerkiksi mökkituliaisiksi. Pelit ovat myös jo entuudestaan hyvin tuttuja, joten kynnys lähteä mukaan pelaamaan on erittäin matala, hän lisää.

Esimerkiksi näiden kesäisten pelien parissa Tokmannin asiakkaat tulevat Tokmannin arvion mukaan viettämään aikaa kesällä 2023 (suluissa kappalemääräinen myynnin kasvu prosenttiyksiköissä Tokmannilla 1.4.–15.5.2023):

Tuotetiedustelut ja painolaatuiset kuvat:

Tokmannin asiakaspalvelu

www.tokmanni.fi/asiakaspalvelu
asiakaspalvelu@tokmanni.fi
(ma–to klo 9–18 ja pe klo 9–17. Puhelun hinta lankapuhelin- ja matkapuhelinliittymästä soitettaessa on 8,4 snt/min [sis. alv 24%].)

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.