• Tokmanni Group Oyj/

Tokmannin uuden logistiikkakeskuksen ensimmäinen osa on otettu käyttöön – Logistiikkatoimintojen keskittäminen Mäntsälään uudistaa ja tehostaa Tokmannin logistiikkaa ja toimitusketjua

Tokmanni     Lehdistötiedote     21.4.2023 klo 16.30

Mäntsälään parhaillaan rakentuva uusi logistiikkakeskus on Tokmannille erittäin merkittävä investointi, jonka avulla Tokmanni uudistaa ja tehostaa logistiikkaansa ja toimitusketjuaan.

Valtavasti oransseja hyllyjä. Pitkiä käytäviä. Kymmenittäin tokmannilaisia ja runsaasti rekkoja – myös niitä koko kansan tuntemia punaisia Tokmanni-rekkoja – tulossa ja menossa. Ensimmäinen osa Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskuksen naapuriin Mäntsälään viime keväästä lähtien rakentuneesta uudesta logistiikkakeskuksesta on nyt luovutettu urakoitsijalta Tokmannin käyttöön. Investointi on Tokmannin kaikkien aikojen suurin, ja logistiikkatoimintojen keskittäminen uudistaa ja tehostaa Tokmannin logistiikkaa ja toimitusketjua. Nimensä Moreeni rakennus on saanut sijainnistaan Moreenikujalla.

Ensimmäisenä Moreenissa hämmästyttää mittakaava. Tilaa on Tokmannin käytössä jo nyt noin 25 000 bruttoneliömetriä, eli noin kolmen ja puolen jalkapallonkentän tai reilun yhden eduskunnan päärakennuksen verran. Kun vielä rakenteilla oleva osuus valmistuu, mahtuisi rakennuksen noin 55 000 bruttoneliömetriin lähemmäs kolme eduskunnan päärakennusta tai kahdeksisen jalkapallokenttää.

Valmistuessaan kokonaan uusi logistiikkakeskus kasvattaa Tokmannin hallinto- ja logistiikkatoimintojen bruttoneliömetrit noin 130 000:een. Se vastaa jo lähemmäs seitsemää eduskunnan päärakennusta tai noin 18:aa jalkapallokenttää. Tai peräti noin 82:ta NHL:n jääkiekkokaukaloa.

Ja kun tilaa on, sitä halutaan myös käyttää, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

– Näin alkuvaiheessa Moreeni toimii puskurivarastona viereiselle, vuonna 2008 valmistuneelle hallinto- ja logistiikkakeskuksellemme, josta tuotteet toimitetaan myymälöihimme. Logistinen toiminta uudessa logistiikkakeskuksessamme käynnistyi maanantaina 17. huhtikuuta, ja juuri nyt saapuvien kuormien joukossa on sekä niin sanotun perusvalikoiman että kevät- ja kesäsesongin tuotteita, kuten puutarhakalusteita, ruohonleikkureita ja uima-altaita.

– Elokuusta lähtien Moreeniin on tulossa myös joulusesonkiin liittyviä tuotteita, kuten kausivaloja, leluja ja joulukoristeita, hän lisää.

Logistiikkatoimintojen keskittäminen Mäntsälään on kustannustehokasta, sillä se minimoi ja tulevaisuudessa poistaa Tokmannin tarpeen ulkoisille vuokravarastoille.

– Toimintojen keskittäminen Mäntsälään tehostaa Tokmannin toimitusketjua merkittävästi. Pystymme luopumaan ylimääräisistä varastojen välisistä siirroista ja optimoimaan kuljetukset. Samalla uusi logistiikkakeskus vastaa Tokmannin liiketoiminnan kasvutarpeisiin, eli esimerkiksi myymälämäärän ja valikoiman kasvuun, Heimo perustelee.

Mäntsälä sopii Tokmannille erinomaisesti etenkin keskeisen sijaintinsa vuoksi. Kiitosta saa myös esimerkiksi yhteistyö Mäntsälän kunnan kanssa. Tokmannin uudessa logistiikkakeskuksessa aloitettiin logistinen toiminta 17. huhtikuuta. Parhaillaan hyllyjä täytetään esimerkiksi kevät- ja kesäsesongin tuotteilla.

Mäntsälälle kehuja

Uuden logistiikkakeskuksen sijainti Tokmannin Mäntsälään vuonna 2008 valmistuneen hallinto- ja logistiikkakeskuksen välittömässä läheisyydessä on arjen sujumisen kannalta toimiva. Esimerkiksi työntekijät voivat siirtyä eri työpisteiden välillä vaikkapa työtilanteen mukaan.

Mäntsälä sopii Tokmannille muutenkin erinomaisesti, Heimo kertoo.

