Tulostiedote

TOKMANNIN KANNATTAVUUS PARANI MERKITTÄVÄSTI

Tokmanni-konsernin vuoden 2011 tilikauden liikevoitto ennen liikearvopoistoja kasvoi edellis-vuodesta 20 %:lla, kun se kasvoi 27,1 miljoonasta eurosta 32,4 miljoonaan euroon. Merkittävänä tekijänä kannattavuuden parantumiseen on vuoden 2010 aikana otettu ja vuonna 2011 jatkettu toimenpideohjelma oman tuonnin ja omien Prvate Label -tuotteiden lisäämiseksi. Konsernin vuoden 2011 liikevaihto oli 653,9 miljoonaa euroa ja se kasvoi 3,2 prosenttia. Yhtiön maksuvalmius säilyi hyvänä koko vuoden ja nettovelat pienenivät vuoden aikana 25 miljoonaa euroa.

Vuonna 2012 konsernin tavoitteena on aikaisempien vuosien tavoin keskittyä edelleen kannatta-vuuden parantamiseen ja hankintalähteiden uusimiseen. Halpakaupan luonteeseen sopii aggressiivinen hinnoittelu, tuotteita myydään markkinoita edullisimmin. Tämä strategia on auttanut konsernia kasvattamaan markkinaosuuttaan suomalaisessa käyttötavaran vähittäis-kaupassa viimeiset kolme vuotta. On keskitytty johdonmukaisesti halpakauppasegmenttiin tinkimättä kuitenkaan toiminnan ja tuotteiden laadusta.

Tokmanni-konserni puhuu nyt ja jatkossa edullisten hintojen puolesta. Suomen suurimpana halpakauppaketjuna se haluaa painottaa toiminnassaan suomalaisuutta: tuotteista 85 % on suomalaisilta yhteistyökumppaneilta. Konsernin valtakunnallinen kasvu on tuonut viime vuosina kotimaisia tuotteita ja tarvikkeita yhä suuremman asiakaskunnan ulottuville, joten konserni on työllistänyt suomalaisia alihankkijoita ja tuottajia.

MONIKANAVAISUUS OHJAA KAUPANALAN KEHITTYMISTÄ

Tokmanni-konserni investoi TokNet -verkkokaupan kehittämiseen avaamalla kaikkien myymä-löiden asiakkaita palvelevan verkkokaupan vuoden 2012 alussa. Maailma on muuttunut, ja koska ihmiset haluavat tutustua tavaroihin myös verkossa, Tokmannin tulee olla kehityksessä mukana. Asiakkaat ostavat tuotteita sekä myymälöistä että verkon kautta. TokNet tuo jokaisen ulottuville entistä laajemman tuotevalikoiman, sillä paikkakuntien koosta johtuen konsernin myymälät eivät aina ole samankokoisia. Nyt asiakas voi tilata oman myymälänsä nettikaupasta aikaisempaa laajemman valikoiman tuotteita. Tavara toimitetaan asiakkaan toivomalla tavalla: tuotteet voidaan tilata maksutta myymälöihin tai ne toimitetaan kotiin yhteistyössä postin kanssa.

Markkinointi Tokmanni-konsernissa on aktiivista. Konsernin lehtijakelu kattaa joka viikko 1,8 miljoonaa kotitaloutta eli 86 prosenttia Suomen kotitalouksista ja nyt lehden kampanjatuotteiden sekä tuhansien muiden käyttötavaratuotteiden hankkiminen onnistuu myös uudesta verkko-kaupasta.

YLI 50 MILJOONAA KÄVIJÄÄ

Konserni tiedostaa asemansa suomalaisessa vähittäiskaupassa. Suuri osa suomalaisista kuuluu konsernin asiakaskuntaan – se on saavuttanut merkittävän aseman käyttötavaroiden sekä elin-tarvikkeiden vähittäiskauppana. Yritys työllistää suomalaista tuotantoa ja suunnittelua, ja se vaikuttaa sekä suoraan että välillisesti lukuisiin palveluntarjoajiin ja tavarantoimittajiin.

Konsernin vahvuus halpakauppasegmentissä perustuu sen nykyaikaiseen ja laajaan perustuote-valikoimaan, mitä monipuoliset sesonki- ja erätuotteet täydentävät. Tokmanni-konsernin asiakas tietää, että hän löytää tarvitsemansa tuotteen myymälän valikoimista. Juuri tämän ansiosta konsernin eri ketjuihin kuuluvissa myymälöissä käy yhteensä yli 50 miljoonaa asiakasta vuodessa. Konserni lupaa asiakkaalle aina monipuolisen tuotevalikoiman, ja ostoasteen (kuinka moni myymälään tulleesta tekee ostoksen) nouseminen myymälöissä 75 prosenttiin osoittaa, että asiakaslupaukseen luotetaan.

Kasvua haetaan edelleen uudistamalla ja tehostamalla nykyistä myymäläverkostoa, perustamalla uusia myymälöitä uusille markkina-alueille sekä siirtymällä paremmille kauppapaikoille sekä uusiin, suurempiin tiloihin. Vuoden 2012 aikana painopistealueisiin kuuluvat hankintatoimen voimakas kehittäminen sekä sitoutuneen käyttöpääoman optimointi, minkä seurauksena vaihto-omaisuuden kierto nopeutuu ja suhteellisesti laskien vaihto-omaisuuteen sitoutunut pääoma pienenee.

KETJUNOHJAUKSEN TEHOSTAMISTA

Vuoden 2011 lopussa konsernin seitsemään eri myymäläketjuun kuului yhteensä 144 myymälää, joiden yhteenlaskettu liikevaihto oli 653,9 miljoonaa euroa. Yritys työllistää tällä hetkellä runsaat

2 900 henkilöä. Vuoden aikana avattiin kuusi uutta myymälää ja uusia myyntineliöitä tuli noin 12 900 neliötä. Uusilla avauksilla Tokmanni-konserni vahvistaa asemaansa Suomen halpahinta-kaupan ylivoimaisena markkinajohtajana.

Suomi on pinta-alaltaan laaja maa, jonka väestöjakauma on hajanainen. Siksi yhtiön kannatta-vuudelle on tärkeää, että myymäläkoot vaihtelevat paikkakunnan koon mukaan. Konserni haluaa tarjota asiakkailleen valtakunnallisesti monipuolisen valikoiman, mutta se korostaa myös myymälöiden omaleimaisuutta ja paikallisuutta. Konsernin myymäläverkosto muodostuu myymälöistä, joiden myyntipinta-ala vaihtelee 250 neliömetristä yli 8 000 neliömetriin.

Mäntsälässä 29. helmikuuta 2012

Heikki Väänänen