• Tokmanni Group Oyj/

Tokmannin vastaveto kuluttajahintojen nousuun on hintojen lukitseminen – Toimitusjohtaja Mika Rautiainen: ”Nyt jos koskaan halvoilla hinnoilla on merkitystä”

Tokmanni     Lehdistötiedote     30.9.2022 klo 10.00

Tokmanni lukitsi yli sadan tuotteensa hinnat loppuvuodeksi. Päätökseen vaikutti Tokmannin asiakastutkimus, jonka mukaan asiakkaat pitävät tuotteiden hintoja tärkeänä tekijänä kauppaa valitessaan.

Fiksun ostamisen puolestapuhujana tunnettu halpakauppaketju Tokmanni lupaa olla asiakkaidensa puolella jatkossakin. Lunastaakseen lupaustaan se on päättänyt lukita yli sadan arjen tuotteensa hinnat loppuvuodeksi. Päätöksen taustalla on Tokmannin tuore asiakastutkimus, jonka mukaan asiakkaat pitävät hintatasoa tärkeänä tekijänä kauppaa valitessaan. Lisää päätöksiä on luvassa, jos asiakkaat kokevat Tokmannin hintojen lukitsemisen merkitykselliseksi.

Käytännössä Tokmanni lupaa, etteivät sen yli sadan tuotteen hinnat nouse loppuvuoden aikana senttiäkään.

– Monilla ihmisillä on aito huoli rahojen riittävyydestä. Olemme jo nyt nähneet, että hintojen nousu iskee pahasti monien suomalaisten kotitalouksien ja yritysten ostovoimaan. Tokmannikaan ei voi täysin välttyä kustannusten nousulta, mutta me emme halua viedä hinnankorotuksia yksinomaan asiakkaidemme maksettaviksi, Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo.

– Kaupalla on tärkeä rooli yhteiskunnassa, ja nyt jos koskaan halvoilla hinnoilla on merkitystä, hän painottaa.

Hintojen lukitsemiseen kannusti Tokmannin elokuussa toteuttama kuluttajatutkimus. Sen mukaan lähes yhdeksän kymmenestä (86 %) asiakkaasta pitää kauppaketjun hintatasoa tärkeänä tehdessään päätöstä siitä, missä kaupassa asioi. Tutkimukseen osallistui noin tuhat Tokmannin asiakasta.

– Tutkimuksemme vahvistaa entisestään käsitystämme siitä, että asiakkaamme odottavat meiltä halpoja hintoja myös epävarmoina aikoina. Tässä ajassa kaikilla teoilla on merkitystä, ja hintojen lukitseminen on yksi konkreettisista keinoistamme, joilla vastaamme asiakkaidemme toiveisiin, Rautiainen kertoo.

Lukitut hinnat saaneiden tuotteiden joukko on monipuolinen

Hintakaton saaneiden tuotteiden joukossa on Tokmannilla esimerkiksi elintarvikkeita sekä erilaisia kotiin liittyviä ja muita arjessa tarvittavia tuotteita. Tuotteita on paitsi Tokmannin omilta tuotemerkeiltä myös useilta kotimaisilta ja kansainvälisesti tunnetuilta brändeiltä.

Tokmannin asiakkaiden suosimista peruselintarvikkeista esimerkiksi kahden kilon pakkaus Priiman puolikarkeita vehnäjauhoja maksaa Tokmannilla ainakin loppuvuoden ajan enintään 1,69 euroa, kilon pakkaus Elovenan kaurahiutaleita enintään 2,29 euroa ja litran purkki Tropicin appelsiinitäysmehua enintään 1,62 euroa.

– Päätöksemme lukita hintojamme ei kuitenkaan estä sitä, ettemmekö voisi myydä tuotteitamme hintakattoa halvemmalla. Uskomme tämän sopivan erinomaisesti myös kaikille asiakkaillemme, Rautiainen muistuttaa.

Tokmannin myymälöissä hintakaton saaneet tuotteet tunnistaa kätevästi LUKITTU HINTAMME -tunnuksesta, ja verkkokaupassa tuotteet on koottu yhdelle teemasivulle.

Poikkeuksellinen arki vaatii poikkeuksellisia toimenpiteitä

Tokmannin päätös lukita hintojaan on kaavailtu kertaluonteiseksi, mutta asiakkaita kuunnellaan jatkossakin tarkalla korvalla, Rautiainen kertoo.

– Haluamme vastata asiakkaidemme toiveisiin ja varmistaa halvimman mahdollisen hintatason tuotteillemme nyt ja jatkossa. Peli on nyt avattu, ja jos asiakkaamme kokevat hintojen lukitsemisen merkitykselliseksi, olemme valmiita tekemään nopeita päätöksiä tässä poikkeuksellisessa arjessa, hän päättää.

Esimerkkejä Tokmannin loppuvuodeksi 2022 lukitsemista hinnoista:

• Kotitilan Maalaismunat virike S/M 10 kpl/pkt 530 g, 1,79 € (3,38/kg)
  • Priima Rapsiöljy 1 l, 3,49 €
  • Tropic Appelsiinitäysmehu 1 l, 1,62 €
  • Priima Puolikarkea vehnäjauho 2 kg, 1,69 € (0,85/kg)
  • Oatly iKaffe 1 l, 2,25 €
  • Elovena Kaurahiutale 1 kg, 2,29 €
  • Nesquik Kaakaomuro 375 g, 3,49 € (9,31/kg)
  • Finish Konetiskitabletti All In One Max 100 kpl/ps, 12,19 € (0,12/kpl)
  • Hau-Hau Champion Koiranruoka kana-riisi 15 kg, 28,90 € (1,93/kg)
  • IISI Valkaisematon suodatinpussi 1x4 200 kpl/pkt, 1,59 € (0,01/kpl)

Tutustu Tokmannin lukittujen hintojen tuotteisiin tarkemmin täällä.

Mika Rautiainen

mika.rautiainen(at)tokmanni.fi

Veli-Pekka Ääri
johtaja, markkinointi ja viestintä

veli-pekka.aari (at)tokmanni.fi

Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.