– Olemme olleet todella tyytyväisiä Mäntsälään. Kunta sijaitsee logistisesti erittäin suotuisasti suhteessa maanlaajuiseen myymäläverkostoomme, valtatie 4:ään ja Vuosaaren satamaan. Myös pääkaupunkiseutu samoin kuin esimerkiksi Lahti, Järvenpää, Porvoo, Hyvinkää ja Riihimäki ovat työssäkäynnin kannalta riittävän lähellä.

– Lisäksi yhteistyömme Mäntsälän kunnan kanssa on sujunut hienosti. Kunnalla oli merkittävä rooli esimerkiksi logistiikkatoiminnoillemme sopivan tontin löytymisessä, luvituksessa ja kaavoituksessa.

Runsaasti rekkoja – myös niitä koko kansan tuntemia punaisia Tokmanni-rekkoja – on tulossa ja menossa Tokmannin uuden logistiikkakeskuksen alueella Mäntsälässä.

Moreeni-logistiikkakeskuksen rakentaminen on edennyt suunniteltua nopeammin

Tokmannin uudessa logistiikkakeskuksessa kiinnitetään paljon huomiota rakentamisen ja käytön aikaisiin ympäristövaikutuksiin. Rakennustöitä suunnitellaan ja toteutetaan BREEAM-ympäristösertifioinnin kriteerien ”Very Good” -tasoa noudattaen.

– Moreenin suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitetty paljon huomiota fiksuihin sekä kustannus- ja ympäristötehokkaisiin ratkaisuihin. Muiden toimipisteidemme tavoin hankimme uuteen logistiikkakeskukseemme esimerkiksi vain päästötöntä sähköä. Lisäksi rakennuksen katolle on tulossa noin 4 000 uusiutuvaa energiaa tuottavaa aurinkopaneelia, Tokmannin myymäläverkostosta ja konseptista sekä Moreenin rakennuttamisesta vastaava johtaja Harri Koponen kertoo.

Lämmitykseen Moreenissa hyödynnetään nykyaikaista, kaukolämmön ja ilma-vesilämpöpumppujen yhdistävää hybriditekniikkaa. Koposen arvion mukaan ilma-vesilämpöpumpuilla tuotetaan noin 70 prosenttia rakennuksen vuotuisesta lämmöntarpeesta.

Investointina uusi logistiikkakeskus on Tokmannin kaikkien aikojen suurin yksittäinen investointi, kokonaisarvoltaan noin 65 miljoonaa euroa. Investointi jaksottuu vuosille 2022–2023.

Rakennustyöt ovat edenneet todella vauhdilla.

– Olemme noin puoli vuotta edellä alkuperäistä rakennusaikatauluamme. Kiitos tästä kuuluu kaikille Moreeni-projektissa mukana oleville ja olleille tokmannilaisille ja hyville yhteistyökumppaneille. Moreenin pääsuunnittelija on arkkitehti SAFA Jouni Saarinen A1 Arkkitehdeiltä. Projektinjohtourakoitsijana toimii Fira Oy, joka on suoriutunut rakentamisesta erinomaisesti. Jos rakennustahti säilyy nykyisellään, arvioimme saavamme vielä rakenteilla olevan osan rakennuksesta käyttöömme jo marraskuussa, eli noin puoli vuotta etuajassa, Koponen kertoo.

– Rakentamisen ripeyden ohella myös kustannukset ovat nykyhetken haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta pysyneet hallinnassa, hän lisää.

Uuden logistiikkakeskuksen valmistuttua kokonaisuudessaan Tokmanni myy sen kiinteistösijoitus- ja -kehitysyhtiö NREPille, josta tulee Tokmannin vuokranantaja pitkällä vuokrasopimuksella.

Tokmannin uuden logistiikkakeskuksen rakennustyöt ovat edenneet vauhdilla, noin puoli vuotta alkuperäistä aikataulua edellä. Ensimmäinen osa rakennuksesta on jo käytössä, ja kokonaisuudessaan hanke valmistuu arviolta kuluvan vuoden marraskuussa.

Viihtyisät tilat ja nykyaikaiset työvälineet

Tokmannin logistiikkatoiminnoissa arvostetaan mukavia työskentelyolosuhteita ja toimivia, käyttötarkoitukseensa sopivia työvälineitä. Moreenissa on paitsi tietysti uutuuttaan kiiltelevät, viihtyisät työtilat myös esimerkiksi upouudet, Toyotan toimittamat nykyaikaiset hyllyratkaisut ja sähkökäyttöiset trukit.

– On sekä meidän tokmannilaisten että yhteistyökumppaneidemme etu, että kaikki toimii jouhevasti ja kustannustehokkaasti. Erityisen tyytyväisiä olemme Moreeniin saapuvien rekkojen ohjausjärjestelmästä. Sen avulla voimme välittää kuljettajille tiedot oikeista ovista ilman, että heidän tarvitsee pysähtyä kyselemään ohjeita, Heimo kertoo.

Viihtyisyyttä Moreeniin tuovat muun muassa moderni, isoin ikkunoin varustettu henkilöstöravintola ja sen yhteyteen sijoitettu, noin kymmenen metrin korkeuteen rakennettu ulkoterassi. Ne valmistuvat muiden vielä rakenteilla olevien tilojen tavoin lähempänä vuoden loppua.

Tokmannin logistiikkatoiminnoissa arvostetaan mukavia työskentelyolosuhteita ja toimivia, käyttötarkoitukseensa sopivia työvälineitä. ”On sekä meidän tokmannilaisten että yhteistyökumppaneidemme etu, että kaikki toimii jouhevasti ja kustannustehokkaasti”, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

Koko Suomen tuntema työllistäjä

Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskittymässä Mäntsälässä tulee Moreenin valmistuttua työskentelemään sesongista riippuen noin 400–500 logistiikkatyöntekijää, mikä tarkoittaa noin sadan henkilön lisäystä nykyisestä. Jo tällä hetkellä Moreenissa ahkeroi kymmeniä työntekijöitä.

Kiitos etenkin viime vuosien herra Tokmannin seikkailuista kertovien mainosfilmien, Mäntsälä myös yhdistetään yhä useammin Tokmanniin, halpakauppaketjun rekrytointien parissa työskentelevä HR-asiantuntija Joanna Tuhkanen kertoo.

– Työtehtävistä puhuttaessa Tokmanni mielletään usein etenkin myymälätyön tarjoajaksi, mutta todellisuudessa tarjoamme työtä hyvin monipuolisesti eri ammattikuntien osaajille. Esimerkiksi Mäntsälässä työllistämme tälläkin hetkellä noin 600 työntekijää. Heidän joukossaan on esimerkiksi logistiikan, hankinnan, taloushallinnon, markkinoinnin ja IT-alan ammattilaisia, Tuhkanen kertoo.

Tokmanni on erittäin tunnettu työnantaja ympäri Suomen. Muun muassa myymäläverkostoaan kasvattavan yhtiön henkilöstömäärä on noussut noin viidessä vuodessa noin 1 100 työntekijällä. Viime vuoden lopussa Tokmanni työllisti 4 241 henkilöä.

Tuhkanen muistuttaa esimerkiksi varastotyön sopivan kaikkiin elämäntilanteisiin. Tokmannin logistiikan parissa Mäntsälässä työskentelee niin opiskelijoita, välivuoden viettäjiä, tuoreita ja kokeneempia varastotyöntekijöitä kuin alanvaihtajia.

– Tarjoamme sekä vakituisia että määräaikaisia työpaikkoja, ja työsopimuksemme varastotyöhön ovat lähtökohtaisesti kokoaikaisia. Joustavana työnantajana tarjoamme kuitenkin myös mahdollisuuden osa-aikaiseen työhön heille, jotka haluavat työskennellä esimerkiksi opintojen ohessa. Työyhteisömme on monimuotoinen, ja esimerkiksi varastollamme puhutaan yli 15:tä kieltä, Tuhkanen kertoo.

Työnantajana Tokmanni herättää runsaasti uteliaisuutta, ja etenkin nuoret hakevat Tokmannille mielellään.

– Kiinnostuksesta Tokmannia kohtaan kertoo osaltaan ilmoituksemme kesätyö- ja -harjoittelupaikoistamme. Ne ovat tänäkin keväänä olleet yksi yhteistyökumppanimme Oikotien katsotuimmista ilmoituksista. Työllistämme tänäkin vuonna arviolta yhteensä yli tuhat kesätyöntekijää ja alaikäistä kesäharjoittelijaa, Tuhkanen iloitsee.

Tuhkanen uskoo, että suosion taustalla on paitsi Tokmannin kattava myymäläverkosto myös se, että tokmannilaiset pyrkivät tarjoamaan aidosti hyvää perehdytystä ja työnohjausta sekä antamaan nuorille runsaasti mahdollisuuksia kerryttää tärkeitä oppeja työelämästä.

– Lisäksi monella työnhakijoistamme on jo entuudestaan paljon kokemuksia Tokmannista asiakkaana, mikä sekin tekee meistä tutun ja helposti lähestyttävän yrityksen, hän muistuttaa.

Tokmanni on erittäin tunnettu työnantaja Suomessa. Esimerkiksi Mäntsälässä Tokmannin menestyksen eteen tekee töitä noin 600 henkilöä.

Harri Koponen
johtaja, myymäläverkosto ja konsepti

harri.koponen(at)tokmanni.fi

Timo Heimo
johtaja, myynti ja toimitusketju

timo.heimo(at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 300 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Yli 200:n Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.